Hovedformålet til forskningsgruppen er å produsere kunnskap relatert til undervisning og læring innen kroppsøvingsfaget ved lærerutdanningen, grunnskole og videregående opplæring.
Publisert
Sist oppdatert
Forskningsgruppen «Profesjonsutvikling i skolesystemet» (PIS) består av forskere, undervisere, og doktorgradsstipendiater ved Universitetet i Stavanger.
PIS bringer sammen forskere, undervisere, og studenter, fra alle deler av skolesystemet, for å skape relevant forskning av høy kvalitet til undervisningssektoren.
Kontaktperson
Gruppemedlemmer
Oversikt over prosjekter
Start | Slutt | Prosjekt | Medlemmer |
---|---|---|---|
2023 | Pågående | Danne profesjonelle lærere | Dag Ove G. Hovdal (prosjektleder), Atle Mjåtveit, Silje Eikanger, Eva Leibinger, |
2023 | Pågående | Inkluderende kroppsøving | Silje Eikanger Kvalø (prosjektleder) |
2023 | Pågående | Lærerstudentenes forståelse av læringsklima i kroppsøving | Atle Mjåtveit (prosjektleder), Eva Leibinger |
2023 | 2026 | Wenche (prosjektleder) | |
2022 | 2024 | Oppfattet kompetanse og trivsel i kroppsøving | Eva Leibinger (prosjektleder), Rebekka Krogedal |
2022 | 2024 | Innsats og vurdering i kroppsøvingsfaget | Wenche (prosjektleder), Dag Ove Hovdal |
Publikasjoner
- Mjåtveit, Atle; Giske, Rune; Leibinger, Eva (2023) What kind of Learning Climates Are Established by Newly Educated PE Teachers in Primary and Lower Secondary School? A Quantitative Analysis of Students’ Perceptions. The Physical Educator. ISSN 0031-8981. Volum 80. Hefte 1. s.41-70. DOI: 10.18666/TPE-2023-V80-I1-11021
- Hovdal, Dag Ove Granås; Haugen, Tommy; Larsen, Inger Beate; Johansen, Bjørn Tore (2021) “It’s Not Just About the Activity, It’s Also About How the Activity is Facilitated”: Investigating Students’ Experiences in Two Competitive Situations in Physical Education. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. DOI: 10.1080/00313831.2021.2006306
- Hovdal, Dag Ove Granås; Haugen, Tommy; Larsen, Inger Beate; Johansen, Bjørn Tore (2021) Students’ experiences and learning of social inclusion in team activities in physical education. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. Volum 27. Hefte 4. s.889-907. DOI: 10.1177/1356336X211002855
- Hovdal, Dag Ove Granås; Larsen, Inger Beate; Haugen, Tommy; Johansen, Bjørn Tore (2020) Understanding disruptive situations in physical education: Teaching style and didactic implications. European Physical Education Review. ISSN 1356-336X. Volum 27. Hefte 3. s.455-472. DOI: 10.1177/1356336X20960498
- Mjåtveit, Atle; Giske, Rune (2020) Formative Assessment in Physical Education: An analysis of teaching and mentoring in preservice training practice. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. Volum 14. Hefte 1. DOI: 10.5617/adno.7910
- Laxdal, Aron Gauti; Mjåtveit, Atle; Leibinger, Eva; Haugen, Tommy; Giske, Rune (2019) Self-regulated Learning in Physical Education: An Analysis of Perceived Teacher Learning Support and Perceived Motivational Climate as Context Dependent Predictors in Upper Secondary School. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. DOI: 10.1080/00313831.2019.1689164
- Mjåtveit, Atle; Giske, Rune (2017) Learning climate in physical education: Analysis of pre-service teachers' reflections about, and facilitation of, learning climate in their own teaching. Journal of Physical Education and Sport (JPES). ISSN 2247-8051. Volum 17. Hefte 1. s.224-232. DOI: 10.7752/jpes.2017.01034
- Ommundsen, Yngvar; Kvalø, Silje Eikanger (2007) Autonomy-mastery, supportive or performance focused?: different teacher behaviours and pupils' outcomes in physical education. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. Volum 51. Hefte 4. s.385-413.