«Er det veldig komplisert matte hvis du skal bli lærer?». «Hva er lønnen?». Det var noe av det elevene ved St. Svithun videregående skole i Stavanger lurte på da de fikk eksperthjelp til studievalget av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø og grunnskolelærerstudenter fra Universitetet i Stavanger.
Første gang publisert 15.2.2019
Ministeren greide raskt å begeistre avsenderen av lønnsspørsmålet da hun kunne opplyse om at lønnen for en nyutdannet lærer med femårig grunnskolelærerutdanning er det samme som for en lektor, rett under 500.000 kroner.
– Oj! Oj! Oj! kommenterte spørsmålsstilleren.
– Som lærer får du også en sikker jobb, og du kan få slettet inntil 161.000 kroner av studielånet, la statsråden til.
Headhuntes
15. april, og fristen for å søke opptak til høyere utdanning, nærmer seg. Nybø kunne gi elevene mange gode grunner for hvorfor de bør søke akkurat grunnskolelærerutdanning:
Mens det før var ingeniører og oljearbeidere som ble headhuntet, er det nå lærere som er i vinden.
På landsbasis vil grunnskolen kunne mangle 5800 lærere i 2040, ifølge Statistisk sentralbyrå.
Den viktigste personen
– Den beste grunnen for å bli lærer er at du liker å jobbe med folk, at du vil være en rollemodell. Du blir kanskje den viktigste voksenpersonen i et barns liv, sa Nybø.
– Dessuten, tenk på det å hjelpe noen som strever, og så plutselig ser du at lyset går opp. Å være lærer er virkelig et meningsfullt yrke, la hun til.
Fordyp deg i det du liker
– Må en være god i alle fagene i skolen for å bli lærer? lurte en annen elev på.
Også her kunne statsråden berolige:
– Som grunnskolelærer, både for de yngste elevene og for de litt eldre, kan du fordype deg i de fagene du er mest interessert i, og undervise i dem, sa Nybø.
– Dessuten er det sånn at vi ikke lærer selve fagene i utdanningen. Vi lærer å lære dem bort, supplerte grunnskolelærerstudent Andreas Bekkelund Ree.
Matematikk
På grunnskolelærerutdanningen for 1. -7. trinn er det obligatorisk med matematikk. Det bekymret noen av elevene.
Andreas Bekkelund Ree fortalte om sin erfaring med matematikkundervisningen på utdanningen:
– Vi lærer matematikk fra begynnelsen. Vi skal jo lære å undervise på barnetrinnet i faget. Derfor lærer vi å lære bort grunnleggende matematikk. Det er omtrent som å begynne med pluss og minus. Du skal liksom lære i samme rekkefølge som elevene lærer på barneskolen. Dessuten er det fokus på forståelse, ikke pugging, sa han.
Kjersti Gjedrem, studiekoordinator for grunnskolelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger (UiS), påpekte at det nok er lettere dersom du har høyere matematikk enn P-matematikk.
– Men du kan også greie det med P-matematikk. Da må du bare jobbe mer, sa hun.
Omvalg
Noen finner ikke ut med en gang hva de vil studere.
Vebjørn Mørken studerte til ingeniør i to år før han fant ut at det ikke var ingeniør han ville bli. I stedet begynte han på grunnskolelærerutdanning 1. – 7. trinn ved UiS. Neste sommer er han ferdig utdannet.
– Dersom du lurer på om lærerutdanning er noe for deg, vil jeg anbefale deg å prøve det ut og i hvert fall bli til ut praksisperioden. Da kommer du ikke til å angre! forsikret han elevene.
Kjekt med praksis
Studiekollega Benedicte Cappelen trakk også fram praksisperioden
– Det er ikke alle yrker der du får prøvd ut yrket mens du studerer. Dessuten: Vil du ha et yrke der ingen dager er like og du får mulighet til å påvirke framtiden, da skal du velge læreryrket, sa hun.
Sondre Kambestad begynte på grunnskolelærerstudiet høsten 2018. Han trakk fram velkomsten han hadde fått da han begynte på studiet.
– Alle sa «Velkommen! Du har valgt verdens beste yrke!». Det betydde mye, sa han.
Tekst: Elin Nyberg