Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lytterne til selv å delta i den faglige utforskningen.
KRLEpoddens målsetning er å gi kunnskap til studenter, fagmiljøer, skoler, foreldre og politikere som er opptatt av KRLE-faget og hvordan spørsmål omkring religion og livssyn håndteres i skolen.
Prosjektet startet i 2017 og er et faglig dugnadssamarbeid med bidrag fra fagfolk og lærere over hele landet. Redaksjonen består av medlemmer fra ulike universiteter og høyskoler, og er forankret i lærerutdanningen og RLE-seksjonen ved OsloMet med Knut Aukland i spissen.
Episodene spenner fra fagsamtaler til opptak fra kreative undervisningsopplegg, besøk i ulike trossamfunn og live-intervjuer fra konferanser. KRLEpodden vil ikke bare formidle ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lærere, lærerutdannere og studenter til selv å delta i den faglige utforskningen.
– Lyttere og lesere blir aldri servert noen enkle "forskning viser at" -svar, men inviteres til perspektivveksling og stillingtagen, understreker Aukland.
Podcasten har fått god omtale i det religionspedagogiske tidsskriftet Prismet, som blant annet skriver at KRLE-podden "åpner for en flerstemmighet som monologisk akademisk skriving sjelden oppnår".
Podcasten har også gjennomført prosjektet "10 uløste problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030", som diskuterer de største uløste utfordringene i faget. Målet var å utvide den offentlige debatten rundt religion og religionsfag i skolen.
– I etterkant har det vist seg at særlig studenter har funnet prosjektet behjelpelig, blant annet når de skal velge tema for fordypning og oppgaveskriving, forteller Aukland.