ECIU feirer 25 år med virtuell utstilling

ECIU, vårt europeiske universitetsnettverk, fyller 25 år. Bursdagen feires med en fysisk og virtuell utstilling i Nederland, med bidrag fra UiS.

Gruppebilde av ansatte fra UiS til stede på ECIU utstilling i Nederland
UiS-representanter til stede i Nederland: Michael Brune, Benjamin Törnroos, Kevin Tysdal, Trym Holbek, Magnus Mathisen Haaland, Bjarte Hoem og Truls Jacobsen.

UiS har vært medlem av siden 2012, og i 2019 vant ECIU University fram i EUs første tildelingsrunde for European Universities. UiS ble med dette en av pionerene for å utvikle en ny europeisk modell for høyere utdanning.

25-års jubileet finner sted på Universitetet i Twente i Nederland, som regnes som en av grunnleggerne av . Flere representanter fra UiS er til stede, og i rektors fravær stiller seksjonssjef Bjarte Hoem ved Internasjonal seksjon.

Ønsker å bli et Europeisk Universitet

Målet for University er å etablere et genuint europeisk universitet hvor studenter, forskere, bedrifter, offentlige organisasjoner og borgere settes sammen for å lage relevante og innovative løsninger som løser reelle utfordringer og har positiv innvirkning på samfunnet.

Bilde av europa-kartet og oversikt over ECIU-medlemsuniversitet
Oversikt over de 14 -medlemsuniversitetene. Foto: Bjarte Hoem
Gruppebilde av ECIU ledelsen i Twente
-representanter fra de ulike medlemsuniversitetene. Representanter fra UiS: Trym Holbek og Bjarte Hoem.

Rektor ved Universitetet i Twente, Tom Veldkamp, åpnet utstillingen og 25-års jubileet. Han brukte talen sin til å se tilbake på 25 år med samarbeid.

- I starten var primærinteressene til regional utvikling, teknologioverføring, forskningssamarbeid og utveksling for studenter og ansatte. Ikke så mye har forandret seg, men nå er vi organisert sterkere, og vi har en høyere forpliktelse i University. Vi er nå i en transformasjonsfase fra å være et nettverk av europeiske universitet, til å bli et Europeisk Universitet, sier Veldkamp.

Besøk den virtuelle utstillingen

Utstillingen som heter Back to the future består av bidrag fra alle de 14 medlemsuniversitetene, blant annet UiS. Besøkerne kan se hvordan konsortiet har utviklet seg opp gjennom årene, og alt er presentert på en interaktiv måte.

Du kan selv oppleve den virtuelle utstillingen på mobilen din. Blant annet kan du teste -kunnskapene dine, se videoer med historier fra studenter og lærere, se animasjon av utfordringsbasert læring (CBL), og lese om de siste utviklingene innenfor utdanning, som minikvalifikasjoner og nye, fleksible læringsmetoder.

Les mer om ECIU University

Tekst: Kristin Horne