Stein Erik Solbø Ohna

Professor em.

Stein Erik Solbø Ohna

Kontakt

Telefon: 51833538

E-post: stein.e.ohna@uis.no

Rom: HG R-410

Avdeling

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Eikeland, Ingunn; Ohna, Stein Erik Solbø

(2022)

Differentiation in education: a configurative review.

Nordic Journal of Studies in Educational Policy.

ISSN 2002-0317.

s.1-14.

DOI: 10.1080/20020317.2022.2039351

Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv

(2022)

Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 19.

Hefte 3.

s.1-18.

DOI: 10.23865/nbf.v19.327

KC, Bhupendra Kumar; Ohna, Stein Erik Solbø

(2021)

Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 15.

Hefte 1.

DOI: 10.5617/adno.7821

Dammeyer, Jesper; Ohna, Stein Erik Solbø

(2021)

Changes in Educational Planning for Deaf and Hard of Hearing Children in Scandinavia over the Last Three Decades.

Scandinavian Journal of Disability Research.

ISSN 1501-7419.

Volum 23.

Hefte 1.

s.114-123.

DOI: 10.16993/sjdr.680

Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Ohna, Stein Erik Solbø

(2021)

Pupils’ voices in teachers’ collaborative professional learning in Lesson Study.

International Journal of Educational Research.

ISSN 0883-0355.

Volum 110.

DOI: 10.1016/j.ijer.2021.101877

Åvitsland, Andreas; Ohna, Stein Erik Solbø; Dyrstad, Sindre Mikal; Tjomsland, Hege Eikeland; Lerum, Øystein; Leibinger, Eva

(2020)

The process evaluation of a school-based physical activity intervention: influencing factors and potential consequences of implementation.

Health Education.

ISSN 0965-4283.

Volum 120.

Hefte 2.

s.121-139.

DOI: 10.1108/HE-01-2020-0004

Ohna, Stein Erik Solbø

(2019)

Nye perspektiv på læring og barn med nedsatt hørsel. I: Barn med nedsatt hørsel : læring i fellesskap.

Gyldendal Norsk Forlag A/S.

ISBN 978-82-05-52577-1.

s.7-23.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2019)

Tilpasset opplæring og elevers deltakelse i ungdomsskoleklasserommet. I: Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid med inkludering.

Gyldendal Norsk Forlag A/S.

ISBN 9788205522596.

s.43-64.

Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø

(2015)

Negotiating reassurance: parents’ narratives on follow-up after cochlear implantation.

European Journal of Special Needs Education.

ISSN 0885-6257.

Volum 30.

Hefte 4.

s.518-534.

DOI: 10.1080/08856257.2015.1046741

Nevøy, Anne; Rasmussen, Annette; Ohna, Stein Erik Solbø; Barow, Thomas

(2014)

Nordic Upper Secondary School: Regular and Irregular Programmes - Or Just One Irregular School for All?. I: The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy.

Springer Science+Business Media B.V..

ISBN 978-94-007-7124-6.

s.191-219.

DOI: 10.1007/978-94-007-7125-3

Hillesøy, Siv; Johansson, Eva Marianne; Ohna, Stein Erik Solbø

(2014)

Interaksjoner mellom de yngste barna med cochleaimplantat og andre barn i barnehagen.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 7.

Hefte 4.

s.1-21.

DOI: 10.7577/nbf.575

Hillesøy, Siv; Ohna, Stein Erik Solbø

(2014)

Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat :.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 79.

Hefte 7.

s.47-59.

Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø

(2013)

Alternative courses in upper secondary vocational education and training: students' narratives on hopes and failures.

International Journal of Inclusive Education.

ISSN 1360-3116.

Volum 17.

Hefte 10.

s.1089-1105.

DOI: 10.1080/13603116.2012.735259

Ohna, Stein Erik

(2009)

Opplæringslovens § 2-6 i nye kontekster - utfordringer i årene framover. I: Hørsel - språk og kommunikasjon. En artikkelsamling.

ISBN 978-82-7812-161-0.

Ohna, Stein Erik; Moen, Vegard; Nevøy, Anne

(2007)

Kollektiv inkluderende og individuelt tilpasset opplæring, en gyldig mulighet eller en foreldet drøm?.

Norsk pedagogisk tidsskrift.

ISSN 0029-2052.

Volum 91.

Hefte 4.

s.329-343.

Ohna, Stein Erik; Vonen, Arnfinn

(2007)

Sign Bilingual Education: Policy and Practice - Norway. I: Sign Bilingual Education: Policy and Practice.

s.63-65.

Hyde, Merv; Ohna, Stein Erik; Hjulstad, Oddvar

(2006)

Education of the Deaf in Australia and Norway: A Comparative Study of the Interpretations and Applications of Inclusion.

American Annals of the Deaf.

ISSN 0002-726X.

Volum 150.

Hefte 5.

s.415-426.

Ohna, Stein Erik

(2006)

Policies and Practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion - Norwegian Perspectives. I: Analele Stiintifice ale Universitatii "Alexandru Ioan Cuza".

s.153-166.

Ohna, Stein Erik

(2005)

Researching classroom processes of inclusion and exclusion.

European Journal of Special Needs Education.

ISSN 0885-6257.

Volum 20.

Hefte 2.

Ohna, Stein Erik

(2004)

Deaf in my own way: Identity, learning and narratives.

Deafness and Education International.

ISSN 1464-3154.

Volum 6.

Hefte 1.

s.20-38.

Ohna, Stein Erik

(2004)

Inkludering og ekskludering i klasserom der elever følgerlæreplaner for døve. I: Inkluderende eller ekskluderende klasserom: Døveundervisningen - et case å lære av?.

Hyde, Merv; Ohna, Stein Erik

(2004)

Education of the deaf in Australia and Norway: a comparative study of the interpretations and applications of inclusion. I: Inkluderende eller ekskluderende klasserom: Døveudnervisningen - et case å lære av?.

Ohna, Stein Erik

(2003)

Education of Deaf Children and the Politics of Recognition.

Journal of Deaf Studies and Deaf Education.

ISSN 1081-4159.

Volum 8.

Hefte 1.

Ohna, Stein Erik; Simonsen, Eva

(2003)

Behovet for kvalitetsreform i audiopedagogikken.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 1.

s.14-20.

Bøker og kapitler

Mjøs, Marit; Hillesøy, Siv; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø

(2023)

Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-79483-5.

Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø

(2022)

Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245040180.

Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø

(2022)

Hvordan arbeide med elevmangfold?.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245041576.

Karlsen, Anne Mette Færøyvik

(2022)

Læreres samtaler som mulighetsrom for læring. En kvalitativ studie av lærersamtaler i Lesson Study.

Universitetet i Stavanger.

Hefte 645.

Ohna, Stein Erik Solbø; Simonsen, Eva

(2019)

Barn med nedsatt hørsel : læring i fellesskap.

Gyldendal Norsk Forlag A/S.

ISBN 978-82-05-52577-1.

Nevøy, Anne; Finne, Christina; Ohna, Stein Erik Solbø

(2016)

Innovasjoner i Jærskulen -lærerprofesjon i reformtid.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-681-4.

Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø

(2014)

Spesialundervisning - bilder fra skole-Norge. En studie av spesialundervisningens dynamikk i grunnopplæringen.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-574-9.

Hefte 45.

Plaute, Wolfgang; Laabmayr, Carina; Ohna, Stein Erik Solbø; Narat, Tamara; Clissen, Marleen

(2014)

Dissemination Paper 01/12(2012-30/11/2015. Inclusive Vocational Education and Specialised Tailor-made Training.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2013)

Tilpasning, overlevelse og ny giv, eller historien om at nød lærer naken kvinne å spinne. I: Historien om Nedre Gausen - fra taleskole for døvstumme til kompetansesenter for hørselshemmede.

ISBN 978-82-323-0082-2.

s.82-111.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2013)

Alternativ opplæring med utvidet praksis: deltakelse, læring og måloppnåelse. Sluttrapport.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-523-7.

Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik Solbø

(2012)

Prosjektrapport. Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2011.

Universitetet i Stavanger.

Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik Solbø

(2012)

Veileder til Elevundersøkelse Hverdagslivstrening.

ISBN 978-82-8048-116-0.

Ohna, Stein Erik; Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita

(2010)

Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010.

ISBN 9788276444445.

Hefte 29.

Bruin, Marieke Gerdien; Ohna, Stein Erik

(2010)

"Jeg bruker egentlig litt lengre tid for å lære ting". Alternativ opplæring med utvidet praksis - Åtte elevers fortellinger om fortid, nåtid og fremtid.

Universitetet i Stavanger.

Ohna, Stein Erik; Bruin, Marieke Gerdien

(2010)

Elever i Alternativ opplæring med utvidet praksis: Læring, deltakelse og målopppnåelse. Foreløpig rapport fra delprosjekt 1 og 2.

Universitetet i Stavanger.

Ohna, Stein Erik

(2005)

Bilingual Deaf Education, Theories and Practices.

ISBN 7508037596.

Høie, Grete; Hjelmervik, Ellinor; Grønlie, Sissel; Vonen, Arnfinn; Hjulstad, Oddvar; Ohna, Stein Erik

(2003)

På vei mot en ny grunnskoleopplæring for døve elever. En evalueringsstudie etter Reform 97.

ISBN 8291655219.

Formidling

Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Øen, Kristian; Hillesøy, Siv; Haug, Peder; Hagen, Petter; Kiuppis, Florian

(2023)

SUKIP og Kompetanseløftet.

Fagseminar for forskere og praktikere;

2023-04-12.

Bruin, Marieke Gerdien; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Tikkanen, Tarja Irene

(2022)

«That is when I felt acknowledged” – Young people’s narratives on their opportunities, prospects, and limitations in the context of Vocational Education and Training in upper secondary education.

Nordic Educational Research Association NERA Conference;

2022-06-01 - 2022-06-03.

Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv

(2022)

Professional learning in kindergarten teachers’ workplace interactions – a collaboration between kindergarten and Educational Psychological Services .

NERA;

2022-06-01 - 2022-06-03.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2022)

SUKIP-prosjeket på Viste barnehage - Hva har vi gjort og lært disse to årene?.

Fagdag , personalseminar;

2022-08-16 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2022)

Tilbakemelding fra SUKIP-prosjektet på Viste barnehage . Sentrale funn. .

Fagdag , personalseminar;

2022-09-21 - .

Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Hillesøy, Siv; Øen, Kristian; Bjørgan, Marion Stava; Jonassen, Simona; Stava Bjørgan, Marion

(2021)

Symposium: Collaboration on developing competence for inclusive practices in kindergarten and school (SUKIP)- experiences from a complex innovative project in two Norwegian municipalities. .

NERA 2021;

2021-11-03 - 2021-11-05.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2021)

(Reconnecting communities) Samarbeid om utvikling a kompetanse for inkluderende praksis i barnehage.

Seminarrekke Filiorum;

2021-04-14 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2021)

SUKIP fra et forskerperspektiv.

Fagdag , personalseminar;

2021-09-22 - 2021-09-23.

Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Ohna, Stein Erik Solbø

(2020)

Pupil voice, the treasure in our very own backyards. Voices of pupils and teachers in the context of Lesson Study..

ICSEI 2020;

2020-01-06 - 2020-01-10.

Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Ohna, Stein Erik Solbø

(2020)

In the context of Lesson Study: Pupils' voices in teacher discussions.

Inquiry as a bridge between Theory and Practice in Teaching and Teacher Education;

2020-10-20 - 2020-10-21.

Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv; Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Øen, Kristian

(2020)

(Re)connecting communities – (towards a systemic approach on EPS – kindergarten/school interactions), experiences from a Norwegian innovation project. .

ECER 2020;

2020-08-26 - .

Hillesøy, Siv; Ohna, Stein Erik Solbø

(2020)

Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksiser i barnehage og skole (SUKIP).

Barnehagekonferansen "Å skape bærekraftige barnehager" ;

2020-09-28 - 2020-09-29.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2019)

"De snakker flytende tegnspråk". Språkbruk i familier med døve foreldre og hørende barn..

Faglig foredrag;

2019-01-12.

Nevøy, Anne; Bruin, Marieke Gerdien; Ohna, Stein Erik Solbø; Thortveit, Jorunn

(2019)

Master’s student research in teacher education – Collaborative supervision in school-based research groups.

ECER2019 European Conference Educational Research;

2019-09-03 - 2019-09-06.

Ohna, Stein Erik Solbø; Bruin, Marieke Gerdien; Hillesøy, Siv; Kristoffersen, Ann-Elise; Eilertsen, Lill-Johanne

(2019)

Deltakelse i praksisfellesskap - barn med nedsatt hørsel.

Norsk barnehageforskningskonferanse ;

2019-10-16 - 2019-10-17.

Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv

(2019)

Between two traditions: Deaf and Hard of Hearing children in kindergartens.

Researching the Norwegian school system -- perspectives on inclusion and exclusion;

2019-09-17 - 2019-10-17.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2019)

Inclusive Education in Norway, focusing on Master programmes in teacher education.

Developing and enhancing the teaching quality of inclusive education curriculum;

2019-03-05 - 2019-03-06.

KC, Bhupendra Kumar; Ohna, Stein Erik

(2019)

Preservice Teachers' Perspectives About Diversity in the Classrooms.

ECER Conference;

2019-09-02 - 2019-09-06.

Ohna, Stein Erik Solbø; Thortveit, Jorunn; Bruin, Marieke; Nevøy, Anne

(2018)

Masterveiledning i skolebasert FoU-gruppe.

FoU i Praksis;

2018-10-24 - 2018-10-25.

Thortveit, Jorunn; Ohna, Stein Erik Solbø

(2017)

Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid.

Rektormøtet;

2017-01-04.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2017)

Skråblikk på Statpeds rolle i FoU-arbeid.

StatpedMagasinet.

ISSN 1894-0919.

Hefte 1.

Ohna, Stein Erik Solbø; Hjulstad, Oddvar

(2017)

Revisiting curricula for deaf students: The conundrum of combining curriculum in Norwegian Sign Language and special education.

ECER2017;

2017-08-22 - 2017-08-25.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2017)

Revisiting curriculum for deaf students.

2nd International Conference on Teaching Deaf Lerners;

2017-03-22 - 2017-03-24.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2017)

Inkluderende læringsmiljø - fagsamling for skoleledere i Sola kommune.

Fagsamling for skoleledere;

2017-10-18 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2017)

Inkluderende pedagogikk - visjon eller realitet..

Når barn lærer sammen. Inkluderende praksis i barnehage og skole;

2017-04-26 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2017)

Skråblikk på Statpeds rolle i FoU-arbeidet.

StatpedMagasinet.

ISSN 1894-0919.

Hefte 1.

Thortveit, Jorunn; Helgevold, Nina; Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø

(2016)

Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid.

Møte for styringsgruppa og skoleeiere i Jærskulen ;

2016-11-09.

Ohna, Stein Erik Solbø; Helgevold, Nina

(2016)

Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen - profesjon i reformtid.

Rektormøte i Gjesdal kommune;

2016-12-08.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2016)

Paneldebatt: Inklusjon, magi eller moteord.

Fellesorganisasjonen for alternative skoler i Norge (FAS);

2016-05-11 - 2016-05-13.

Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne; Bruin, Marieke; Eikeland, Ingunn

(2016)

Videregående skole for alle - samfunnsdeltakelse for alle?.

Åpen fagdag - VGO;

2016-11-15.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2016)

Hva har CI gjort med døve elever?.

CI-Forum;

2016-11-17 - 2016-11-18.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2016)

Avslutning av INVESTT-prosjektet.

Avsnitningsseminar;

2016-01-29.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2016)

Innovasjon i Jærskulen.

Utdanningskonferanse ved HUM;

2016-02-03.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2015)

Et forskerfokus på utviklingsarbeidet ved skolen..

Inkluderande opplæring og inkluderande arbeidsliv, utopi eller realisme?;

2015-02-04.

Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø

(2015)

Listening to Parents’ Voices - On The Use of Narrative Analysis in Research on Follow-up after CI.

22nd International Congress on the Education of the Deaf;

2015-07-06 - 2015-07-09.

Ohna, Stein Erik Solbø; Mjøs, Marit

(2015)

Qualifying for Labour. Disabling trajectories in VET, Teachers perspectives..

NNDR 13th Research Conference;

2015-05-06 - 2015-05-08.

Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne

(2015)

Transitions in vocational education and training: Low achieving students between school and workplaces.

ECER 2015;

2015-09-08 - 2015-09-11.

Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv

(2015)

Between two traditions, Teacher's reflection on conditions for participation in early childhood education and care for children using cochlear implants.

22nd International Conference on Education of the Deaf;

2015-07-06 - 2015-07-09.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2015)

Jærskulen som innovasjon.

Forskning og innovasjon i og for kommunesektoren;

2015-02-26 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2015)

Læring og kommunikasjon i et relasjonelt perspektiv, inkluderende pedagogikk.

Fagdag, Statped nord;

2015-11-23 - .

Ohna, Stein Erik Solbø; Mjøs, Marit; Mæland, Anita

(2014)

Statped i samarbeid om inkluderande fag og yrkesopplæring.

Statpeds fagfestival;

2014-08-18 - 2014-08-20.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2013)

Teachimg and learning in a sign bilingual classroom - the teacher's challenges.

SigAm Conference 2013;

2013-10-16 - 2013-10-19.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2013)

Alternativ opplærng med utvidet praksis: deltakelse, læring og måloppnåelse.

Møte i Opplæringsutvalget i Rogaland fylkeskommune;

2013-03-05 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2013)

Forskningsmessig design for den norske delen av INVESTT prosjektet.

Referansegruppemøte i INVESTT-prosjektet;

2013-05-30 - .

Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne

(2012)

Spesialundervisning og fellesskolen.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne

(2012)

The special education epidemic - and a decoupled "school for all".

European Conference of educational Research;

2012-09-18 - 2012-09-21.

Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne; Rasmussen, Annette; Barow, Thomas

(2012)

Nordic upper secondary school: regular and irregular programmes - or just one irregular school for all?.

European Conference of Educational Research;

2012-09-18 - 2012-09-21.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2012)

Et praksisfelt i endring og behov for ny kompetanse. Samarbeid UHS-Statped og skoler/barnehager - muligheter og begrensninger.

Nasjonalt nettverk for forskning på hørsel og opplæring (NEFHO);

2012-11-01 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2012)

Yrkesopplæring med grunnkompetanse som mål - erfaringer fra prosjektet Alternativ opplæring med utvidet praksis.

"Ta tak i livet";

2012-10-19 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2011)

Alternativ opplæring med utvidet praksis; læring, deltakelse og måloppnåelse. Har opplæringskontrakter en funksjon i alternativ opplæring?.

Landsssamling for spesialpedagogikk;

2011-09-14 - 2011-09-15.

Ohna, Stein Erik Solbø

(2011)

Opplæringskontrakter - uutnyttede muligheter i fagopplæringen? Erfaringer fra alternativ opplæring med utvidet prakis i Rogaland.

Brukerforum - Utdanningsdirektoratets rådt for inkluderende opplæring;

2011-09-13 - .

Ohna, Stein Erik Solbø

(2011)

En skole for alle - Hvilke utfordringer har vi?.

Regionplan for et inkluderende samfunn 2010-2014;

2011-02-08 - .

Ohna, Stein Erik Solbø; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila

(2011)

Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010.

Møte, Fylkesrådet for funksjonshemmede i Rogaland;

2011-01-31 - .

Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø

(2011)

"I just need more time in order to learn": Students in alternative courses involving increased workplace practice - Their narratives on hopes and failures.

European Conference on Educational Research ECER 2011;

2011-09-12 - 2011-09-16.

Ohna, Stein Erik Solbø; Bruin, Marieke

(2011)

Students in alternative courses involving increased workplace practice.

Emerging Scholars Conference;

2011-09-23 - 2011-09-24.

Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø; Vedøy, Gunn

(2011)

At the margin of the Norwegian school for all. Alternative strand of courses in upper secondary VET; their persistency and legitimacy.

European Conference on Educational Reearch;

2011-09-13 - 2011-09-16.

Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik; Gjermestad, Anita

(2010)

Elevdemokrati for alle?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita; Ohna, Stein Erik

(2010)

Elevundersøkelsen 2010.

4. nasjonale konferansen om forskning om funksjonshemming;

2010-10-18.

Ohna, Stein Erik; Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita

(2010)

Active citizenship and quality of education for pupils with severe and profound learning disability.

Nordisk konferanse for pedagogisk forskning (NFPF/NERA);

2010-03-11 - 2010-03-13.

Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Vedøy, Gunn

(2010)

At the margin of "a school for all" : an alternative programme in upper secondary education – its persistency and legitimacy.

Transnational Tendencies and Nordic School Development, NordNet-seminar;

2010-09-15 - 2010-09-17.

Ohna, Stein Erik; Bruin, Marieke Gerdien

(2010)

Usynliggjøring av jenter.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Ohna, Stein Erik

(2010)

Setting up a Teacher's Program for Deaf Students: What are the options?.

utenTitteltekst;

2010-08-16.

Ohna, Stein Erik

(2010)

Elever i Alternativ opplæring med utvidet praksis: læring, deltakelse og måloppnåelse. Noen resultater.

Nettverkssamling for lærere i videregående skoler i Rogaland;

2010-02-18.

Ohna, Stein Erik

(2010)

Open your eyes: deaf studies talking.

Scandinavian Journal of Disability Research.

ISSN 1501-7419.

Volum 12.

Hefte 2.

s.141-146.

DOI: 10.1080/15017410902992775

Ohna, Stein Erik

(2009)

Communication and Participation in Chinese Deaf Schools: Experiences from a China-Norway Collaboration Project on Sign Bilingual education.

Chinese Journal of Special Education.

ISSN 1007-3728.

Hefte 4.

Ohna, Stein Erik

(2008)

Classroom processes and adapted education - construction of coherence in a lowere secondary class.

Nordic Educational Research Conference;

2008-03-08 - 2008-03-10.

Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne

(2008)

Collaborative research; possibilities and pitfalls.

European Conferance of educational research;

2008-09-10 - 2008-09-12.

Li, Zheng; Ohna, Stein Erik; Dehli, Ingrid

(2008)

The Evaluation of Classroom Teaching on Preschool Sign Bilingual Deaf Children.

Chinese Journal of Special Education.

ISSN 1007-3728.

Hefte 12.

s.35-40.

Marinosson, Gretar; Ohna, Stein Erik; Tetler, Susan

(2007)

Delagtighedens pædagogik.

Psykologisk Pædagogisk Rådgivning.

ISSN 0906-219X.

Ohna, Stein Erik

(2007)

Classroom processes and inclusive education - Norwegian perspectives.

The International Conference in Applied Psychology;

2007-09-20 - 2007-09-23.

Ohna, Stein Erik

(2007)

Tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan forstås begrepene, hvordan forstås de i forhold til hverandre - hvordan kan de forstås? Hva er utfordringene? Kan/bør vi komme fram til konsensus?.

Nettverk for tilpasset opplæring;

2007-05-30.

Ohna, Stein Erik

(2007)

Education of deaf stuents and a school for all.

utenTitteltekst;

2007-03-06 - 2007-03-07.

Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik

(2007)

Inclusive education On the possibilities of knowledge construction within the field of inclusive education.

The international Conference on Applied Psycology;

2007-09-20 - 2007-09-23.

Ohna, Stein Erik

(2006)

Prof. Stein Erik Ohna as the Special Guest.

Ohna, Stein Erik

(2006)

Identity formation in Deaf people - Norwegian Perspectives.

utenTitteltekst;

2006-04-19.

Ohna, Stein Erik

(2006)

Hvordan lærer/pedagogutdanningen setter fokus på tilpasset opplæring/inkluderende opplæring i forhold til elever med særskilte behov.

"Inkluderande skule ? for alle", Norsk Forbund for Utviklingshemmede;

2006-03-28.

Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne

(2006)

A school for all. Its practices and legitimacy. Collective inclusive and individually adapted education: a valid possibility or an outdated dream?.

European Conference on Educational Research, ECER-2006;

2006-09-13 - 2006-09-16.

Ohna, Stein Erik

(2006)

Et samfunn i endring. Hva kan dette bety for medlemmene av samfunnet?.

"Vil den siste døve .." - Fagdager ved Nedre Gausen kompetansesenter;

2006-06-08 - 2006-06-09.

Ohna, Stein Erik; Li, Zheng

(2006)

Classroom studies - Experiences from project schools 2005.

Working seminar on Bilingual Education, SIGAM-project;

2006-04-20 - 2006-04-21.

Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Moen, Vegard

(2005)

The public school - its activity and legitimacy.

European Conference on Educational Research;

2005-09-07 - 2005-09-10.

Ohna, Stein Erik

(2005)

Damned for their Difference: the Cultural Construction of Deaf People as Disabled.

Scandinavian Journal of Disability Research.

ISSN 1501-7419.

Volum 7.

Hefte 2.

s.129-132.

Ohna, Stein Erik

(2005)

Deaf in my own way - identity, learing and narratives.

Deaf and Hearing People: Language and Culture in Denmark;

2005-11-18.

Ohna, Stein Erik

(2005)

Deaf in my own way - identity, learning and sign language.

Latvian Association for the Deaf - Forum Conference: Talking Hands;

2005-05-19 - 2005-05-22.

Ohna, Stein Erik

(2005)

Classroom processes of inclusion and exclusion, perspectives from the Norwegian evaluation study.

The SigAm project: Research workshop - 2005;

2005-07-04 - 2005-07-05.

Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik

(2005)

Inclusive education. A Nordic collaboration on the possibility of knowledge construction.

European Conference on Educational Research;

2005-09-07 - 2005-09-10.

Ohna, Stein Erik; Vonen, Arnfinn; Hjulstad, Oddvar; Grønlie, Sissel; Hjelmervik, Ellinor; Høie, Grete

(2004)

St.meld.nr. 14 (2003-4) Om opplæringstilbod for hørselshemma - en kommentar.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 2.

s.22-25.

Ohna, Stein Erik; Vislie, Lise

(2004)

Policies and Practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion - Norwegian perspectives.

Policies and practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion.;

2004-02-20.

Hyde, Merv; Ohna, Stein Erik

(2004)

Education of the deaf in Australia and Norway: a comparative study of the interpretations and applications of inclusion.

European Educational Research Association;

2004-09-22 - 2004-09-25.

Ohna, Stein Erik

(2004)

Policies and Practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion - Norwegian Perspecives.

European Educational Research Association, 2005;

2004-09-22 - 2004-09-25.

Ohna, Stein Erik

(2003)

Learning and communication in visually oriented classrooms: Processes of inclusion and exclusion.

NFPF's 31.kongress;

2003-03-06 - 2003-03-09.

Ohna, Stein Erik

(2003)

Creating a Self: Identity, learning and naratives.

The 6.th European Congress on Mental Health and Deafness;

2003-05-21 - 2003-05-23.

Ohna, Stein Erik

(2003)

Researching processes of inclusion and exclusion in visually oriented classrooms.

European Conference on Educational Research 2003;

2003-09-17 - 2003-09-20.

Vonen, Arnfinn; Hjulstad, Oddvar; Ohna, Stein Erik

(2003)

Inkludering og ekskludering i klasserom der elever følger læreplaner for døve.

Inkluderende eller ekskluderende klasserom: Døveundervisning - et case å lære av?;

2003-11-27 - 2003-11-28.

Ohna, Stein Erik

(2003)

Inkluderende og ekskluderende prosesser i visuelt orienterte klasserom.

Fagtorget 2003;

2003-11-06 - 2003-11-07.

Ohna, Stein Erik

(2002)

Towards a new compulsory education for deaf pupils: How can the concept "chaining" be used in analysis of deaf education.

Current Issues in Classroom Research. Practices, Praises and Perspectives.;

2002-05-22 - 2002-05-24.

Ohna, Stein Erik; Hjulstad, Oddvar

(2002)

Syllabuses for deaf pupils within an inclusive school.

Nordic Network on Disability Research. 6th Annual Research Conference.;

2002-08-22 - 2002-08-24.

Ohna, Stein Erik

(2002)

Læreplaner for døve i en inkluderende skole.

utenTitteltekst;

2002-11-04.

Ohna, Stein Erik

(2002)

"Döv på mitt sätt". Om døves identitetsutvikling.

Barne og Ungdomspsykiatri. Nasjonal fagkonferanse i Sverige;

2002-04-23.

Ohna, Stein Erik

(2002)

Å skape et selv: Om døves identitetsutvikling.

Pro Communicare Nordica - konferanse;

2002-08-30.

Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø

(2001)

Upper secondary school for all: alternative courses for some.

European Conference on Educational Research ;

2001-09-10 - 2013-09-13.