Monica Gundersen Mitchell

Førsteamanuensis i lesevitenskap

Monica Gundersen Mitchell

Kontakt

Telefon: 51833114

E-post: monica.g.mitchell@uis.no

Rom: OD B-24126

Avdeling

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Monica Gundersen Mitchell er førsteamanuensis i Utdanningsvitenskap ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, (Lesesenteret), Universitetet i Stavanger. Hun underviser i emner som omhandler lesing og litteraturarbeid i klasserommet, lesestimulering og leseglede og bildeboka som tekst. Hennes forskningsinteresse dreier seg i stor grad om barns litterære tekstmøter, med særlig vekt på bildeboka. 

Disputerte i 2018 med en avhandling om lesemøter på tiende trinn og utvikling av litterær kompetanse. 

Deltar nå i to prosjekt: Engasjer tar sikte på å utvikle god og engasjerende leseundervisning for elever med svake leseferdigheter. Sprell-studien retter seg mot lesing og språkarbeid i barnehagen og skal blant annet utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.

Leder FUI-gruppa (Forskning- Utdanning,-Innovasjon) Aktivt skolebibliotek - engasjerende leseopplæring, som har som ambisjon å utvikle kunnskap om hvordan skolebiblioteket kan bli en integrert del av skolens arbeid med en engasjerende leseopplæring.

 

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Med blikk for detaljer : Om førsteklassingens møte med bildeboka. I: Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202718848.

s.178-195.

Mitchell, Monica Gundersen; Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith

(2022)

Se : Jeg kan skrive navnet mitt : Assosiasjoner mellom navneskriving ved skolestart og skriftspråklige ferdigheter . I: Skriveutvikling og skrivevansker.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202694319.

s.34-52.

Mitchell, Monica Gundersen

(2017)

Tomgangslesing - tid for utviklingsarbeid. I: Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215028668.

s.136-140.

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Ein tekst uttrykt i to medium. Johannes Jensen føler seg annerledes som lydbok og bildebok.

Barnelitterært forskningstidsskrift.

ISSN 2000-7493.

Volum 4.

DOI: 10.3402/blft.v4i0.23058

Bøker og kapitler

Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Lesemøter og leseglede på skolebiblioteket. I: Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202733094.

Mitchell, Monica Gundersen

(2018)

Lesemøtet som arena for utvikling av litterær kompetanse. Elever på tiende trinn leser for elever på første trinn.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-798-9.

Mitchell, Monica Gundersen

(2017)

Aha-opplevelser og god læring. I: Skolebasert kompetanseutvikling i partnerskap.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-748-4.

s.28-34.

Formidling

Stensland, Kristine M.; Mitchell, Monica Gundersen

(2024)

Bekymra over lesetal: Vil bruka ein halv million på høgtlesing.

Mitchell, Monica Gundersen; Fuglestad, Unni ; Grønli, Karianne Megard

(2024)

Panelsamtale: Hva nå? Veien videre for norske barns leseferdigheter.

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Mitchell, Monica Gundersen

(2024)

Vi må snakke om litteraturformidling. (Panelsamtale sammen med paneldeltakere: Lubna Jaffrey, kulturminister, Tore Renberg, forfatter, Anne Torill Stensberg, Sølvberget).

Bibliotekmøtet 2024;

2024-04-17 - 2024-04-19.

Mitchell, Monica Gundersen; Hettervik, Åsil

(2024)

Deltakelse i lesesatsing .

Mitchell, Monica Gundersen; Hoel, Trude

(2024)

Leselogg som verktøy for refleksjon.

Skriv! Les! Nordisk forskningskonferanse om lesing, skriving og literacy;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Hoel, Trude; Filbrandt, Elisabeth Rege; Mitchell, Monica Gundersen; Hansen, Joakim Evensen; Ofstad, Gunn Helen; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2024)

Vi trenger et felles begrep for det å lese sammen med barn, på barnas premisser.

Utdanningsnytt.no.

Mitchell, Monica Gundersen

(2024)

Korleis jobbe med lesing av skjønnlitteratur i klasserommet?.

Fagdag for lærere, Karmøy kommune, prosjekt Lyst til å lese;

2024-10-23.

Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Kultur for lesing er viktigare enn leselyst.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Kultur for lesing - skolebibliotekets viktige rolle.

Fagdag for skolebibliotekarer i Viken;

2023-02-02.

Mitchell, Monica Gundersen; Hoel, Trude

(2023)

Godt språk bedre forutsetninger - Å lese med de yngste.

Språkprosjekt i bydelene Stovner, Alna og Bjerke;

2023-02-13.

Gundersen, Vibecke; Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Med fokus på lesing.

Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Høytlesing i klasserommet.

Nasjonal konferanse om lesing;

2023-03-27 - 2023-03-28.

Johnsen, Kristina R.; Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

- Dropp leselyst-begrepet.

Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Litterært treff: Å lese er å leve! Eller....

Litterært treff. Panelsamtale;

2023-03-29.

Bjorvand, Agnes-Margrethe; Mitchell, Monica Gundersen; Tunkiel, Katarzyna; Undheim, Marianne Larsen

(2023)

Valg av bøker i barnehagen.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2023;

2023-10-24 - 2023-10-26.

Bjorvand, Agnes-Margrethe; Mitchell, Monica Gundersen; Sandgrind, Silje Wiken

(2023)

- Gamle klassikere lever fortsatt godt, og kanskje litt for godt i barnehagen.

Vaage, Eli Fossdal; Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Barn & Bøker: Barn les mindre.

Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

Om leselyst - presentasjon for NRK Super.

Idemøte med NRKSuper;

2023-09-27.

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2023)

La hele Rogaland lese mer!.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Aasen, Marit; Mitchell, Monica Gundersen; Inga Kjerstin, Birkedal

(2023)

Kultur for lesing - bare fine ord?.

Onsdagspresentasjon ;

2023-11-08.

Mitchell, Monica Gundersen; Aasen, Marit

(2022)

Skolebiblioteket og LK20 - mer enn "Rett bok til rett leser".

Nasjonal konferanse om lesing. Mellom - motiverende tekstarbeid på mellomtrinnet;

2022-04-04 - 2022-04-05.

Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Les for meg! Om verdien av høgtlesing og felles leseopplevingar.

Foredrag på Etne bibliotek;

2022-03-28.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker.

Mejlbo, Kaja; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Oppfordrer lærere til mer høytlesing i ungdomsskolen.

Bjelland, Eli; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Ungdomar bør lesast for.

Bjelland, Eli; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Forskar meiner lærarar i ungdomsskulen må lese for elevane.

Hoel, Trude; Tunkiel, Katarzyna; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Which aspects of quality in picturebooks are emphasised by children?.

IRECE 2022 Tromsø;

2022-11-21 - 2022-11-22.

Mitchell, Monica Gundersen; Hoel, Trude

(2022)

Practical and theoretical teaching approaches when undergraduate students attend a picturebook seminar.

Fostering Dialogue, Teaching Children’s Literature at University;

2022-11-17 - 2022-11-19.

Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Leselyst.

Dialogmøte med Kunnskapsdepartementet;

2022-11-17.

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2021)

Gode leseopplevelser i barnehagen.

Nasjonal lesekonferanse 2021;

2021-03-22 - 2021-03-23.

Mitchell, Monica Gundersen; Tunkiel, Katarzyna

(2021)

Vurdering av kvalitet i bildebøker og videre arbeid i arbeidspakke 1 .

SPrELL oppstartsseminar;

2021-11-03 - 2021-11-04.

Enghaug, Silje Holtan; Mitchell, Monica Gundersen

(2021)

Kronprinsessen med en klar oppfordring til foreldre.

Mitchell, Monica Gundersen; Freuchen, Magnhild

(2021)

Leseglede!.

Mitchell, Monica Gundersen

(2021)

Tekster i tak og på vegger. To eksempler på utviklingsarbeid i barnehagen.

Nasjonal lesekonferanse;

2021-03-22 - 2021-03-23.

Mitchell, Monica Gundersen

(2020)

Når to leser sammen. Elever på tiende trinn leser for elever på første trinn.

Lyttevennkonferanse;

2020-09-21.

Mitchell, Monica Gundersen

(2020)

Med blikk for detaljer - om barns oppmerksomhet mot detaljer i bildene i en høytlesingspraksis.

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2020-09-28 - 2020-09-30.

Mitchell, Monica Gundersen

(2020)

Lesemøtet - litteraturformidling og leseopplevelser på tvers av alder.

Forskningsseminar;

2020-11-11.

Mitchell, Monica Gundersen; Øvergård, Marthe

(2020)

Åtte smarte triks som kan gjøre barnet ditt til en bokorm.

Mitchell, Monica Gundersen

(2020)

Lesemøtet - litteraturformidling og leseopplevelser på tvers av alder.

Presentasjon for studenter: Masterutdanning i barne- og ungdomslitterær skriving og formidling;

2020-12-03.

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2019)

Til nytte og behag - om verdien av å lese sammen.

Nasjonal lesekonferanse;

2019-04-09 - 2019-04-10.

Mitchell, Monica Gundersen

(2019)

Lesemøtet - et reservoar for litterære erfaringer. Didaktiske implikasjoner.

Skriv!Les! Nordisk forskningskonferanse om lesing, skriving og literacy;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Mitchell, Monica Gundersen

(2019)

La dei eldste elevane lese for dei yngste.

Lesesenterbloggen.

Mitchell, Monica Gundersen

(2019)

Å lese med de aller minste.

Foredrag;

2019-10-01.

Mitchell, Monica Gundersen

(2019)

Eksempler på organisering av undervisning. Samlingsbaserte studier.

Internseminar, Institutt for barnehagelærerutdanning;

2019-09-20.

Mitchell, Monica Gundersen

(2018)

Students picturebook mediations - facilitating meaning-making and involvement.

IGEL-konferanse;

2018-07-25 - 2018-07-28.

Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

(2018)

Høytlesing kan gi ungdomsskoleelever mestringsfølelse.

Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

(2018)

Disputas om utvikling av litterær kompetanse i ungdomsskolen.

Mitchell, Monica Gundersen

(2017)

Når store leser for små. Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.

Bildebokfestivalen 2017;

2017-01-20.

Mitchell, Monica Gundersen

(2017)

Når store leser for små. Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.

Nordisk barnebokkonferanse;

2017-02-06 - 2017-02-08.

Mitchell, Monica Gundersen

(2017)

Når store leser for små. Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.

Solaseminaret;

2017-04-03.

Mitchell, Monica Gundersen

(2017)

Med tomgangslesing som startpunkt for utviklingsarbeid.

Oppsummeringskonferansen, Nettverk for kompetansemiljøer, UiU;

2017-04-05 - 2017-04-06.

Mitchell, Monica Gundersen

(2016)

Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring.

Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

2016-01-27 - 2016-01-28.

Mitchell, Monica Gundersen

(2016)

Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring.

Utdanningskonferansen;

2016-02-03.

Mitchell, Monica Gundersen

(2016)

Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring.

Nasjonal konferanse om lesing;

2016-03-14 - 2016-03-15.

Mitchell, Monica Gundersen

(2016)

Hvordan bruker de bildene? 15-åringer leser bildebøker for 6-åringer.

Nordisk forskerkonferanse;

2016-08-29 - 2016-09-01.

Mitchell, Monica Gundersen

(2016)

Magiske lesemøter.

Forsker grandprix, delfinale;

2016-09-27.

Mitchell, Monica Gundersen

(2016)

Litterær erfaring.

Nettverksseminar;

2016-11-15 - 2016-11-16.

Hasnaoui, Nadia; Skjoldli, Jane; Hov, Maren Ranhoff; Linde, Jørgen Erland; Novovic, Milos; Adam, Anne-Catrin; Snipstad, Sofie; Mitchell, Monica Gundersen; Aurand, Katherine Rose

(2016)

Forsker Grand Prix 2016, nasjonal finale i Bergen.

Mitchell, Monica Gundersen

(2015)

Reading events - Reading buddies engaging in literary experiences .

Skriv! Les! –Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Utforskande samtale - ei kjelde til god læring.

Nynorskopplæring.

ISSN 1890-3975.

Volum 20.

s.8-9.

Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Å skape engasjement for lesing og læring.

Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

Volum 4.

s.77-81.

Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Lesing i alle fag.

Fagdag for ansatte, studener og øvingslærere;

2014-02-05 - .

Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Naturfag for barn – med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler.

Forskerfrø, regional konferanse for ansatte i barnehager;

2014-02-04 - .

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Sju samlinger med spennende bøker som utgangspunkt.

"Barn av vår tid" - konferanse om barns læring;

2013-09-09 - .

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Naturfag for barn - med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler.

Forskerfrø i Stvg. Regional konf. for ansatte i bhg;

2013-03-08.

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Bok i bruk - bildebøker i ungdomsskolen.

God praksis - Nasjonal konferanse om lesing;

2013-03-18 - 2013-03-19.

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Om skolestart, skrivespråk og språkutviklende aktiviteter generelt.

Kurs for barnehagelærerer Stokka barnehage;

2013-05-07.

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Høytlesingsstemmer.

Fagseminar på Stvg intern. festival for litt. og ytringsfrihet;

2013-09-18 - 2013-09-22.

Mitchell, Monica Gundersen; Færevaag, Margaret Klepstad

(2013)

Barns språkkvardag - moglegheiter og utfordringar for barnehagen.

Kurs for ansatte i bhg i Bremanger;

2013-10-08 - .

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Bildeboka i bruk - i undervisninga.

Kurs for lærere;

2013-11-15.

Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Kan du lese denne boka? Om boka i bruk i barnehagen.

Foredrag på personalmøte;

2013-11-19.

Hoem, Toril Frafjord; Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Hva kjennetegner en god leser på ungdomstrinnet?.

Seminar for Uh-tilsatte;

2013-11-06.

Mitchell, Monica Gundersen

(2012)

Når bildeboka vert gjort om til lydbok.

Symposium: Barnelitteraturens kunstneriske verdi;

2012-04-19 - 2012-04-20.

Mitchell, Monica Gundersen

(2012)

Hvorfor skal vil lese for barn?.

Foreldremøte i Haugland gardsbarnehage;

2012-03-20.

Mitchell, Monica Gundersen

(2011)

"Les den en gang til" Om arbeid med lesing og lesestimulering i barnehagen.

Planleggingsdag;

2011-10-18.

Kunstnerisk produksjon

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Da Mopp og Mikko flytta inn i Ølensjøen FUS barnehage.

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Handleturen - aktivitetar etter lesing.

Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

(2014)

Ein banan er ikkje lenger berre ein banan.