Matematikk 2, 5.-10. trinn, modul 1 (VMA201)
Studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstrinnet, men vil også være aktuelt for lærere i mellomtrinnet som ønsker en faglig fordypning i matematikk. Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Emnet fokuserer på matematikk og fagdidaktikk knyttet til temaene algebra og funksjonslære. I tillegg legges særlig vekt på problemløsning og hvordan IKT kan brukes til å inspirere og motivere elever, og samtidig fremme læring.
Emnet kan tas separat uten å fortsette med modul 2. For å fullføre Matematikk 2 (30 studiepoeng) må også modul 2 (vårsemesteret) tas.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VMA201
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Målet med emnet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Fokus er på algebra, funksjonslære og analyse og fagdidaktikk. Undervisningskunnskap innebærer solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap særegen for lærerprofesjonen. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at læreren kan sette seg inn i elevenes læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpassing kan tilrettelegge matematikkundervisningen.
Emnet gir derfor en grundig innføring i algebra, funksjonslære og analyse med tanke på lærerens undervisningskunnskap.
Bruk av digitale verktøy er en del av læreplanen i matematikk i grunnskolen. Både koding og ulike spesialprogrammer i de ulike delene av matematikkfaget er aktuelle. Emnet vil gjenspeile dette.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal etter fullført emne
- ha god forståelse for regning med tall, tallsystemer, algebra og likninger. Kjenne til typiske misoppfatninger innenfor disse emnene, særlig overgangen fra aritmetikk til algebra med fokus på den generaliserte tenkningen.
- ha god forståelse for funksjonsbegrepet og egenskapene til ulike funksjonstyper som f.eks. polynom-, eksponential- og rasjonale funksjoner, ha god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, enkle differensiallikninger og enkle matematiske modeller, og kunne relatere dette til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- ha kjennskap til hva undervisningskunnskap i matematikk innebærer. Se betydningen av samspillet mellom fagdidaktisk kunnskap, fagkunnskap og matematisk horisontkunnskap
- kjenne til ulike teorier for læring og undervisning i matematikk, ha innsikt i språkets rolle for læring og kunne å kommunisere ved hjelp av matematisk språk
- kunnskap om hvordan læreren kan bruke problemløsning og digitale verktøy som læringsfremmende undervisningsmetoder.
- kunnskap om grunnleggende ferdigheter i matematikk og hvordan elever kan utvikle egne ferdigheter og bygge en matematisk identitet.
- Kunnskap om overgang barne-ungdomsskole og ungdomsskole-videregående og kjenne til matematikken på disse trinnene.
Ferdigheter
- kunne formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- kunne bruke digitale verktøy i arbeid med matematikk og kunne kommunisere matematikk skriftlig ved bruk av digitale verktøy
- kunne bidra i lokalt læreplanarbeid og ha kunnskap om lærerplanens oppbygning.
- kunne reflektere over hvordan lærerplanens generelle mål kan implementeres i egen matematikkundervisning.
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning som inkluderer enten
- 30 studiepoeng/10 vekttall matematikk/matematikkdidaktikk fra lærerutdanningen
eller
- 30 studiepoeng/10 vekttall annen relevant matematikkutdanning. Relevans vurderes av fagkomité.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Dag TorvangerFaglærer:
Åsmund Lillevik GjæreFaglærer:
Sean Peter Kåss MartinFaglærer:
Cato TveitArbeidsformer
Studiet er samlingsbasert med 3 samlinger i semesteret. Hver samling er 3 dager à 6 timer. I perioden mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og faglærer via Canvas. Det blir tilrettelagt for kollokvier på nett mellom samlingene.
En betydelig del av studentens arbeidsinnsats foregår i periodene mellom samlingene. Det gis oppgavesett som studentene jobber med. I tillegg skal det leveres to obligatoriske arbeidskrav.
I samlingene gis det fellesforelesninger og noe tid til individuelt arbeid og arbeid i grupper/par.
Forventet arbeidsmengde (timer i parantes):
Undervisning (ca.54 timer)
Forberedelser (ca.100 timer)
Egenarbeid med oppgaver (ca.100 timer)
Eksamen, repetisjon + forberedelser (ca.50 timer)
Arbeidskrav (ca.100 timer)