Urpremiere med spektakulært kunstprosjekt på Island

Komposisjon som estetisk bevegelse, dans og performance dirigert med en elektrisk hanske av Halldis Rønning, ph.d.-stipendiat ved Fakultet for utøvende kunstfag ved UiS. Urpremieren av kunstprosjektet Sort Glimmer/Hrafntinna foregår på Reykjavik Art Festival på Island den 5. juni.

Portrett av Halldis Rønning: Britt Embry
Halldis Rønning, ph.d.-stipendiat i dirigering ved Fakultet for utøvende kunstfag. Foto: Britt Embry.

Hvor går skillet mellom dans og performance når man tar bevegelsen ut av en tradisjonell dirigentfunksjon og gir den et selvstendig estetisk uttrykk? Det norsk-islandske samarbeidsprosjektet Sort Glimmer/Hrafntinna byr på en multimedal performance med musikalsk komposisjon og improvisasjon, video og performancekunst.

En ode til naturen

Sort Glimmer/Hrafntinna er en ode til naturen og til alt levende i oss og rundt oss. Det eksperimentelle scenekunstprosjektet er skapt av kunstgründerne og komponistene Halldis Rønning, ph.d.-stipendiat ved Fakultet for utøvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger, og Hilmar Thordarson.

De har laget et samarbeidsprosjekt med norske og islandske kunstnere innen musikk, video, performance, make-up og regi. Den Islandske Opera er medprodusent på forestillingen og stiller med dramaturg, make-upkunstner, operasangere og konsertsalen Nordurljós.

Det Islandske ensemblet Caput stiller med fire musikere, resten av det store teamet kommer fra Norge.

Vi vil utforske musikernes sceniske plassering i rommet, samt ulike muligheter for videoprosjektering for å oppnå en åpen scenisk form og en opplevelse for publikum av å bli omsluttet av inntrykk. Musikerne er invitert inn i prosjektet på bakgrunn av deres store nysgjerrighet for kreative samarbeid.

Halldis Rønning

Tittelen Sort Glimmer/Hrafntinna er inspirert av den vulkanske steinen Hrafntinna som finnes på Island og som sies å gi innblikk i fortid, fremtid og nåtid. Videoer fra islandsk natur er laget eksklusivt til forestillingen av den anerkjente islandske videokunstneren Thorbjörg Jonsdottir.

Foto Thor Brödreskift
Den elektroniske dirigenthansken kan påvirke utøveres lyd i sanntid. Foto: Thor Brödreskift.
Hansken som styrer lyden

Rønning og Thordarson har i tre år jobbet med forberedelser og finansiering av prosjektet og har underveis i perioden holdt workshoper i både Norge og på Island. Prosjektet er del av Rønnings ph.d.-prosjekt i dirigering ved Universitetet i Stavanger. Thordarson har i sin doktorgrad ved NTNU utviklet en elektronisk dirigenthanske som kan påvirke utøveres lyd i sanntid. Det norske teknologiselskapet Ntention har videreutviklet denne til en ny elektronisk hanske kalt «maestra» som dirigent Rønning bruker under forestillingen for å styre lyden og bildene i sanntid.

Ntention har tidligere vært i samarbeid med NASA om utvikling av en smarthanske for astronauter. Se: https://forskning.no/astronauts-mars-ntnu/norsk-astronaut-hanske-kan-bli-med-til-manen-og-mars/1594775

Medvirkende:

Halldis Rønning (NO), komponist og dirigent

Hilmar Thordarson  (NO/IS), komponist og elektronikk

Thorbjörg Jonsdottir (IS), video

Karen Eide Bøen (NO), koreografi

Niels Thibaud Girerd (IS), regi

Isak Freyr Helgason (IS), Make-up artist

William Hjort-Johansen (NO), elektronikk assistent

Gunnbjørn Johannessen og Syv Mil (NO), produsenter

Tabula Rasa Vokal Ensemble (NO)

Sigrun Jørdre, soprano

Zsuzsa Zseni, mezzo soprano

Tord Kalvenes, tenor

Arild Rohde, tenor

Oddur Johnsson, baryton og operasanger (IS)

IMNO ensemblet (NO):

Guro Skumsnes Moe, kontrabass og vokal

Jostein Stalheim, accordeon

Else Olsen Storesund, preparert flygel

Caput Ensemble (IS):

Björg Brjánsdóttir, altfløyte

Guðni Fraszon, bassklarinett

Hrafnkell Örn Guðjónsson, perkusjon

Sigurður Halldórsson, cello

Prosjektet er støttet av:

Norsk Kulturråd, Norsk Kulturfond, Fond For Lyd og Bilde, Bergen Kommune, Morten Eide Pedersens Minnefond, Music Norway, Universitetet i Stavanger, Islandsk Komponistfond, Nordisk Kulturfond, Syv Mil produksjoner, Høyskolen på Vestlandet, Proscen, Ny Musikk Bergen.