Lanserer ressursportal for lærerutdannere

Nå får lærerutdannere enkel tilgang til relevante ressurser fra forskning, praksis og politikk. UHR-Lærerutdanning og Kunnskapssenter for utdanning har gått sammen om å utvikle Lærerutdanningsportalen, som skal bidra til videreutvikling av forskningsbaserte lærerutdanninger.

Publisert Sist oppdatert
Lærerutdanningsportalen

Lærerutdanningsportalen: En ressursbank for de som utdanner lærere  
Portalen består av forskningsbaserte ressurser om lærerutdanninger:  
Systematiske kunnskapsoversikter, levende kart, eksempler på forskningsbasert innovasjon og praksis, evalueringer og policy dokumenter, webinarer og podkaster.   

Lærerutdanningsportalen lanseres nå, men den vil alltid være under utvikling. (Foto: Getty Images)  

 Lærerutdanningsportalen er et initiativ fra UHR-Lærerutdanning.   

Besøk portalen her: Velkommen til Lærerutdanningsportalen 

– Kunnskapssenter for utdanning har i oppgave å sammenstille og formidle forskning for utdanningssektoren, og dermed var det enkelt å bli enige om et samarbeid, sier senterleder, Elaine Munthe.

– Vi ønsket å utvikle et nettsted som gjør det enkelt for lærerutdannere å få tak i relevant informasjon som de har bruk for i eget arbeid med utvikling av lærerutdanning, forteller initiativtakeren, Kirsti Lyngvær Engelien (UiO). Lærerutdanninger skal være forskningsbaserte, og da er det viktig at det også er enkelt å finne fram til relevant forskning, samt forskningsbaserte eksempler på praksiser i lærerutdanninger.    

Nå er portalen klar for lansering.  

– Dette er en ressursbank for lærerutdannere, som skal bidra i videreutvikling av forskningsbaserte lærerutdanninger, sier Munthe.

Lærerutdanningsportalen har et redaksjonsråd hvor UHR-Lærerutdanning, lærerstudenter og KSU er representert. KSU har det formelle redaktøransvaret og er opptatt av god dialog med lærerutdannere for å sikre at innholdet er relevant.   

– Forskningsartikler som legges ut på portalen vil primært være systematiske kunnskapsoversikter som forskere ved KSU eller ved andre institusjoner i Norge eller internasjonalt har skrevet. Men i tillegg til det, arbeider vi med å lage en database over nordisk forskning på lærerutdanninger. Vi gleder oss til å kunne lansere den, og håper den er klar i løpet av vinteren, forklarer Munthe.    

Glad for resultatet

Leder av UHR-Lærerutdanning, og dekan ved Høgskulen på Vestlandet, Asle Holthe

Leder av UHR-Lærerutdanning, og dekan ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), Asle Holthe, er glad for at vedtaket som ble gjort av UHR-LU har et konkret resultat.   

– Nå er det viktig at alle lærerutdanninger bidrar til portalen, sier han.    

Lærerutdanningsportalen lanseres nå, men den vil alltid være under utvikling. Sammen med redaksjonsrådet og med god hjelp av lærerutdannere i hele landet, skal KSU videreutvikle portalen og sikre at innholdet oppdateres kontinuerlig med forskning og gode eksempler og modeller som er utviklet gjennom forsknings- og utviklingsarbeid i lærerutdanninger. Lærerutdanningsportalen vil gi et grunnlag for videreutvikling av nasjonale retningslinjer. 

– Jeg håper flest mulig tar i bruk portalen, og at vi sammen kan videreutvikle den, og dermed også utvikle lærerutdanninger gjennom deling av forskning og erfaringer, sier Holthe.   

Professor i pedagogikk
51833530
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning