Kristine Oftedal sikter seg mot idrettsfaglæreryrket med master i idrett og praktisk-pedagogisk utdanning, men ser også andre karrieremuligheter med utdanningen hun har tatt.
Hvorfor ble det idrettsvitenskap master?
‒ Jeg har alltid vært glad i idrett og fysisk aktivitet så det å kunne studere dette og senere arbeide med det passet meg veldig godt. Jeg startet med bachelor i idrett på UiS og deretter fortsatte jeg direkte på en master i idrett. Valget falt på master i idrettsvitenskap fordi jeg har lenge hatt et ønske om å bli idrettsfaglærer og det var denne masteren som Stavanger kunne tilby. Jeg var heldig at masteren forble (selv om den ble fornyet) og at UiS beholdt tilbudet, ellers måtte jeg ha flyttet. En annen grunn for at det ble denne masteren er at den er allsidig og gir meg flere muligheter for jobb innen ulike felt i idrett, ikke bare læreryrket.
Hva var forventningene dine til studiet? Hva ønsker du å få ut av det?
‒ Jeg forventet at det innebar mye kunnskaper om forskning, trening og fysisk aktivitet, trenerrolle og lederegenskaper knyttet opp mot idrett. I tillegg visste jeg at det var mulighet å ta PPU etterpå slik at man kan arbeide som lærer på idrettsfaglinjer på videregående skoler.
Her kan du lese mer om PPU- Praktisk pedagogisk utdanning ved UiS
Hvordan ser en typisk uke ut for din del?
‒ En studieuke for meg innebærer å kombinere forelesninger, studietid, jobb, trening og familie og venner. Ukene er hektiske, men med god planlegging så går alt. Det hjelper også å være strukturert og jobbe jevnlig gjennom hele året, da blir det ikke så stress inn mot eksamensperiodene.
Hvorfor ble det UiS?
‒ Jeg er fra Stavanger og ønsket å bli værende så derfor ble det UiS.
Har du noen råd til nye studenter- om de tenker på idrettsvitenskap eller ikke, med tanke på det å skulle velge seg til en master av noe slag?
‒ Jeg vil anbefale folk å søke på idrettsvitenskap dersom du har interesse for faget, men en bør være forbedret på at masterstudiet er tidkrevende og arbeidsmengden større enn på bachelor. Derfor er det viktig å være motivert når man søker.
Fortell om masteroppgaven din!
‒ Jeg leverte masteroppgaven min i juni 2022. Den omhandlet hvordan det oppleves å være i kategorien fedme i samfunnet i dag og hvordan samfunnet kan legge til rette for fysisk aktivitet for å hindre økningen av fedme blant den voksne befolkningen. Tematikken ble valgt fordi det er et dagsaktuelt tema som jeg synes er viktig å belyse og undersøke, slik at tiltak og endringer kan finne sted. Dette kan både ha positiv virkning på individ- og samfunnsnivå.
Hvilke planer har du videre?
‒ For øyeblikket tar jeg PPU på UiS og arbeider 32% på en idrettsfaglinje på vgs. Til sommeren er jeg ferdig og forhåpentligvis kan jeg jobbe som idrettsfaglærer til høsten.
Derfor valgte de idrett:
‒ Med master i idrettsvitenskap kan jeg fordype meg i emnene jeg synes er mest spennende
Lena Langeland var egentlig ganske usikker på hva hun ville studere. Hun gikk for en bachelor i idrett. Etter det var hu...
‒ Samlingsbasert master i idrettsvitenskap gjorde at jeg valgte UiS
Sandra Landsvik Børnes har samboer, hund og et helt liv i Bergen. Masterstudiet i idrettsvitenskap gjennomfører hun like...
Vil bli lektor med idrett som fag
– Du kommer til å møte andre med masse kunnskap og muligens arbeidserfaring innenfor yrket du vil inn i. Lytt til medst...
Idrett som hobby og jobb
‒ Det gir meg motivasjon til å lese meg opp og få mer kunnskap innenfor et tema jeg er veldig interessert i. Jarle Kvinl...
– Master i idrettsvitenskap gir meg økt kompetanse og åpner muligheter
Josefine Hjort Johannessen tar samlingsbasert master i idrettsvitenskap ved UiS.
Blir topptrener med lektortittel
– Allerede første semester kan jeg ta ny kunnskap fra masteren i bruk på jobb. Magnus Johannessen (32) er en Sola-gutt s...
Glad i friluftsliv og uteliv
Christer Dysjaland er glad i friluftsliv og trives best ute. Da passer det godt å være student på idrettsvitenskap bache...
Interesse for idrett og fysisk aktivitet
Camilla Ringhagen er særlig glad for den varierte hverdagen, den praktiske læringen og turene med andre studenter på bac...