Se hvordan undervisningsmetoden «Tenkende klasserom» foregår i praksis i en ungdomsskoleklasse i denne video-reportasjen fra NRK. Metoden blir rost av elevene og har gitt gode resultater for skolen. Den brukes allerede aktivt ved Universitetet i Stavanger, i matematikkundervisningen for studentene, blant annet på lærerutdanningen.
«Tenkende klasserom» er en undervisningsmetode for matematikk, som er utviklet av den svenske matematikk- og pedagogikkprofessoren Peter Liljedahl.
Denne uken ble metoden presentert i NRK Rogalands lokalsending, og innslaget kan du se via denne lenken (ca 00:23 inn i sendingen).
Reportasjen viser tenkende klasserom-metoden tatt i bruk i en 8. klasse ved Danielsen ungdomsskole i Haugesund, som er en av de første skolene i Norge som gjør dette systematisk.
Positive elever og faglige framskritt
– Jeg lærer mye mer, det er mye kjekkere, jeg er mye mer engasjert for å gjøre oppgavene, uttalte en av elevene, Fredrik Omdal Fuglestad, i reportasjen.
Klassens matematikklærer, Frode Kristensen, bekrefter at metoden har hatt positive følger for klassen.
– Elevene har blitt bedre på å løse oppgaver sammen og snakke matematikk. I år har vi hatt veldig god utvikling på nasjonale prøver og også i regning, var noe av hva mattelæreren kunne berette om.
Her kan du lese reportasjen i tekstform fra NRK.
I bruk i lærerutdanningen
Raymond Bjuland, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger (UiS), er begeistret over innslaget, og framhever at både lærer og elever er aktive gjennom hele undervisningsøkten, som stimulerer til tenking og nysgjerrighet.
Han legger til at UiS bruker tenkende klasserom-metoden aktivt i lærerundervisningen, og har et klasserom med vertikale tavler som legger til rette for denne metoden.
– Det er viktig for nye lærere at de blir kjent med denne flotte metoden å jobbe på, uttalte Bjuland til NRK i anledning reportasjen.