Fysisk aktivitet og bevegelsesglede 2 (SFP402)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP402
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2026
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….
Kunnskap:
- har bred kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet og bevegelseslek som egenverdi og nytteverdi
- har utvidet kunnskap om barns motoriske utvikling
- har forståelse for sammenhengen mellom motivasjon, engasjement og utvikling av bevegelsesglede og helsefremmende arbeid i skolen.
- har forskningsbasert kunnskap om tilrettelegging av fysisk aktivitet og bevegelseslek i SFO
- har kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av fysisk aktivitet og bevegelseslek for barn 5.-7.klasse
Ferdigheter:
- kan legge til rette for variert fysisk aktivitet som kan fremme bevegelsesglede i lek, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer.
- kan vurdere og observere barns kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger.
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring er sentral.
- kan tilrettelegge og reflektere for av barns risikomestring i ulike bevegelsesmiljø.
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta barns sikkerhet ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan arbeide med digitale hjelpemidler ved tilrettelegging og gjennomføring av fysisk aktivitet
- Kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter og nærmiljøfriluftsliv
Generell kompetanse:
- kan arbeide med mangfold og forskjellighet ved tilrettelegging av fysisk aktivitet og bevegelseslek i SFO
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Praktisk rettet eksamen og hjemmeeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk rettet eksamen | 2/5 | Bokstavkarakterer | ||
Hjemmeeksamen | 3/5 | Bokstavkarakterer |
2500- 3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Undervisning, Arbeidskrav
Kompetansen i emnet utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
Det forventes at studenter er aktive deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert deltakelse på ekskursjoner.
Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Et av arbeidskravene er knyttet til praksis. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene for å få avsluttende vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Synnøve EikelandStudieprogramleder:
Svanaug LundeEmneansvarlig:
Silje Eikanger KvaløStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som samlingsbasert med nettundervisning. I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, ekskursjoner, presentasjoner og gruppearbeid
Arbeidsomfanget for et emne på 30 studiepoeng er stipulert til 800-850 timer.