Studenter fant ny løsning for kommunens varslingssystem

Over 30 UiS-studenter deltok på Open Data Hackathon, hvor de utviklet kreative løsninger for Stavanger kommune og Kolumbus. Vinnerlaget foreslo en app som kan gjøre kommunens system for feilvarsling mer brukervennlig.

Fem studenter smiler og viser fram diplom
34 studenter fra UiS deltok på Open data hackathon helgen 18.-20. mars 2022. De utviklet kreative forslag til bruk av åpne datasett. Vinnerlaget ble Hackathon Hangover, fra venstre: Peyman Kor, Carl Okafor, Muhammad Tasneem Mahmood, Bruna Atamanczuk og Sharath Chandar Joghee. Foto: Sondre Michaelsen.

I alt 34 studenter valgte å bruke helgen på intensiv jobbing med å utvikle ideer og formulere løsninger som kan gjøre livet lettere både for innbyggerne og oppdragsgiver.

Studentene ble delt inn i åtte lag, som valgte hvert sitt case å gå løs på. Målet var å bruke tilgjengelige åpne datasett som grunnlag for å utvikle nye tjenester.

Verdi til innbyggerne

Sju av lagene valgte datasett fra Stavanger kommune, det siste laget valgte en utfordring fra Kolumbus. Helgen ble deretter brukt på å utvikle løsninger som kan gi verdi til innbyggerne og aktørene som er involvert.

Søndag ettermiddag presenterte alle lagene sine løsninger for en jury, som besto av innovasjonsdirektør Troels Jacobsen ved UiS, direktør Anne Cathrin Østebø i Validé og smartbysjef Gunnar Crawford i Stavanger kommune.

Mer brukervennlig

Studentene synes VOF-tjenesten er lite brukervennlig, og genererer et stort datasett som kommunen ikke bruker optimalt.

Deres løsning var en app som de mener er mer brukervennlig og derfor vil gjøre det enklere å rapportere feil til kommunen når de oppdager dem. Da vil også kommunen få samlet inn nyttige og innsiktsfulle data som kan brukes til å løse problemer og forbedre fellestjenester til innbyggerne.

- Fra et forretningsperspektiv vil kommunen få sanntidsinnsikt i alle problemene i det offentlige rom, prioritere hvilke saker som trenger umiddelbar oppmerksomhet og optimalisere ressurser for effektiv tjenestelevering og kostnadsbesparelser, sier studentene i en skriftlig oppsummering.

Samarbeid med oss!

Open data hackathon ble arrangert helgen 18.-20. mars 2022, arrangert av Nordic Edge Innoasis, Stavanger kommune og flere enheter ved UiS.

Ønsker du å delta i samarbeid med UiS om å løse samfunnsutfordringer, enten som bedrift, offentlig virksomhet? Sjekk ut vår samarbeidsportal.

Er du student som ønsker å engasjere deg? Sjekk våre studenttilbud: