Fysisk aktivitet og bevegelsesglede 2 (SFP402)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP402

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2026

Innhold

Emnet bygger på Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede (15 sp). Det legges vekt på at fysisk aktivitet har et særlig ansvar for allsidig kroppslig læring og opplevelser. Tilrettelegging for bevegelseslek i varierte former, bruk av nærmiljø og begynneropplæring i bevegelsesaktiviteter, står sentralt. SFO læreres fagkunnskap har betydning for barns framtidige deltakelse i fysisk aktivitet og bevegelseslek. Den fagdidaktiske kompetansen tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning. Studenten får prøve seg i ulike aktivitetsformer og i variert undervisning, samt reflektere rundt hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse og bevegelsesglede for alle barn.  

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap: 

  • har bred kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet og bevegelseslek som egenverdi og nytteverdi 
  • har utvidet kunnskap om barns motoriske utvikling  
  • har forståelse for sammenhengen mellom motivasjon, engasjement og utvikling av bevegelsesglede og helsefremmende arbeid i skolen. 
  • har forskningsbasert kunnskap om tilrettelegging av fysisk aktivitet og bevegelseslek i SFO 
  • har kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av fysisk aktivitet og bevegelseslek for barn 5.-7.klasse    

Ferdigheter: 

  • kan legge til rette for variert fysisk aktivitet som kan fremme bevegelsesglede i lek, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer. 
  • kan vurdere og observere barns kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger.  
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring er sentral.  
  • kan tilrettelegge og reflektere for av barns risikomestring i ulike bevegelsesmiljø. 
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta barns sikkerhet ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. 
  • kan arbeide med digitale hjelpemidler ved tilrettelegging og gjennomføring av fysisk aktivitet 
  • Kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter og nærmiljøfriluftsliv   

Generell kompetanse: 

  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet ved tilrettelegging av fysisk aktivitet og bevegelseslek i SFO  
  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.  

Forkunnskapskrav

SFP301 Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1

Eksamen / vurdering

Praktisk rettet eksamen og hjemmeeksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk rettet eksamen 2/5 Bokstavkarakterer
Hjemmeeksamen 3/5 Bokstavkarakterer

2500- 3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Undervisning, Arbeidskrav 

Kompetansen i emnet utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).

Det forventes at studenter er aktive deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert deltakelse på ekskursjoner. 

Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Et av arbeidskravene er knyttet til praksis. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. 

Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene for å få avsluttende vurdering 

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet er organisert som samlingsbasert med nettundervisning. I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, ekskursjoner, presentasjoner og gruppearbeid 

Arbeidsomfanget for et emne på 30 studiepoeng er stipulert til 800-850 timer. 

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto