Katarzyna Anna Tunkiel

Førsteamanuensis i norsk

Katarzyna Anna Tunkiel

Kontakt

Telefon: 51832847

E-post: katarzyna.a.tunkiel@uis.no

Rom: HL K-123

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning

Kort om meg

Katarzyna Tunkiel er utdannet i norsk språk og litteratur, har doktorgrad i nordisk litteraturvitenskap fra Adam Mickiewicz Universitet i Poznan, Polen, og videreutdanning i samtidslitteratur for barn og unge fra Norsk barnebokinstitutt. Hun underviser i norsk på barnehagelærerutdanninga og veileder på bachelor- og masternivå. Hun er emneansvarlig for emnene BBL210 Språk, tekst og matematikk (heltid), og BLU320 Språk, kreativitet og mangfold (fordypning). I tillegg er hun faglærer i videreutdanningene DKB100 Digital kompetanse i barnehagen og VBS210 Barns språkutvikling og språklæring. 

Forskningsinteressene hennes omfatter bildebøker, høytlesing hjemme og i barnehagen og flerspråklige barns språklæring. I årene 2019-2021 var hun postdoktor ved Lesesenteret, hvor hun ledet et prosjekt om lesing av digitale bildebøker med tospråklige barnehagebarn. Nå er hun en av forskere knyttet til det NFR-finansierte forskningsprosjektet SPrELL (2021-2024). I tillegg til stillingen ved UiS er hun aktiv som oversetter av skjønnlitteratur, barnelitteratur og sakprosa fra norsk til polsk. 

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Tunkiel, Katarzyna A.; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Hoel, Trude

(2024)

Reading Practices with Multilingual Children in Norwegian Kindergartens Picturebooks,Tangible Objects, and Playful Bodies.

Barnboken.

ISSN 0347-772X.

Volum 47.

DOI: 10.14811/clr.v47.905

Tunkiel, Katarzyna A.; Bus, Adriana G.

(2022)

Digital Picture Books for Young Dual Language Learners: Effects of Reading in the Second Language.

Frontiers in Education.

ISSN 2504-284X.

Volum 7.

DOI: 10.3389/feduc.2022.901060

Tunkiel, Katarzyna A.

(2020)

Ti år med norske bildebøker i Polen: Noen betraktninger fra et litteraturformidlingsperspektiv.

Folia Scandinavica Posnaniensia.

ISSN 1230-4786.

Volum 29.

s.30-41.

DOI: 10.2478/fsp-2020-0006

Tunkiel, Katarzyna A.

(2019)

Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks.

Barnelitterært forskningstidsskrift.

ISSN 2000-7493.

Volum 10.

Hefte 1.

s.1-13.

DOI: 10.18261/issn.2000-7493-2019-01-08

Tunkiel, Katarzyna

(2016)

Znad fiordów do metropolii. Obrazy miasta i miejskiej wędrówki w wybranych powieściach norweskich.

ISBN 978-83-947198-1-4.

Tunkiel, Katarzyna

(2014)

W potrzasku Kristianii. "Głód" Knuta Hamsuna jako modernistyczna powieść miejska.

Teksty drugie.

ISSN 0867-0633.

Volum 6.

s.102-115.

Tunkiel, Katarzyna

(2013)

The Stroller, the Criminal, the Detective. Exploring the Postmodern Identity in Jan Kjærstad’s "Rand". I: Transkulturelle Identität und Übersetzungsmodelle skandinavischer Literatur.

Peter Lang Publishing Group.

ISBN 978-3-631-63869-9.

s.123-130.

Tunkiel, Katarzyna

(2012)

Drømmen om å bli en annen. (By)vandringens betydning i Tomas Espedals "Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv".

Folia Scandinavica Posnaniensia.

ISSN 1230-4786.

Volum 14.

s.136-146.

DOI: 10.2478/v10252-012-0012-4

Tunkiel, Katarzyna

(2011)

Kilka uwag o tendencjach w najnowszej norweskiej literaturze pięknej i jej obecności na polskim rynku wydawniczym w latach 1995-2010.

Studia Humanistyczne AGH.

ISSN 2300-7109.

Volum 10.

Hefte 1.

s.87-101.

Tunkiel, Katarzyna

(2010)

Om å vandre i Kristiania og Oslo. Byen i Knut Hamsuns "Sult" (1890) og Jan Kjærstads "Rand" (1990).

Folia Scandinavica Posnaniensia.

ISSN 1230-4786.

Volum 11.

s.77-86.

Bøker og kapitler

Tunkiel, Katarzyna ; Horbowicz, Paulina

(2013)

Norweski dla średnio zaawansowanych. Poziom A2-B1.

ISBN 978-83-7788-334-1.

Formidling

Tunkiel, Katarzyna; Hoel, Trude

(2024)

Translating picturebooks for bilingual children in educational research – an alternative approach.

International Conference in Children's Literature and Translation Studies (CLTS);

2024-08-22 - 2024-08-23.

Tunkiel, Katarzyna; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Hoel, Trude

(2024)

Reading practices with multilingual children in Norwegian ECEC.

EECERA 2024;

2024-09-03 - 2024-09-06.

Tunkiel, Katarzyna ; Hoel, Trude

(2023)

Ikke hvem som helst kan oversette bildebøker for flerspråklige barn.

Periskop (Oslo).

ISSN 2535-7034.

Hoel, Trude; Tunkiel, Katarzyna

(2023)

Criteria for and development of high quality multilingual digital picture books.

EARLI 2023;

2023-08-22 - 2023-08-26.

Bjorvand, Agnes-Margrethe; Mitchell, Monica Gundersen; Tunkiel, Katarzyna; Undheim, Marianne Larsen

(2023)

Valg av bøker i barnehagen.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2023;

2023-10-24 - 2023-10-26.

Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Tunkiel, Katarzyna; Hoel, Trude

(2023)

Lesepraksiser i barnehagen når barna er flerspråklige.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2023;

2023-10-24 - 2023-10-26.

Tunkiel, Katarzyna

(2022)

Shared reading practices in Polish migrant families in Norway.

22nd European Conference on Literacy;

2022-07-04 - 2022-07-06.

Hoel, Trude; Tunkiel, Katarzyna; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Which aspects of quality in picturebooks are emphasised by children?.

IRECE 2022 Tromsø;

2022-11-21 - 2022-11-22.

Tunkiel, Katarzyna

(2022)

By og natur i norske bildebøker.

FILIORUMs ressursbank.

Tunkiel, Katarzyna; Bus, Adriana

(2021)

Shared digital book reading with Polish/Norwegian dual language learners at home and in kindergarten.

Growing up with Polish in Norway: what do we know and what is yet to be discovered;

2021-02-04.

Tunkiel, Katarzyna

(2021)

Hva skjer når humor oversettes? Samtale med Simon Stranger.

Nordisk Barnebokkonferanse;

2021-02-01 - 2021-02-03.

Tunkiel, Katarzyna

(2021)

Å lese på flerspråklige barns morsmål - i samarbeid med barnehagen .

Nasjonal konferanse om lesing 2021;

2021-03-22 - 2021-03-23.

Tunkiel, Katarzyna ; Bus, Adriana

(2021)

Digitale bildebøker på norsk og polsk: Effekter for ordlæring på andrespråket .

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2021-10-26 - 2021-10-28.

Tunkiel, Katarzyna

(2021)

Leselyst her og nå - og i framtida? Om lesepraksiser i polske barnefamilier i Norge.

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2021-10-26 - 2021-10-28.

Mitchell, Monica Gundersen; Tunkiel, Katarzyna

(2021)

Vurdering av kvalitet i bildebøker og videre arbeid i arbeidspakke 1 .

SPrELL oppstartsseminar;

2021-11-03 - 2021-11-04.

Tunkiel, Katarzyna

(2020)

Reading practices with bilingual children in Polish homes in Norway.

4th Baltic Sea Conference on Literacy;

2020-01-16 - 2020-01-21.

Tunkiel, Katarzyna

(2020)

Translating picturebook apps for bilingual kindergarten children. Dilemmas and possible solutions.

VEBB-workshop;

2020-02-11.

Sivertsen Landfald, Ingeborg; Tunkiel, Katarzyna

(2020)

Mellom bakkar og by: Hva kan byen fortelle oss om naturen i barnebøker?.

Tunkiel, Katarzyna

(2020)

Lesepraksiser i polske barnefamilier i Norge. Noen tanker om litteraturutvalg og samarbeid rundt høytlesing med tospråklige barnehagebarn .

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2020-09-28 - 2020-09-30.

Tunkiel, Katarzyna

(2020)

Lesing av digitale bildebøker på tospråklige barns første- og andrespråk hjemme og i barnehagen.

Forum FILIORUM;

2020-11-10 - .

Jernes, Margrethe; Runestad, Anne Kristine Solberg; Hoel, Trude; Tunkiel, Katarzyna

(2019)

Utprøving- og kvalitetssikring av vurderingsverktøyet VEBB.

Seminar i barnehagelærerutdanningen;

2019-01-09 - 2019-01-11.

Tunkiel, Katarzyna

(2019)

Lesing av bildebok-apper med tospråklige barn hjemme og i barnehagen.

VEBB-workshop;

2019-12-03.

Tunkiel, Katarzyna

(2018)

Etter et gjennombrudd. Om norske bildebøker i Polen og polske bildebøker i Norge.

The Drammar* of Culture and Nature: Relations Between Poland and The North;

2018-05-14 - 2018-05-16.

Tunkiel, Katarzyna

(2018)

Problematic nature: An attempt at an ecocritical reading of three Norwegian picturebooks with urban settings.

Ecocritical Perspectives on Nordic Children's and Young Adult Literature;

2018-10-25 - 2018-10-26.

Tunkiel, Katarzyna

(2018)

Bildebøker som multimodale tekster i et norsk-polsk perspektiv.

Guest Lecture - Scandinavian Studies;

2018-12-04.

Tunkiel, Katarzyna

(2017)

Ringvirkninger av et oppdiktet kinobesøk.

Norsk barnebokinstitutt.

Tunkiel, Katarzyna

(2016)

Kokosbolle i hekken og andre norske spesialiteter.

Oversatte dager;

2016-02-19 - 2016-02-20.

Tunkiel, Katarzyna

(2015)

Od Gaardera do Knausgårda. O tendencjach w najnowszej norweskiej literaturze pięknej i jej obecności na polskim rynku wydawniczym.

Guest Lecture - Scandinavian Studies;

2015-03-03.

Tunkiel, Katarzyna

(2015)

Kokosanka na żywopłocie. O przekładaniu norweskiej kultury na polski i innych problemach translatorskich.

Guest Lecture - Scandinavian Studies;

2015-03-03.

Tunkiel, Katarzyna

(2013)

A Mountain Ledge and the Sandefjord Element. Urbanity, Nature, and The Past in Jan Kjærstad’s "Rand" and Dag Solstad’s "16.07.41".

The first international conference of the Helsinki Literature and the City Network (HLCN);

2013-08-29 - 2013-08-30.

Tunkiel, Katarzyna

(2013)

W potrzasku Kristianii. "Głód" Knuta Hamsuna jako modernistyczna powieść miejska.

Humanistyczne Perspektywy Badania Miasta. Topografie;

2013-04-17.

Tunkiel, Katarzyna

(2012)

W drodze do domku w górach.

Czas Kultury.

ISSN 0867-2148.

Volum 4.

s.58-62.

Tunkiel, Katarzyna

(2011)

Finn Tveito: "Det vandrande mennesket".

Folia Scandinavica Posnaniensia.

ISSN 1230-4786.

Volum 13.

s.124-127.

Tunkiel, Katarzyna

(2011)

Den opphissende gleden det er å forflytte seg... Om vandringens betydning i "Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv" av Tomas Espedal.

7. symposium i skandinavistikk;

2011-10-21.

Tunkiel, Katarzyna

(2011)

Presentasjon av doktorgradsprosjektet om byen og byvandring i norsk litteratur.

Aktuel skandinavistik;

2011-06-18 - 2011-06-19.

Tunkiel, Katarzyna

(2011)

Mrok i przemoc w najszczęśliwszym kraju na świecie. O pewnym aspekcie współczesnej literatury norweskiej.

NORWEGIA Fest;

2011-06-16.

Tunkiel, Katarzyna

(2011)

Z dalekiej Północy do serca Europy: droga do wolności norweskiej flâneuse.

Na tropie flâneuse. Redefinicje związków pomiędzy kategorią kobiecości a przestrzenią miejską w literaturze i sztuce XX i XXI wieku;

2011-06-10.

Kunstnerisk produksjon

Hoel, Trude; Tunkiel, Katarzyna

(2020)

6 inspirasjonsfilmer om lesing i barnehagen.