Thomas de Haan, Universitetet i Bergen
Foredragsholder: Thomas de Haan, førsteamanuensis ved Institutt for økonomi ved Universitetet i Bergen
Dato: Onsdag 15. november 2023
Tid: 12.15–13.15
Sted: Handelshøgskolen ved UiS, Elise Ottesen-Jensens hus, rom EOJ 276/277
Sammendrag
Vi undersøker hvordan informasjon om produksjonseksternaliteter (for eksempel miljømerker) kan presenteres for å skape markedstrykk på bedrifter for å redusere dem. Spesifikt og nyskapende spør vi om å integrere informasjon om eksternaliteter og forbrukeres produktvurderinger i én vurdering kan føre til at bedrifter føler press for å redusere eksternaliteter fra alle forbrukere, ikke bare 'grønne/aktivistiske' forbrukere. Teoretisk viser vi at det eksisterer en omdømme-likevekt der produsenter investerer både i høy produktkvalitet og lav negativ produkt-eksternalitet. Imidlertid viser vi at med separate vurderinger krever denne likevekten en høy andel 'grønne' forbrukere som bare ønsker å kjøpe produkter med lav produksjonseksternalitet, mens dette ikke er tilfelle med kombinerte vurderinger. Eksperimentelt bekrefter vi prediksjonen om at selv om både separate og kombinerte vurderinger hjelper med å overvinne problemet med asymmetrisk informasjon, var investeringene i reduksjon av eksternaliteter betydelig høyere i gruppen med kombinerte vurderinger.