Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere (VBL200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VBL200
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har omfattende kunnskap om forskning både på fagspesifikk og fagovergripende lese- og skriveopplæring i begynneropplæringen
- har bred kunnskap om undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen
- har bred kunnskap om ulike kartleggings- og vurderingsverktøy for lesing og skriving på småtrinnet
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede og støtte lærerstudenter i begynneropplæring i norsk i å omforme forskningsbasert kunnskap til praktisk, relevant og engasjerende lese- og skriveundervisning i samsvar med gjeldende læreplan
- kan støtte lærerstudenter i å bruke ulike metoder i lese- og skriveopplæringen og å tilpasse opplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter
- kan støtte lærerstudenter i å kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- kan analysere aktuelle problemstillinger knyttet til egen praksis som lærerutdanner i norsk i grunnskolelærerutdanningen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis.
- kan kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og formidle forskning i egen undervisning i lærerutdanningen
- kan formidle selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan utveksle og dele synspunkter og erfaringer med andre lærerutdannere i begynneropplæring i norsk og bidra til nytenkning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Presentasjon | 1/1 | 30 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
En prøveforelesning på et emne knyttet til læringsutbyttene i norskfaget i lærerutdanningen. Presentasjonen har en varighet på 30 minutter, der 20 minutter er selve forelesningen og 10 minutter er muntlig refleksjon over didaktiske valg knyttet til den gitte forelesningen. Eksamen blir vurdert med bestått/ikke bestått. Eksamen vil være digital der medstudenter er tilhørere for hverandres presentasjoner.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidsformer
En fysisk samling over 2 dager (Sted: Universitetet i Stavanger) og i tillegg 2 halve dager med digitale samlinger pr. semester. Samlingene består av forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling.
Mellom samlingene vil det være utprøvinger i egen praksis.
Studiet har obligatoriske arbeidsoppdrag underveis i studieåret. Emnet avsluttes med eksamen i vårsemesteret.