Toll i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (TOL130)
Formålet med emnet er å gi studentene en innføring i sentrale teorier, ideer og diskurser om organisasjoner, ledelse og deres rolle i samfunnet, spesielt sett i relasjon til Tolletaten (inkludert etatsbeskrivelse og samfunnsoppdrag). Et viktig utgangspunkt for kurset er at organisasjoner ikke bare må forstås i et snevert internt perspektiv, med fokus på interne oppgaver og eget samfunnsoppdrag, samt styring og kontroll. Organisasjoner - og ledelse av organisasjoner - må også forstås ut ifra en bredere samfunnsmessig kontekst, hvor samvirke, samhandlingsprosesser og profesjonsforståelse får en mer fremtredende rolle.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
TOL130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet introduserer studentene for teorier om organisasjoner og deres rolle i samfunnet, det være seg betydningen av organisasjoners formelle normative strukturer, samt nyere teorier som er mer opptatt av organisasjonskultur og organiseringsprosesser som et samlende begrep for både å forstå og påvirke organisasjoners virkemåte.
Emnet er også en innføring i ulike ledelsesdiskurser fra instrumentelle ideer og teorier hvor ledelse i stor grad fremstår som utøvelse av hierarkisk styring og kontroll, til teorier hvor ledelse mer utøves ved personlig innflytelse og dialog.
Et viktig siktemål med kurset å reflektere over teorier om organisasjoner og deres rolle i samfunnet, samt ulike ledelsesdiskurser, i relasjon til praktiske eksempler fra hverdagen som introduseres i gjesteforelesninger, besøk i organisasjoner (tollsteder) og i prosjektarbeid. Samtidig vil kurset ta opp spørsmål om hvordan organisasjoner bør fungere og se dette i relasjon til virksomhetsutvikling, samt samvirke med relevante organisasjoner, etater og myndigheter. Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og kollektivt nivå. Studenter utfordres således til aktivt både å bruke det erfaringsgrunnlag de har med seg inn i studiet, samt nyttiggjøre seg de erfaringer de får tilgang til i besøk hos, og gjesteforelesninger fra Tolletaten.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:
- Sentrale teorier, ideer og diskurser om ledelse, organisasjoner og deres rolle i samfunnet
- Kjennetegn ved, og funksjoner til, sentrale institusjoner i samfunnet
- Tolletatens og samarbeidende etaters og myndigheters roller og samfunnsoppdrag.
- Grunnleggende yrkesetikk og profesjonsforståelse
Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:
- Anvende ulike teorier til å analysere hvordan organisasjoner fungerer
- Anvende teori om organisasjon, ledelse og samfunn til å analysere organisatoriske utfordringer som er knyttet til utvikling og forståelse av egen organisasjon, i samvirke med samarbeidende organisasjoner.
Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:
- Grunnleggende innsikt i organisasjoner, ledelse og deres rolle i samfunnet.
- Evne til refleksjon om organisasjoners virkemåte og om hvordan organisasjoner bør fungere.
- Kunne analysere samvirke og samhandlingsprosesser ved hjelp av et samfunnsvitenskapelig begrepsapparat.
- Tolletatens virke og rolle i et samfunnsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Prosjektoppgave og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 2/5 | 14 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Skriftlig eksamen | 3/5 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Emnet har flere vurderingsdeler som inngår i en løpende vurdering. Alle deler må være bestått for å oppnå en samlet karakter i emnet.Skriftlig eksamen er digital og individuell.Prosjektoppgaven gjennomføres som et gruppearbeid.Det er ikke kontinuasjonsmuligheter på prosjektoppgaven. Studenter som ønsker å ta denne delen på nytt kan gjøre det neste gang emnet har ordinær undervisning.Det anbefales å gjennomføre prosjektoppgaven før man går opp til skriftlig eksamen.