Marius Neset ansatt som professor II

Fakultet for utøvende kunstfag ønsker velkommen til Marius Neset i ny stilling.

Marius Neset, professor II ved fakultet for utøvende kunstfag
Marius Neset er ny professor II på avdeling for jazz, dans, PPU og musikkproduksjon ved UK.

Det er en stor glede å kunne meddele at Marius Neset er ansatt i et åremål på tre år som professor II i jazz. Neset er muligens den norske jazzmusikeren med mest vind i seilene for tiden, og han var i 2016 det eneste europeiske navnet på listen når Downbeat skulle liste opp de 25 viktigste jazzmusikerne for fremtiden.

Neset sin kompetanse vil være en viktig tilvekst for institusjonen innen jazz og improvisasjon, samt i prosjektarbeid på tvers av sjangere. Hans internasjonale karriere og kunstneriske konsept vil inspirere studenter og bidra til å etablere nye internasjonale nettverk og til å utvikle kreative prosjekter av høy kvalitet. Marius Neset, med sine kvalifikasjoner som musiker og komponist og som gjesteforeleser ved en rekke ledende institusjoner, vil være et viktig tilskudd til den kunstfaglige kompetansen ved UiS.

Jazzutdanningen i Stavanger fyller 20 år, og Nesets første store prosjekt på UiS er en jubileumskonsert med fakultetets studenter på MaiJazz i 2022.