Marianne Ree

Førsteamanuensis i pedagogikk

Marianne Ree

Kontakt

Telefon: 51831166

E-post: marianne.r.serheim@uis.no

Rom: HL K-261

Avdeling

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning

Kort om meg

Marianne Ree er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap, og forsker ved FILIORUM.

Hun har en ph.d. innen utdanningsvitenskap, og har det siste året jobbet som forsker og foreleser i pedagogikk på barnehagelærer utdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hennes interessefelt er medvirkning, fellesskap, medborgerskap, sosial bærekraft, kvaliteter i relasjoner, kommunikasjon.

Hun er medlem av det norske forskerteamet i prosjektet Politics of belonging ved Universitetet i Stavanger, og deltaker i programområdet Transforming Education - bærekraftsdidaktikk for en verden i endring ved UiS. Ree har også tidligere vært assosiert med det longitudinelle forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN, www.goban.no) (2016-2019), hvor hun deltok i datainnsamling for hovedstudien.  

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Ree, Marianne

(2020)

Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket ut fra et fellesskapsperspektiv.

Barn – forskning om barn og barndom i Norden.

ISSN 0800-1669.

Volum 38.

Hefte 2.

s.75-87.

DOI: 10.5324/barn.v38i2.3707

Ree, Marianne; Emilson, Anette

(2019)

Participation in communities in ECEC expressed in child-educator interactions.

Early Child Development and Care.

ISSN 0300-4430.

DOI: 10.1080/03004430.2019.1566230

Ree, Marianne; Alvestad, Marit; Johansson, Eva Marianne

(2019)

Hallmarks of participation–children's conceptions of how to get access to communities in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) .

International Journal of Early Years Education.

ISSN 0966-9760.

Volum 27.

Hefte 2.

s.200-215.

DOI: 10.1080/09669760.2019.1607262

Bøker og kapitler

Ree, Marianne; Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Profesjonsutvikling i partnerskap-Rapport NR.131 Faser i et utstrakt partnerskap s. 25-32.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-8439-254-7.

Ree, Marianne; Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Faser i et utstrakt partnerskap. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

ISBN 978-82-8439-254-7.

s.25-32.

DOI: 10.31265/USPS.278

Granone, Francesca; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Sæbø, Janken Camilla; Solheim, Ksenia; Kaltvedt, Elsa Helen; Ree, Marianne; Esmaeeli, Sara; Furskog-Risa, Christina; Joner, Maya Dybvig

(2022)

Tidlig innsats, tidlig i livet-En sammenstilling og analyse av eksisterende kunnskap og forskning om de 1000 første dagene i et individs liv, inklusive livet i magen.

Ree, Marianne

(2020)

Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen.

Universitetet i Stavanger.

Hefte 548.

Formidling

Ree, Marianne; Rosell, Yngve

(2023)

Participation for children 1-3-years old in EECEC community .

EECERA konferanse;

2023-09-01.

Ree, Marianne

(2023)

Medvirkning i fellesskap.

Förelesningsserie för förskolan. Inflytande, tilhörighet, delaktighet och demokrati i förskolan;

2023-10-03.

Ree, Marianne

(2023)

Utviklingsstøttene praksis-vilkår for barns medvirkning i fellesskap.

Planleggingsdag ;

2023-11-17.

Ree, Marianne

(2022)

Inkluderende barnehage og skolemiljø-medvirkning i fellesskap i barnehagen.

Regional samling-inkluderende barnehage og skole;

2022-10-27.

Ree, Marianne

(2021)

Vilkår for barns medvirkning i fellesskap.

Personal/foreldre møte i barnehagen;

2021-04-22.

Ree, Marianne

(2021)

Gruppeintervjuer med barn i barnehagen- muligheter og utfordringer.

Faglig presentasjon Forum Filiorum;

2021-06-01.

Ree, Marianne

(2021)

Utviklingsområdet barn og psykisk helse 2021-2022.

Planleggingsdag Hå kommune;

2021-08-13.

Ree, Marianne

(2021)

Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen.

Norsk barnehagekonferanse 2021;

2021-10-26 - 2021-10-28.

Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Zachrisen, Berit; Ree, Marianne; Iversen, Lisbeth

(2021)

Tilhørighet i barnehagen.

Ree, Marianne

(2021)

Medvirkning i fellesskap.

FILIORUMs ressursbank.

Ree, Marianne

(2019)

Medvirkning i fellesskap i barnehagen.

GoBaN sluttkonferanse;

2019-01-14 - 2019-01-16.

Ree, Marianne

(2019)

Medvirkning i fellesskap.

Faglig presentasjon planleggingsdag;

2019-03-06.

Særheim, Marianne Ree

(2017)

Participation in kindergarten-a question of Quality.

GoBaN;

2017-01-24.

Særheim, Marianne Ree

(2017)

Hvordan beskriver barna deres felleskap i barnehagen,og hva oppfatter de som vilkår for å delta i slike felleskap?.

Demokrati nettverksamling;

2017-05-30 - 2017-05-31.

Særheim, Marianne Ree; Alvestad, Marit; Johansson, Eva Marianne

(2017)

Hallmark for participation-children´s conceptions on how to get access to communities in preschool.

EECERA conferance;

2017-08-29 - 2017-09-01.

Særheim, Marianne Ree

(2017)

Medvirkning i felleskap-Barnehagens verdigrunnlag.

Nättvarksträff ;

2017-10-03.

Særheim, Marianne Ree

(2017)

"En pågående Phd studie om barns medvirkning i felleskap i barnehagen» .

Seminar;

2017-10-13 - 2017-10-15.

Særheim, Marianne Ree

(2016)

Medvirkning i barnehagen-et spørsmål om kvalitet.

Barnehageforum barnehagevitenskap;

2016-05-24 - .

Særheim, Marianne Ree

(2016)

Medvirkning i felleskapet.

Samling GoBaN;

2016-06-03.

Særheim, Marianne Ree

(2015)

Barn lærer best gjennom lekfull kommunkasjon.

Første steg.

ISSN 1504-1891.

Hefte 3.

s.36-39.