Stadig flere barn, unge og familier kommer i kontakt med barnevernet. De har ulik etnisk bakgrunn, problemforståelse og behov. Det krever bred kompetanse og mye kunnskap hos dem som skal hjelpe.
Elisabeth Enoksen
De ansatte skal samarbeide godt med andre tjenester, kanskje i en storm av negativ oppmerksomhet fra media og noen ganger i konflikt med barna eller deres foreldre
Om barnevernsforskningen
For at barnevernet skal kunne gi den best mulige hjelpen til familier som trenger det, er tverrfaglig forskning er viktig.
Forskningen skal gi kunnskap til offentlige myndigheter og profesjonsutøvere slik at de bedre er rustet til å gjøre gode beslutninger og tilrettelegge for at ulike barn og unge og deres familier får nødvendig hjelp til rett tid.
Gjennom forskningen ønsker vi også å styrke den barnevernfaglige undervisningen i profesjonsutdanningene innen barnevern, sosialt arbeid, men også for andre profesjonsutdanninger hvor kunnskap om barnevern er viktig.
Kunnskapsområdet er komplekst og sammensatt, og krever derfor stor bredde i kompetanse og tiltak.
Formålet med forskningen er å bidra til robust, flerfaglig og helhetlig kunnskap om barnevernets arbeid og erfaringer fra ulike brukergrupper og aktører, samt kunnskap om institusjonelle strukturer, politiske og juridiske føringers betydning for hvordan barnevern utøves.
Våre forskningsområder
Våre forskningsområder orienterer seg mot barnevern på kommunalt plan, regionalt- og statlig barnevern og barnevern på politisk nivå.
Forskergruppens deltakere har en rekke vitenskapelige publikasjoner i norske og internasjonale tidsskrift, i tillegg til å ha vært sentrale bidragsytere i faglitteratur som brukes i de sosialfaglige profesjonsutdanningene.
Vi fokuserer på fire områder
• politiske og juridiske føringer for barnevernsfaglig
arbeid og profesjonsutøvelse
• barn, foreldre og andre aktørers erfaringskunnskap
• familiearbeid og familieforståelser
• minoritetsperspektiver
Programgruppen er involvert i ulike forskningsprosjekter fra mindre FOU-baserte forskningsprosjekter til større nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter. Forskergruppen har solid flerfaglig kompetanse hvor sosialfaglig (sosialt arbeid og sosialpedagogikk)-, sosiologisk-, sosialpolitisk og juridisk kompetanse utgjør viktige kjerneområder. Forskningen er av både teoretisk og empirisk art hvor ulike metodiske tilnærminger anvendes.