PROFRES-kandidat Hege Mari Johnsen disputerte for ph.d.-graden ved Universitetet i Agder mandag 11. juni 2018.
Hege Mari Johnsen disputerte for ph.d.-graden ved Universitetet i Agder mandag 11. juni 2018 med avhandlingen «“Being-in-the-World” Teaching clinical reasoning skills to nursing students through a serious game”. Avhandlingen viser at e-læring med eksempler fra pasientsituasjoner kan gi sykepleierstudenter god ballast når de møter pasienter.
Forskningen konsentrerer seg om sykepleierstudenters møte med KOLS-pasienter. Avhandlingen viser at erfaringene fra e-læringen kan bidra til å øke sykepleierstudenters bevissthet om systematiske undersøkelser og vurdering av pasienter. Evnen til refleksjon rundt dette kan hjelpe til å identifisere forverring i pasienters tilstand, og for å velge aktuelle tiltak i bestemte situasjoner.
Hege Mari Johnsen har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for helse og idrettsvitenskap.
Doktorgradsprosjektet er finansiert av Fakultet for helse- og idrettsvitenskap (UiA) og Norsk Sykepleierforbund. Prosjektet har i tillegg hatt praktisk støtte fra bachelorstudenter ved Multimedieteknologi og -design-studiet ved Fakultet for teknologi og realfag (UiA), Grimstad kommune og Sørlandet Sykehus HF.
Se også Videobasert e-læring for sykepleiestudenter - doktorgradspresentasjon i Sykepleien 20. juni 2018.
Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:
Videobasert e-læringsressurs for sykepleierstudenter
Sykepleierutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflekterte sykepleiere som kan ta gode beslutninger og utøve kunnskapsbasert praksis, slik at pasientene får sykepleie av høy kvalitet. For å nå dette målet blir sykepleierutdanningene utfordret til å utvikle innovative og effektive utdanningsprogram som møter endringer i dagens helsetjenester.
Trener på beslutninger
«Serious games» er en form for PC-basert simulering, også kalt en e-læringsressurs, som gir sykepleierstudenter en mulighet til å trene på å reflektere og ta beslutninger i konstruerte situasjoner fra klinisk praksis.
I denne form for e-læring kombineres simulering med spillteknologi (oppgaver/quiz), hvor hensikten er å øke studentens kunnskaper og ferdigheter som videre kan overføres til praktiske situasjoner.
Video-basert e-læring om KOLS
I dette prosjektet er det utviklet en videobasert e-læringsressurs for å øke sykepleierstudenters evne til å reflektere og ta beslutninger under utøvelse av sykepleie til pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS).
Den inneholder to pasientsituasjoner fra hjemmesykepleien og to pasientsituasjoner fra sykehus.
E-læringsressursen er utviklet på bakgrunn av intervjuer med nyutdannede sykepleiere i hjemmesykepleien og forskningsbasert kunnskap om sykepleie til pasienter med KOLS.
Prosjektet består av tre delstudier som omfatter design, utvikling og utprøving av e-læringsressursen.
E-læring øker vurderingsevnen
Utprøvingen av e-læringsressursen på sykepleierstudenter viste at erfaringsbasert læring gjennom bruk av videobasert e-læring kan bidra til å øke sykepleierstudenters refleksjonsevne, for eksempel ved å øke deres bevissthet om systematiske undersøkelser og vurdering av pasienter.
Dette gjelder både for å identifisere forverring i pasienters tilstand, og for å velge aktuelle tiltak i bestemte situasjoner.
De positive tilbakemeldingene fra studentene og ønsket om flere lignende e-læringsressurser innenfor andre områder av sykepleierutdanningen, støtter videre utvikling av denne typen teknologistøttet undervisning.
Lenke til e-lærings-ressursen.
Disputasfakta:
Kandidaten: Hege Mari Johnsen (1973) er universitetslektor ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Universitetet i Agder (UiA). Hun er utdannet sykepleier (1995), intensivsykepleier (1999) og master i helse- og sosialinformatikk (2012). Hun har også arbeidet som prosjektleder for innføring av elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger mellom Sørlandet Sykehus HF og kommunene på Agder.
Emne for prøveforelesning: «Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for gode og framtidsretta læringsressurser. Diskuter potensiale, utfordringer og barrierer for bruk av forskningsbasert kunnskap og kunnskapsoppsummeringer til å sikre kvalitet så vel som relevant innhold i serious games.»
Tittel på avhandling: Being-in-the-World” Teaching clinical reasoning skills to nursing students through a serious game.
Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert. Avhandlingen vil være tilgjengelig til utlån ved Universitetsbiblioteket. Det vil bli også lagt ut noen eksemplarer av avhandlingen til utlån i lokalet hvor disputasen finner sted.
Opponenter:
Førsteopponent: Professor Anne Moen, UiO
Annenopponent: Førsteamanuensis Claus Bossen, Aarhus Universitet
Bedømmelseskomitéen er ledet av førsteamanuensis Tor-Ivar Karlsen, UiA
Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Åshild Slettebø, UiA (hovedveileder) og professor Mariann Fossum, UiA (bi-veileder)