Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.
Kjersti Velde Helgøy kommer fra Haugesund og har studert i Trondheim. I 2006 flyttet hun til Stavanger for å jobbe som høgskolelektor ved VID vitenskapelige høgskole, og nå går altså turen til Ullandhaug og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ved Universitetet i Stavanger.
Ergoterapi og forskningsmetode
Helgøy kommer fra en stilling som førsteamanuensis ved VID vitenskapelige høgskole, der hun har vært ansatt ved bachelorprogrammet i ergoterapi.
– Her har jeg undervist i blant annet forskningsmetode, i hovedsak kvalitativ metode og scoping review. Mitt forskningsmessige fokus har vært innenfor området utdanningsvitenskap. Jeg har bakgrunn som ergoterapeut, har en mastergrad i helsevitenskap og har tatt doktorgrad innen tematikken forskningsbasert utdanning. Tidligere har jeg jobbet som ergoterapeut ved et spesialistsykehus innen revmatologi, forteller hun.
– Hva skal du jobbe med her ved KSU?
– Ved Kunnskapssenter for utdanning skal jeg arbeide med NB-ECEC (Nordic Base of Early Childhood Education and Care)-prosjektet, som handler om å kartlegge og kvalitetsvurdere skandinavisk barnehageforskning. Utover det skal jeg starte med å se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning, legger Helgøy til.
Spennende å nå ut med forskningen
Hun ser fram til mye i den nye jobben, som å jobbe med systematiske kunnskapsoppsummeringer innen utdanningsvitenskap.
– Ved å gjennomføre systematiske kunnskapsoppsummeringer innen utdanningssektoren, kan man være med å påvirke utdanningspraksis, og det gleder jeg meg til å være en del av. Utover å sammenstille og analysere eksisterende forsking på utdanningsområdet, blir det spennende å jobbe med måter å nå ut med forskningsresultatene til målgrupper som forskere, beslutningstakere og praktikere, sier KSUs nye førsteamanuensis.
Hun synes også det blir flott å få være en del av et forskningssenter sammen med andre som også deler interessen for utdanningsvitenskap.
– I tillegg blir det spennende å lære enda mer om systematiske kunnskapsoppsummeringer og få erfaring fra å gjennomføre ulike typer systematiske kunnskapsoppsummeringer. Dessuten ser jeg fram til å jobbe med ulike prosjekter innen utdanningsvitenskap og særlig med prosjekter innen høyere utdanning, sier Kjersti Velde Helgøy, som på privaten er gift og har to barn.
Tekst: Leif Tore Sædberg, kommunikasjonsrådgiver, KSU