Julie Røssland er vinner av Steenslandsstipendet 2022

Dirigentstudent Julie Røssland har utmerket seg på innsats, faglig nivå og kunstnerisk potensiale, og tildeles derfor Steenslandsstipendet 2022 på 75 000 kroner.

Julie Røssland og Morten Wensberg, dekan ved Fakultet for utøvend ekunstfag, UiS. Universitetets julekonsert 2022. Foto Morten Berentsen
Stipendvinner Julie Røssland sammen med Morten Wensberg, dekan ved Fakultet for utøvende kunstfag, som delte ut Steenslandsstipendet ved Universitetets julekonsert 2022. Foto: Morten Berentsen

Steenslandsstipendet fra Inge Steenslands stiftelse deles ut ved Fakultet for utøvende kunstfag sin årlige julekonsert. Stipendet har i år økt fra 50 000 til 75 000 kroner og tildeles en student en student ved Fakultet for utøvende kunstfag som har utmerket seg spesielt gjennom sitt kunstneriske nivå, potensial og arbeid. Vinner av årets stipend er Julie Røssland (22) som går fjerde år på Bachelor i utøvende musikk, dirigering. Stipendet ble delt ut på Universitetets julekonsert som fant sted i Sankt Petri kirke fredag 16. desember av dekan Morten Wensberg.

Brukes kun til alumniportrett - konsertbilde
Julie Røssland har allerede markert seg som et stort talent både nasjonalt og internasjonalt. Foto: Jon Bonde Eriksen

– Vi har mange dyktige studenter og det var et antall sterke kandidater blant søkerne. Årets vinner har utmerket seg på flere områder og Julie Røssland er virkelig en verdig vinner av Steenslandstipendet. Det blir spennende å følge hennes karriere videre, sier Wensberg. Formålet med stipendet er å løfte fram kandidater som tar store steg i egen faglig utvikling og nyter anerkjennelse i fagmiljøene, både ved UiS og ute.  – Det er så flott at Inge Steenslands Stiftelse støtter våre fremste, unge talenter gjennom Steenslandsstipendet. Stipendet er av en slik størrelse at det gir stipendmottakeren en fin anledning til videre faglig utvikling. Årets vinner skriver i søknaden at hun ønsker å besøke noen av de fremste orkestrene i verden; Berlin-filhamonien, Concertgebouw-orkesteret eller Wiener Philharmoniker. Det er akkurat sånn vi håper at stipendet kan brukes!

Juryens begrunnelse

Vinneren av årets Steenslandstipend er student i fjerde år i bachelorprogrammet i utøvende musikk ved Fakultet for utøvende kunstfag og har ved UiS utmerket seg når det gjelder innsats, faglig nivå og kunstnerisk potensiale.

Julie Røssland deltar i flere prestisjefylte program og oppdrag; talentprogrammene Maestra, Ung Dirigent og det eksklusive eliteprogrammet Dirigentforum

Juryens begrunnelse

Kandidaten, som er 22 år gammel, kan allerede vise til en rekke sterke resultater og skussmål.  Denne kvinnelige dirigentstudenten har de siste årene blitt valgt ut til flere prestisjefylte program og oppdrag, blant annet talentprogrammene Maestra og Ung Dirigent, og er nylig tatt opp i Dirigentløftets eksklusive eliteprogram Dirigentforum, hvor hun de neste årene vil få veiledning fra mentorer på høyeste internasjonale nivå. Etter sin innsats i Nordisk Dirigentmesterklasse i Sønderjylland Symfoniorkester sist sommer ble hun, som eneste deltaker, invitert til å dirigere en av orkesterets abonnementskonserter.
I tillegg til å ha markert seg som et stort dirigenttalent både nasjonalt og internasjonalt, har årets vinner også vist seg som en dyktig musikkforsker og har i sitt bachelorstudium utarbeidet en kritisk utgave av Geirr Tveitts kjente Suite fra Hundrad Hardingtonar.
Kandidaten har dessuten i flere år lagt ned et stort arbeid her i byens lokale musikkliv, som dirigent for Madlamark skolekorps.

STEENSLANDSTIPENDET 2022 ved Fakultet for utøvende kunstfag tildeles Julie Røssland. Gratulerer!