Bok: Lekbasert læring

To former for lek er særlig viktige: fri lek og veiledet lek. I denne boka viser forfatterne hvordan veiledet lek kan brukes i barnehagen, i skolens friminutt, i klasseromsundervisning eller på SFO.

Publisert Sist oppdatert
Fakta

Tittel: Lekbasert læring: ressursbok for barnehage, skole og SFO

Forfattere: Ingunn Størksen, Dieuwer ten Braak, Svanhild Breive, Martin Carlsen, Ingvald Erfjord, Per Sigurd Hundeland, Ragnhild Lenes, Svanaug Lunde, & Mari Rege

Forlag: Cappelen Damm

År: 2024

ISBN: 9788202833763

Kjøp boken

Bestill boka hos forlaget eller kjøp den i din lokale bokhandel

Forside til boken Lekbasert læring (2024)
Boken Lekbasert læring, 2024.

Denne ressursboka handler om lek i barnehage, skole og SFO og inneholder 130 forslag til aktiviteter. Ved å tilby barn spennende leker med en pedagogisk intensjon, stimuleres barna både kognitivt og sosialt.

Barn fram til 8-års alderen lærer best gjennom lek. Teori og forskning knyttet til lekbasert læring framhever to former for lek som særlig viktige: fri lek og veiledet lek. Veiledet lek handler om at ansatte planlegger leker og aktiviteter som kan engasjere til læring. I denne boka viser forfatterne hvordan veiledet lek kan brukes i barnehagen, i skolens friminutt, i klasseromsundervisning eller på SFO.

Dette er en revidert utgave av bok med samme hovedtittel som ble utgitt på GAN forlag i 2018.