Sikkerhet, IKT og beredskap (TOL260)
Formålet med dette emnet er å gi studentene en innføring i sentrale teorier, ideer og diskurser om sikkerhet, forebygging og beredskap, IKT-sikkerhet (både cyber security og informasjonssikkerhet). Kurset gir også en kortfattet innføring i kunstig intelligens (Artificial Intelligence).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
TOL260
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Kurset introduserer studentene for grunnleggende teori om sikkerhet, beredskap, for IKT-sikkerhet, informasjonssikkerhet og kunstig intelligens. Alle norske virksomheter i både offentlig og privat sektor er pålagt å inkludere sikkerhet og beredskap som integrerte deler av virksomheten. Sikkerhet og forebyggende aktiviteter blir sett i sammenheng med beredskapsarbeid for på den måten å forebygge kriser og samtidig forberede for å håndtere restrisiko, dvs de kriser som ikke kan forebygges. Det blir også gitt innføring i organisasjonsteori som viser hvorfor og hvordan ulykker skjer og kan forebygges. Kurset tar videre opp trusler mot data og informasjon, samt IKT-sikkerhet og informasjonssikkerhet.
Studentene oppfordres til ved hjelp av pensumlitteratur å stille kritiske spørsmål til både de perspektiver som inkluderes i emnet, samt de organisastoriske strukturer som introduseres ved hjelp av gjesteforelesere, pensumlittereatur, og prosjektarbeid.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier om sikkerhet, beredskap og IKT-sikkerhet
- Sentrale teorier om organisatoriske ulykker
- Sammenheng mellom forebygging og beredskap, og mellom beredskap og krisehåndtering
- Grunnleggende forståelse for IKT-sikkerhet og kunstig intelligens
Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:
- Vurdering av kvalitet på sikkerhets og beredskapsarbeid
- Anvendelse av begrepene og teoriene i prosjektoppgaver med relevante problemstillinger forankret i emnets perspektiver og problemstillinger
- Grunnleggende forståelse av struktur på en akademisk oppgave
- Forstå hvordan organisasjoner påvirkes av datakriminalitet og hvordan IKT-sikkerhet derfor er en integrert del av organisasjoners arbeidsmetodikk
Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:
- Sammenhengen mellom forebygging og beredskapsarbeid
- Kritisk refleksjon rundt sikkerhet og beredskap
- Hvordan IKT-sikkerhet og informasjonssikkerhet hver på sin måte bidrar til å beskytte viktig informasjon og aktiviteter i organisasjoner
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Gruppebasert prosjektoppgave og skriftlig skoleeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Gruppebasert prosjektoppgave | 2/5 | 16 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Skriftlig eksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Skriftlig eksamen er digital.Prosjektoppgaven er gruppebasert og gruppestørrelse er 3-4 studenter. Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på prosjektoppgaven. Studenter som ikke består prosjektoppgaven, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.