Programmering i skolen (VPR100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VPR100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Bokmål
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Har opparbeidet generell forståelse for algoritmer og kan utvikle og beskrive algoritmer ved bruk av pseudokode og flytdiagram.
- Kjenner ideen om ulike datatyper (datastrukturer) og hvordan programmer benytter disse.
Ferdigheter
- Behersker grunnleggende programmering slik det brukes i skolefagene i grunnskolen.
- Kan benytte både blokkbasert og tekstbasert programmeringsspråk i egen undervisning.
Kan anvende de fire grunnprinsippene i programmering:
- Variabel
- Løkke
- Vilkår
- Funksjon
- Kan legge til rette for undervisning i algoritmisk tenkning.
- Kan planlegge og gjennomføre opplæring i programmering og kjenner ulike didaktiske prinsipper for undervisning med programmering og undervisning i programmering (blant annet PRIMM modellen).
Generell kompetanse
- Kjenner til bruk av KI (kunstig intelligens) i problemløsningsarbeid med programmering og hvilke muligheter og utfordringer KI gir i arbeid med programmering i skolen.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det skal gjennomføres to selvstendige arbeider som leveres underveis i semesteret. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være bestått for at kandidaten kan gå opp til eksamen.
Dersom kandidaten ikke får godkjent et arbeidskrav gis det mulighet for at kandidaten leverer på nytt.
Arbeidskravene er nødvendig for å dokumentere at studenten deltar aktivt i emnet. Oppmøte til undervisning er ikke obligatorisk.