Generelle statistiske metoder (STA903)
Avhengig av ph.d.-kandidatenes sammensetning og bakgrunn vil følgende emner bli gjennomgått med varierende vekting: statistisk inferensteori, asymptotisk teori, computerintensive metoder, robust estimering og ikke-parametriske metoder. Videre, utvalgte emner innen tidsrekkeanalyse, stokastiske prosesser, forløpsanalyse, romlig statistikk eller statistiske metoder for mangfoldigheter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
STA903
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Avhengig av ph.d.-kandidatenes sammensetning og bakgrunn vil følgende emner bli gjennomgått med varierende vekting: statistisk inferensteori, asymptotisk teori, computerintensive metoder, robust estimering og ikke-parametriske metoder. Videre, utvalgte emner innen tidsrekkeanalyse, stokastiske prosesser, forløpsanalyse, romlig statistikk eller statistiske metoder for mangfoldigheter.
Læringsutbytte
Etter gjennomført kurs vil kandidaten ha kunnskap om sentrale begreper og idéer innenfor videregående statistisk teori og deres anvendelser. Kandidaten kan bruke disse kunnskapene til å forstå avansert faglitteratur og som et verktøy i egen forskning.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
En mastergrad i statistikk, eller et nærliggende fagfelt som inkluderer en rekke statistikkemner.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Faglærer:
Tore Selland KleppeFaglærer:
Jörn SchulzEmneansvarlig:
Tore Selland KleppeFaglærer:
Jan Terje KvaløyEmneansvarlig:
Jan Terje KvaløyInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
Forelesninger og ledet selvstudium.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.