- Lærerstudenter er som oftest veldig sosiale mennesker

Anav Patial Sivertsen ble overrasket over hvor bra og intimt studentmiljøet er i Stavanger da han flyttet hit, og liker at han får fordype seg i de fagene han er mest interessert i.

Ung mann med caps og mørk jakke står utenfor Arne Rettedals hus på UiS campus Ullandhaug
Anav Patial Sivertsen synes lærerutdanningen er variert og gleder seg til en jobb der ingen dager er like. (Foto: privat)

23-åringen er oppvokst på Haugerud i Oslo og har en delt bakgrunn fra Norge og India. Han tar master i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn med matte som hovedfag, og er nå inne i sitt andre år som student ved UiS.

– Jeg ble akkurat ferdig med emnet spesialpedagogikk og har nå begynt med samfunnsfag.

Det var praktisk erfaring med skolen som gjorde at han valgte grunnskolelærerutdanningen.

– Etter videregående begynte jeg å jobbe på en barneskole i mitt nærområde. Der fikk jeg øynene opp for hvilken stor rolle læreren spiller i elevenes liv og hvor givende læreryrket kan være.

Foreløpig er planen å dra tilbake til Oslo for å jobbe på skoler i det nærmiljøet han selv vokste opp i.

– Det kan også godt tenkes at jeg har lyst til å studere noe mer i etterkant av masterutdanningen, men da regner jeg med at jeg prøver å jobbe litt først.

Praksis knytter sammen teori og handling

Som lærerstudent opplever han at praksisperiodene er svært nyttige med å tanke på å lære mer om yrket han utdanner seg til.

Lærerstudent Anav i naturfagsklasserom

– Det er der du knytter sammen teori og handling, og virkelig får kjenne på hva det vil si å være lærer. Samtidig tror jeg at jeg kommer til å ha stor nytte av erfaringer fra de ulike gruppeprosjektene vi jobber med på universitetet, ettersom en stor del av hverdagen som lærer innebærer å arbeide i team med andre.

Han trives godt med både studiene og miljøet ved UiS, og liker å bli kjent med nye folk.

Nye venner og nettverk

– For enhver student vil jeg nok tro at det kjekkeste er å møte så mange nye mennesker og bygge relasjoner/nettverk. Når det kommer til lærerstudiet verdsetter jeg mest det å møte likesinnede studenter, som også har valgt studiet på bakgrunn av sitt engasjement for yrket, og sammen med dem utforme metoder for hvordan vi skal håndtere den fremtidige arbeidsdagen vår. Også er det selvfølgelig gøy med sosiale samlinger! Lærerstudenter er som oftest veldig sosiale mennesker og vi finner på mye gøy sammen, så sant det ikke er en global pandemi.

Til tross for å ha begynt studiene under pandemien har han latt seg imponere over Stavanger som studentby.

– Jeg skulle gjerne visst på forhånd hvor intimt og bra studentmiljø det er i Stavanger. Vi er ganske mange studenter på UiS, men Stavanger er ingen stor by og det er ofte du møter mange av de samme når du drar ut en kveld for å kose deg eller generelt er i byen. Ellers skulle jeg gjerne visst litt mer om været på Vestlandet, men det blir man vant til.

Klatrevegg SiS sportssenter
– Jeg anbefaler alle å benytte seg av SiS sportssenter som kanskje er landets beste og billigste treningsstudio, sier Anav.

Han er glad i å trene og bruker mulighetene til det på campus.

– Jeg anbefaler alle å benytte seg av SiS sportssenter som kanskje er landets beste og billigste treningsstudio. Jeg vet og at UIS har mange gode tilbud som ulike idrettslag, ekskursjoner og aktiviteter som dans, kor etc. Her har jeg dessverre ikke hatt muligheten til å delta så mye enda, men skal prøve å få det til i de kommende semestrene.

Mye av tiden går selvsagt også til studier

– Jeg studerer så ofte jeg anser det som nødvendig, i enkelte emner kreves mer tid til studier enn i andre. Jeg jobber deltid ved siden av studiene (2-3 ganger i uka). Jeg har ellers hatt ulike verv og arbeidsstillinger på UiS. Tillitsvalgt, studentassistent og kollokvieleder for å nevne noen. Dette er noe jeg anbefaler alle å engasjere seg mer i. For det første lærer du mye mer selv når du må prøve å forklare det for andre. Samtidig blir du mye bedre kjent med universitetet og mulighetene som eksisterer der.

Hans beste råd om du vurderer å bli lærer, er å bare hoppe i det!

– Jeg råder alle som har vært innom tanken på å bli lærer til å søke på lærerutdanningen. Det er et utrolig spennende og givende yrke, hvor ingen dager er like. Lærerutdanningen er variert og spennende, og du får muligheten til å tilpasse studiehverdagen mye til dine faglige interesser gjennom fagvalg på 2. og 3. året. Ellers er mitt tips til alle som vurderer å søke lærerutdanningen å prøve å få seg sommerjobb på sommerskolen eller lignende sommerferietilbud for barn og unge. Der kan du få en god følelse av hvordan det er å arbeide med barn og om dette er noe for deg.