Vi møter fortiden overalt; i skolen, i film og tv, i politisk kommunikasjon, på museum eller på ferie. Forskerne i «Future Pasts Group» ser på hvordan vi tolker og bruker fortiden og historien.
For forskerne i Future Pasts Group er historie ikke bare noe som har skjedd i fortiden, men noe som gjør det mulig for oss å forstå vår egen tid og definere hvem vi er som enkeltindivider og som grupper.
Vi fødes inn i historier om suksesser og nederlag og vi bruker selv erfaringer og hendelser fra fortiden for å påvirke andre.
Bevisst bruk av fortiden
Fortellinger om fortiden gjør at fortidens hendelser veves inn i nåtiden.
Men bruken av fortiden er aldri nøytral. Ulike aktører bruker, mer og mindre tydelig, historiske hendelser for å gjøre dem aktuelle igjen og skape en felles oppfatning av hendelsene nå og i framtiden.
Nasjonalisme og globalisering
Fremveksten av populisme og nasjonalisme, særlig i Europa, men også i andre deler av verden, har ført til fornyet interesse for egen nasjonal fortid.
Samtidig utfordrer globalisering og digitalisering, migrasjonsprosesser og multikulturalisme etablerte nasjonale fortellinger om fortid og historie.
Knyttet til identitet
Fordi det er så nært knyttet til individuell og kollektiv identitet, er det å problematisere framstillingen av fortiden en av hovedutfordringene i dagens multikulturelle samfunn.
Forskerne i Future Pasts Group skaffer kunnskap om hvordan historiske fortellinger påvirker mennesker på ulike arenaer og utfordrer begreper og teorier til å undersøke dette.
Målet er å styrke den kritiske historiebevisstheten i samfunnet, i vitenskapen og i skolen.
«Vi forstår alltid fortiden gjennom vår egen samtid.»
Forskergruppen
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Institutt for medie- og samfunnsfag
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Tilknyttede forskere
Dr Arthur Chapman, historiedidaktikk, Institute of Education, University College London.
Dr Kate Moles, sosiologi, School of Social Sciences, Cardiff University, UK.
Professor Barbara Törnquist-Plewa, Øst-Europa-studier, Universitetet i Lund
Professor Claudia Lenz, historie og samfunnsvitenskap, Menighetsfakultetet
Professor Helge Jordheim, kulturhistorie og museologi, Universitetet i Oslo
Professor Kenneth Nordgren, samfunnskunnskapdidaktikk, Karlstad universitet
Professor Kjetil Jakobsen, historie, Nord Universitetet
Professor Mario Carretero, psykologi, University of Madrid, Spain and FLASCO, Argentina.
Professor Paula Hamilton, historie, Australian Centre for Public History, University of Technology, Sydney, Australia.
Professor Stefan Berger, sosialhistorie, Ruhr University Bochum, Germany.