Elsa Helen Kaltvedt
Universitetslektor
Kontakt
Telefon: 51833461
E-post: elsa.kaltvedt@uis.no
Rom: HL K-209
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Universitetslektor
Telefon: 51833461
E-post: elsa.kaltvedt@uis.no
Rom: HL K-209
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2019)
Tracking gender in kindergarten.Early Child Development and Care.
ISSN 0300-4430.
Volum 189.
Hefte 1.
s.94-103.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2019)
Toddlers’ play in ECEC institutions from a gender perspective.European Early Childhood Education Research Journal.
ISSN 1350-293X.
Volum 27.
Hefte 2.
s.241-256.
Giske, Rune; Ugelstad, Ingunn Berrefjord; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Eikeland, Synnøve; Tønnessen, Finn Egil; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2018)
Toddlers' social competence, play, movement skills and well-being: an analysis of their relationship based on authentic assessment in kindergarten.European Early Childhood Education Research Journal.
ISSN 1350-293X.
Volum 26.
Hefte 3.
s.362-374.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill
(2017)
Spor etter kjønnsmønstre i studenters observasjoner. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02680-0.
s.215-227.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kristi Lie
(2015)
Toddlers Master Everyday Activities in Kindergarten: A Gender Perspective.Early Childhood Education Journal.
ISSN 1082-3301.
Volum 44.
Hefte 4.
s.349-358.
Granone, Francesca; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Sæbø, Janken Camilla; Solheim, Ksenia; Kaltvedt, Elsa Helen; Ree, Marianne; Esmaeeli, Sara; Furskog-Risa, Christina; Joner, Maya Dybvig
(2022)
Tidlig innsats, tidlig i livet-En sammenstilling og analyse av eksisterende kunnskap og forskning om de 1000 første dagene i et individs liv, inklusive livet i magen.
Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa Helen
(2022)
Tverrfakultært samarbeidsprosjekt om vold og seksuelle overgrep mot barn.
Instituttmøte;
2022-04-26.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker batman får beskjed om å slutte å leke mens gutter som leker med dukker får ros.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker med batman får beskjed om å slutte mens gutter får ros.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Forsker på likestilling i barnehagen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte, gutter som leker med dukker får ros.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte. Gutter som leker med dukker får ros..
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2019)
Hvordan kjønn kan manifestere seg i barnehagen .
Senter for kvinne-og kjønnsforskning. Kjønnsforskning nå!;
2019-11-13 - 2019-11-15.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Presentasjon om PechaKucha og kjønnsmønstre i barnehagen.
Instituttmøte;
2018-01-23.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Gutter skal være aktive, jenter skal være stille. Førstsideoppslag.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Kjønnsforskjeller i barnehagen - eksisterer dette fremdeles?.
Konferanse;
2018-05-24 - 5018-05-24.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Interetniske møter i barnehagen. Dagssamling Kompetanse for mangfold - Interetniske møter; Sola kommune .
Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;
2018-01-18.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Interetniske møtet i barnehagen. Dagsamling Kompetanse for mangfold, Sola kommune.
Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;
2018-01-29.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Interetniske møter i barnehagen. Dagssamling Kompetanse for mangfold, Hjelmeland kommune.
Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;
2018-01-31.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Kompetanse for mangfold - spredningskonferanse..
Kompetanse for mangfold - Interetniske møter Konferanse;
2018-05-23.
Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Forskningsresultater fra Stavangerprosjektet-Det lærende barnet.
Storbykonferanse;
2018-10-18 - .
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Kjønnsforskjeller i hverdagsaktiviteter og lek i barnehagealeder.
Univseritetet i Stavanger;
2018-11-15.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.
BIT’s 4th Annual Global Congress of Knowledge Economy-2017;
2017-09-19 - 2017-09-21.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.
World Education Day-2017 ;
2017-09-27 - 2017-09-29.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Ugelstad, Ingunn Berrefjord
(2017)
Toddler’s social competence, play, movement skills and wellbeing.
27th EECERA Conference;
2017-08-29 - 2017-09-01.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Research on gender issues.
Beijing Normal University;
2017-10-01 - 2017-10-04.
Meland, Aud Torill; Torheim, Maria Gilje; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Kjønnsroller lever i beste velgående i norske barnehager.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Jenter og gutter behandles ulikt Førstesideoppslag.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Kjønnsroller i barnehagen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Du leker vel ikke med dukker, Tobias?.
PechaKucha;
2017-12-12.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Interetniske møter i barnehagen. Dagsamling Kompetanse for mangfold; 2017-10-23 UIS .
Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;
2017-10-23.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Interetniske møter i barnehagen. Dagsamling Kompetanse for mangfold; 2017-25-10 UIS .
Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;
2017-10-25.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Tverrprofesjonelt samarbeide, Kunnskapsdepartementet.
Tverrprofesjonelt samarbeid mellom universiteter og høgskoler;
2017-11-15.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2016)
Det lærende barnet. Makan finnes ikke i hele verden!.
Ringer i Vann. Alt henger sammen med alt.;
2016-01-18 - 2016-01-19.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2016)
Småbarns mestring av barnehagens hverdagsaktiviteter i et kjønnsperspektiv.
Dialogmøte - HUM konrferanse;
2016-02-02.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2016)
Småbarns mestring i et kjønnsperspektiv.
Praksislærerdag;
2016-02-11.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Kindergarten-Studie: So weit sind Mädchen Jungen voraus.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Mädchen sind viel weiter als Buben - zumindest als Zweijährige.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Studie: Zweijährige Mädchen haben Buben viel voraus.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Mit Zwei haben Mädchen Jungs schon viel voraus.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Kindergarten - Jungen haben weniger Interesse an Sprachaktivitäten.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Mädchen sind den Jungs schon früh voraus.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Even as two-year-olds, girls are more independent, sociable, study suggests.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Le bimbe apprendono il linguaggio prima dei maschietti: lo studio.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Dziewczynki są bardziej samodzielne niż chłopcy.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Tutkijat yllättyivät: Parivuotiaiden tyttöjen ja poikien ero luultua suurempi.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Les filles plus autonomes et plus sociables que les garçons dès l’âge de deux ans.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Κορίτσια ή αγόρια; Ποια παιδιά είναι πιο ανεξάρτητα;.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Già a tre anni le bambine sono più indipendenti dei maschi.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
2살까지는 남자보다 여자가 더 똑똑하다" (연구).
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Curice su u dobi od dvije godine mnogo neovisnije i društvenije od dječaka.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Djevojčice su u dobi od dvije godine drutvenije i neovisnije od dječaka.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Las niñas, más hábiles que los niños, revela estudio.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Meisjes zijn beter dan jongens.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Meisjes van 2½ in alledaagse activiteiten beter dan jongens.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Tweejarige meisjes lopen voor op jongetjes.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Dziewczynki uczą się szybciej niezależności i samodzielności .
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens desde crianças, diz estudo.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Independente desde criança.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
STUDIU. Fetele sunt la vârsta de doi ani mai independente și mai sociabile decât băieții.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Diferenţe surprinzătoare între fetele şi băieţii de vârsta de doi ani. ''Ne-am aşteptat să găsim diferenţe, dar ele au fost atât de mari''.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Fetele au mai multe abilitati sociale decat baietii.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Studiu fără precedent efectuat pe 509 de fete. Ce li se întâmplă cu adevărat.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Девочки самостоятельнее мальчиков уже с двух лет .
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Двухлетние девочки опережают мальчиков.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Hatalmasak a különbségek a bölcsis fiúk és lányok között.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Hatalmas a különbség fejlődésben a bölcsis fiúk és lányok között.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Deklice so pri dveh letih bolj samostojne in družabne kot dečki.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Por qué a los dos años las niñas aventajan tanto a los niños.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Estudio revela que a la edad de dos años las niñas aventajan en aprendizaje a los niños.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Miss Independent: Toddler Girls Have an Edge on Boys.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Mädchen sind Jungen als Kleinkinder weit voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Überraschend große Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Kleine Mädchen sind selbstständiger!.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Schneller ohne Windel: Mit Zwei haben Mädchen Buben viel voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Piger er mere selvstændige end drenge allerede i børnehaven.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Jernes, Margrethe
(2015)
Den pedagogiske møteplassen mellom barnehager og barnehagelærerutdanningen.
Praksislærerdag;
2015-09-09.
Kaltvedt, Elsa Helen
(2014)
Stavangerprosjektet — Det lærende barnetPresentasjon og drøfting.
Stavangerprosjektet - det lærende barnet;
2014-01-12.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill
(2014)
Stavangerprosjektet - det lærende barnet Forskningsseminar.
Stavangerprosjektet - det lærende barnet, Forskningsseminar;
2014-11-05.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2014)
Early gender differences in daily life activities,.
ECER;
2014-09-02 - 2014-09-05.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2013)
The relationships between Architecture and practice.
EECER;
2013-09-07 - .
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2013)
Hverdagsrutiner i barnehagen – i et kjønnsperspektiv.
kjønnsforskning NÅ! 2013;
2013-11-04.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill
(2013)
The context between every days activities and gender.
Foredrag;
2013-08-26 - 2013-08-31.
Reikerås, Elin Kristi Lie; Løge, Inger Kristine; Fauskanger, Janne; Kaltvedt, Elsa Helen
(2011)
Det helhetlige barnet.
Fordypningskurs i Stavangerprosjektet;
2011-05-19 - .
Reikerås, Elin Kristi Lie; Løge, Inger Kristine; Kaltvedt, Elsa Helen
(2011)
Stavangerprosjektet, hvor er vi nå og hvordan er veien videre?.
Foreldremøte i Stavangerprosjektet;
2011-05-31 - .
Reikerås, Elin Kristi Lie; Kaltvedt, Elsa Helen
(2011)
Kompetanse på hverdagsaktiviteter, hva kan vi si noe om ut fra de data vi har i Stavangerprosjektet?.
Seminar for programområdet Lesing, skriving og regning i et livsløpsperspektiv;
2011-06-09 - .
Wagner, Åse Kari Hansen; Kaltvedt, Elsa
(2010)
Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Fagmøte for foreldre i Stavanger-prosjektet.
utenTitteltekst;
2010-05-06.
Knivsberg, Ann-Mari; Reikerås, Elin Kristi Lie; Løge, Inger Kristine; Kaltvedt, Elsa; Larsen, Else Mari
(2008)
Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Introduksjonskurs for assistenter i barnehagene.
Stavangerprosjektet Det lærende barnet Introduksjonskurs;
2008-10-29.
Kaltvedt, Elsa
(2007)
Mangfold og variasjon som en ressurs i barnehagen.
Barnehagekonferansen 2007, Barnehagen - et inkluderende fellesskap;
2007-05-30.
Kaltvedt, Elsa
(2007)
Sammenheng barnehage og skole.
Den 6. nasjonale veiledningskonferansen, Perspektiver på kvalitet i veiledning;
2007-08-30 - 2007-08-31.
Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa
(2006)
Foreldresamarbeid i barnehagen; generelt, flerkulturelt og i lys av revidert rammeplan.
Forum for didaktisk refleksjon;
2006-04-27.
Kaltvedt, Elsa
(2006)
Kartlegging og observasjon.
utenTitteltekst;
2006-02-18.
Kaltvedt, Elsa
(2006)
Barn med spesielle behov i barnehagen.
utenTitteltekst;
2006-11-18.
Kaltvedt, Elsa
(2006)
Early childhood - preventativ working.
EU-prosjekt;
2006-04-20.
Kaltvedt, Elsa
(2006)
Fokus på barns erfaringer, lek, læring og dokumentasjon.
UIS;
2006-04-23.
Kaltvedt, Elsa
(2006)
Barn med funksjonshemninger.
Institutt for sosialfag, UIS;
2006-10-15.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill; Jernes, Margrethe
(2015)
Den digitale møteplassen mellom barnehagen og barnehagelærerutdanningen.