Målet med TRELIS-prosjektet er å utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene. Naturfagmiljøene ved OsloMet, Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Oslo samarbeider om prosjektet.
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS) ønsker å utvikle lærende nettverk der lærerutdannere, lærerstudenter (på campus og i skolepraksis) og praktiserende lærere utforsker hvordan forskningsresultater kan brukes til å støtte elevers motivasjon og læring i naturfag.
TRELIS vil blant annet bruke case-studier og designbaserte forskningsmetoder til å studere forutsetningene for forskningsbasert lærerutdanning på høyskoler og universiteter, samt på skoler.
Prosjektet foregår fra 2020 til 2024.
Deltagende institusjoner er:
- OsloMet – storbyuniversitetet
- Høgskulen på Vestlandet
- Lillestrøm kommune
- VilVite vitensenter, Bergen
- Durham University
- Nord universitet
- Københavns Professionshøjskole
- Universitetet i Oslo
Prosjektleder er Ellen Karoline Henriksen, professor ved OsloMet.