Vitenskapelige publikasjoner
Tvedt, Maren Stabel;
Bru, Lars Edvin
(2019)
Et motivasjonsfremmende og stressdempende læringsmiljø.
I: Stress og mestring i skolen.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245032857.
s.47-72.
Størksen, Ingunn;
Ellingsen, Ingunn T;
Tvedt, Maren Stabel;
Idsøe, Ella Maria C.
(2013)
Norsk vokabulartest (NVT) for barn i overgangen mellom barnehage og skole : psykometrisk vurdering av en nettbasert test.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 78.
Hefte 4.
s.41-54.
Stornes, Tor;
Tvedt, Maren Stabel;
Bru, Lars Edvin
(2013)
Best med test? Et motivasjonsteoretisk perspektiv på bruk av normative tester i grunnskolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
Volum 97.
Hefte 4-5.
s.315-325.
Formidling
Tvedt, Maren Stabel
(2024)
Relasjoner og sosial tilhørighet i vgo: Verdien av det, og mulighetsrommet det gir..
Pilot: ufrivillig skolefravær;
2024-01-11.
Tvedt, Maren Stabel
(2024)
Real pilot: Relevant and authentic learning in upper secondary school. Presentasjon av resultater for Tryggheim videregående skole.
Faglig innlegg;
2024-09-12.
Tvedt, Maren Stabel
(2024)
Moderation in statistical analyses.
Methods festival;
2024-05-30.
Tvedt, Maren Stabel
(2024)
Upper secondary students’ perceptions of interactions with their teachers: A multilevel investigation of associations with structural, teacher, and student-related factors.
Brown Bag, intern forskningsformidling;
2024-05-29.
Tvedt, Maren Stabel
(2024)
Ensomme elever har større sjanse for frafall.
Tvedt, Maren Stabel;
Bru, Lars Edvin
(2023)
Completion of upper secondary education: Predictions of the psychosocial learning environment and academic achievement..
EARLI 2023;
2023-08-23.
Tvedt, Maren Stabel;
Kristiansen, Nina
(2023)
Undgom kjeder seg på prøver og eksamen, ifølge ny studie
.
Tvedt, Maren Stabel
(2023)
Social relatedness in upper secondary school: Why and how it matters for students' engagement and school completion..
SOSUS: Social sustainability for children and families;
2023-10-12.
Tvedt, Maren Stabel
(2022)
Ny Uis-doktorgrad: Dette kan gjøre at vgs-elever dropper ut.
Tvedt, Maren Stabel
(2022)
Disputas om intensjoner om å slutte på skolen.
Tvedt, Maren Stabel
(2022)
Betydningen av - og kompleksiteten i- relasjoner i skolen, blant elever i vgo..
Samling for vgo, Rogaland: Kompetanseløftet og inkluderende praksis;
2022-06-02 - .
Tvedt, Maren Stabel
(2022)
Betydningen av - og kompleksiteten i- relasjoner i skolen, blant elever i vgo..
Samling for vgo, Rogaland: Kompetanseløftet og inkluderende praksis;
2022-06-13.
Tvedt, Maren Stabel
(2022)
Elevmedvirkning og verdsetting av ungdommenes perspektiv.
Innlegg på forskningsseminar: Læringsmiljø og læring;
2022-03-09.
Tvedt, Maren Stabel
(2021)
Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?.
Tvedt, Maren Stabel
(2019)
Trajectories of intentions to quit in upper secondary school, and the longitudinal associations with perceived emotional support from teachers and loneliness. A latent growth curve approach..
Kvantitativt Forum;
2019-03-13.
Tvedt, Maren Stabel
(2019)
Perceived teacher support and intentions to quit upper secondary school: Direct, and indirect associations via emotional engagement and boredom.
7th International Self-Determination Theory Conference ;
2019-05-22.
Tvedt, Maren Stabel
(2019)
Ulike typer motivasjon - betydning for psykisk helse.
Tvedt, Maren Stabel
(2019)
Se videre-prosjektet. Opplevelse av læringsmiljø i videregående skole, motivasjon og fullføring av opplæringen.
Fagseminar: Bedre sammen;
2019-10-31.
Tvedt, Maren Stabel
(2019)
Kjedsomhet kan føre til frafall i skolen.
Tvedt, Maren Stabel;
Bru, Lars Edvin
(2019)
Betydning av kjedsomhet på skolen.
Bru, Lars Edvin;
Tvedt, Maren Stabel
(2019)
Å fjerne karakter i orden og atferd kan være bra.
Tvedt, Maren Stabel
(2018)
Perceived learning environment in upper secondary school: Its' contribution to motivation, mental health and school completion.
SDT-research, seminar with prof. Christopher Niemiec;
2018-05-23.
Fandrem, Hildegunn;
Tvedt, Maren Stabel;
Virtanen, Tuomo Erkki;
Bru, Lars Edvin
(2018)
Intentions to quit among natives and immigrants in upper secondary school: The role of peer relation.
International Society for Study of Behavioural Development Conference 2018;
2018-07-15 - 2018-07-19.
Tvedt, Maren Stabel
(2018)
Intentions to quit among natives and immigrants in upper secondary school: The role of peer relations.
Kvantitativt forum;
2018-06-20.
Tvedt, Maren Stabel
(2018)
Skolevise tilbakemeldinger fra Se videre-prosjektet. Endringer i opplevelse av læringsmiljø, motivasjon og psykisk helse fra T1-T3..
Presentasjon for ledergruppene ved fire videregående skoler i regionen;
2018-06-10 - 2019-01-15.
Tvedt, Maren Stabel
(2017)
Emotional engagement and disaffection among upper secondary school students: the role of the learning environment.
Kvantitativt forum;
2017-06-21.
Tvedt, Maren Stabel
(2017)
Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?.
Tvedt, Maren Stabel
(2017)
Tilbakemelding på skolevise resultater i Se videre-prosjektet.
Presentasjoner for ledergrupper ved fem videregående skoler;
2017-06-21 - 2017-06-22.
Bru, Lars Edvin;
Tvedt, Maren Stabel
(2017)
Hva skjer når skoler kutter ut karakterer i orden og atferd?.
Tvedt, Maren Stabel;
Bru, Lars Edvin
(2016)
Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen.
Laringsmiljosenteret.uis.no.
Tvedt, Maren Stabel
(2016)
The learning environment in upper secondary school: It’s contribution to motivation, mental health and school completion.
Adolescents and mental health promotion in a school setting;
2016-09-05.