Musikalsk trygghet og kompetanse

Målet er å skape en bedre sammenheng mellom teori og praksisfeltet i praksisstudiene. Erfaringene kan videreføres til undervisningen med studentene, samtidig som universitetsbarnehagen får ny kompetanse å bygge videre på i utviklingen av praksis.

Publisert Sist oppdatert
Fire glade barn og en barnehagelærer under musikklek i barnehage.
Musikklek i Jåtta universitetsbarnehage. Foto: Marie von Krogh.
  • Prosjekt: Musikalsk trygghet og kompetanse
  • Prosjektledere: Elisabeth Barstad (UiS), og seks pedagogiske ledere: Veronica J. Innvær, Meron H. Barka, Elisabeth G. Knudsen, Ragnhild Fenne, Marit Kleiven og Susanne Fure Larsen (Jåttå barnehage).

Musikk som opplevelse og uttrykk, lek og læring, er sentrale moment for barnehagebarnet. Den voksne trenger å se viktigheten av det og følge barnet opp på den beste måten. For å kunne ha trygghet og kompetanse i faget, trenger alle å øve seg i det man allerede kan og gå videre for å lære nye ferdigheter.

Som universitetsbarnehage og som framtidige praksislærere er det svært viktig å erverve seg denne kompetansen. Det handler altså om pedagogisk ledelse i praksisstudiene. Barnehagen har kommet med sterkt ønske om musikksamlinger med ulike avdelinger. Elisabeth Barstad har gjennomført inspirasjonssamlinger med en del av de ansatte, organisert med ulike former for formidling, fra kurs alene med de voksne til observasjon og refleksjon sammen etter ledelse av musikksamlinger.

Målet for partnerskapet er å styrke profesjonsutdanningen, med en bedre sammenheng mellom teori og praksisfeltet i praksisstudiene. Dette prosjektet vil forhåpentlig gi alle partnere verdifulle erfaringer. Det kan videreføres til undervisningen med studentene samtidig som universitetsbarnehagen får ny kompetanse som det kan bygges videre på i utviklingen av praksis.

Prosjektet har blitt gjennomført i to runder. I den siste runden fikk tre nye barnehagelærere delta som del av FoU oppgaven i den barnehagebaserte praksislærerutdanningen.

Erfaringer fra prosjektet og den musiske samhandlingen ble i oktober 2022 presentert på Norsk barnehageforskningskonferanse i regi av sentrene BARNkunne og FILIORUM. Presentasjonen vakte anerkjennelse og fikk positiv omtale i tidsskriftet barnehagen.no.

I oktober 2023 fikk partene publisert en todelt artikkel i tidsskriftet Ride Ranke der Elisabeth Barstad, førstelektor og Veronika Innvær, pedagogisk leder, setter ord på egne erfaringer fra samhandlingen. Jåttå universitetsbarnehage har lenge vært en «syngende barnehage», et nettverk av mange barnehager i Norge som er drevet av Krafttak for sang og Musikk fra livets begynnelse. Dette har også vært med på å fremme trygghet med musikk. Som faglærer peker Elisabeth Barstad i artikkelen på tryggheten med musikken som uttrykksform som en faktor til å la seg begeistre og glemme egne begrensninger.