Hvordan kan skolefaglig motivasjon stimuleres gjennom å fremme et mestringsorientert læringsmiljø?
Å undersøke hvordan skolefaglig motivasjon blant lærere og elever i videregående skole kan stimuleres gjennom arbeid med å fremme et mestringsorientert læringsklima.
Lærere og elever i videregående skole
2021-2022
Formålet med studien er å undersøke hvorvidt og eventuelt hvordan skolefaglig motivasjon blant lærere og elever i videregående skole kan stimuleres gjennom arbeid med å fremme et mestringsorientert læringsklima. Studien har særlig fokus på målorienteringsteori og utprøving av tilhørende motivasjonsfremmende strategier knyttet til det teoretiske rammeverket TARGET.
Den skolefaglige motivasjonen synker fra mellomtrinnet, og tendensen fortsetter gjennom ungdomstrinnet og videregående skole. Det er derfor viktig å undersøke hvorvidt arbeid med motivasjonsfremmende strategier for skolefaglig arbeid vil kunne påvirke elever og læreres motivasjon for å mestre skolehverdagen bedre. Studien er del av et partnerskap i desentralisert kompetanseutvikling (Dekom) mellom Læringsmiljøsenteret og en videregående skole i Rogaland.
Studien kan bidra med evidensbasert kunnskap om hvordan lærere i videregående skole kan motivere og stimulere til mestring av skolefaglig arbeid. Studien vil også evaluere nytte av motivasjonsfremmende strategier blant lærere og elever.