– Masteren ga meg definitivt et ekstra ess da jeg søkte på jobb

Steffen Skarås fikk jobb som konsulent i Capgemini samtidig som han fullfører masteren i computational engineering.

Steffen Skarås
Steffen Skarås. Foto: Privat
  • Navn: Steffen Skarås
  • Studieprogram: Master i Computational Engineering
  • Yrke og arbeidsgiver: Software-ingeniør/konsulent, Capgemini

Hva satte du mest pris på med studietiden din ved UiS? Samholdet mellom medstudenter.
Hvilke muligheter ga studiet deg? Masteren ga meg definitivt et ekstra ess da jeg søkte på jobb. Flere var interessert i å vite mer om masteren og spurte om dette på intervjuet. Masteren hadde også flere valgfag enn forventet. Dette betydde mye for meg, for da kunne jeg spesialisere meg mer innenfor data enn de generelle valgfagene på studiet som var mer rettet mot petroleum.
Hvilken del av studiet vil du ha mest nytte av i arbeidslivet? Masteren har gitt meg en bedre evne til å ta imot ny lærdom. Det får jeg nytte av også i arbeidslivet.
Hva liker du best med jobben din? Capgemini har tatt meg veldig godt imot. Det jeg liker mest er at jeg nå kan begynne å jobbe med noe jeg virkelig brenner for.
Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?

1. Ganske standardsvar, men det å ha en god rutine og unngå skippertak har hjulpet meg veldig.
  2. Bli kjent med medstudenter. Hjalp meg veldig med motivasjon til å dra til universitetet dager jeg ikke ville.
  3. Bruk foreleserne når du trenger det. Har aldri opplevd å ikke fått god hjelp når jeg bare spør.