En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig skole. Samtidig blir norske klasserom stadig mer flerspråklige. Avhandlingen gir innspill om hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene sine på denne virkeligheten.
Mange lærerstudenter ser på seg selv som enspråklige, til tross for at de snakker flere språk. Og at de kommer til å undervise i en enspråklig skole, til tross for at de mest sannsynlig kommer til å undervise i flerspråklige klasserom i framtiden.
Disse funnene kommer fram i doktorgradsavhandlingen “Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement, av Jonas Yassin Iversen ved Høgskolen i Innlandet, omtalt i forskning.no.
Iversen viser til den nye læreplanen, som sier at alle elever skal erfare at det å kunne flere språk skal være en ressurs i skolen.
“Siden klasserommene blir stadig mer flerspråklige, er det viktig at lærerutdanningene tilpasser seg og utdanner lærerstudenter som kan dra veksler på flerspråkligheten til elevene for å støtte og fremme læring,” uttaler Iversen til forskning.no.
Han legger til at lærerutdanningens oppgave er å gi studentene kompetanse som gjør dem i stand til å se flerspråklighet som en ressurs. Et viktig poeng her er at praksislærerne i større grad blir kjent med arbeidet som rettes mot lærerstudentene på campus.