Stine Elisabeth Vik

Førsteamanuensis i pedagogikk

Logo UiS

Kontakt

Telefon: 51832093

E-post: stine.vik@uis.no

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Snipstad, Øyvind Ibrahim Marøy; Vik, Stine Elisabeth

(2023)

User-Controlled Personal Assistance for Children— Does the Independent Living Ideology Translate to the Lived Life of Children and Youth with Disabilities?.

Scandinavian Journal of Disability Research.

ISSN 1501-7419.

Volum 25.

Hefte 1.

s.363-377.

DOI: 10.16993/sjdr.931

Vik, Stine; Hausstätter, Rune

(2022)

Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv.

Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.

ISSN 2387-5739.

Volum 8.

s.362-374.

DOI: 10.23865/ntpk.v8.3719

Myklestad, Synnøve; Vik, Stine

(2022)

Barndomspedagogikk? - På leit etter pedagogikkens selvforståelse.

Oplandske Bokforlag.

ISBN 978-82-7518-277-5.

Hausstätter, Rune; Vik, Stine

(2021)

Inclusion and Special Needs Education: a Theoretical Framework of an Overall Perspective of Inclusive Special Education. I: Dialogues between Northern and Eastern Europe on the Development of Inclusion: Theoretical and Practical Perspectives.

Routledge.

ISBN 9780367409890.

Vik, Stine; Hausstätter, Rune

(2019)

Re-framing Early Intervention: from a child to a teacher centred perspective in Education .

Problemy Wczesnej Edukacji.

ISSN 1734-1582.

Volum 2.

s.27-38.

DOI: 10.26881/pwe.2019.45.03

Vik, Stine; Somby, Hege Merete

(2018)

Defectology and inclusion.

Problemy Wczesnej Edukacji.

ISSN 1734-1582.

Volum 3.

Hefte 42.

s.94-102.

DOI: 10.26881/pwe.2018.42.10

Vik, Stine

(2018)

Tidlig innsats og barnehagen som forebyggingsarena. I: Barnehagen som samfunnsinstitusjon.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-57045-3.

s.143-158.

Hausstätter, Rune; Vik, Stine

(2016)

Spesialpedagogikkens paradigmatiske posisjoner og praksisregimer. I: Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202494643.

s.37-51.

Hausstätter, Rune; Vik, Stine

(2014)

Fra "early intervention" til tidlig innsats. Utfordringer ved adopsjon av amerikanske intervensjonsprogrammer til norsk pedagogikk.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 79.

Hefte 6.

s.45-57.

Vik, Stine

(2014)

Barns deltakelse og tidlig innsats : et pedagogisk bidrag til forståelse av tidlig innsats i norske barnehager.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 8.

Hefte 2.

s.1-13.

DOI: 10.7577/nbf.647

Bøker og kapitler

Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve; Vik, Stine

(2022)

Pedagogikkens idé og oppdrag.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245040883.

Vik, Stine

(2019)

Rapport fra prosjektet "Tidlig innsats i barnehager og kompetanseheving for spesialpedagoger på førskoleområdet – et følgeforskningsprosjekt på oppdrag fra Statped MidtNorge. .

Statped.

Vik, Stine

(2015)

tidlig innsats i skole og barnehage. Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.

Høgskolen i Innlandet.

Formidling

Vik, Stine

(2021)

Brukerstyrt personlig assistanse til barn og unge: Makt likestilling og selvbestemmelse gjennom assistert arbeidsledelse .

Norsk nettverk for forksning om funksjonshemming ;

2021-06-07 - 2021-06-08.

Andersen, Camilla Eline; Steinnes, Jenny Elise; Vik, Stine

(2020)

Special Issue: Kindergarten Pedagogy and Policy .

Nordic Studies in Education.

ISSN 1891-5914.

Volum 40.

Hefte 3.

s.206-209.

DOI: 10.23865/nse.v40.2455

Myklestad, Synnøve; Bregnballe, Anne; Grønseth, Anne Sigfrid; Halmrast, Gudrun Sælen; Hausstätter, Rune; Kogstad, Ragnfrid Eline; Leonardsen, Dag; Monsen, Lars; Nordby, Halvor; Nyhus, Lene; Skjeseth, Eli; Steinnes, Jenny Elise; Veggeland, Noralv; Vik, Stine; Øvrelid, Bjarne; Østerås, Bergljot

(2020)

Profesjonell uro!.

Dagsavisen.

ISSN 1503-2892.

Vik, Stine; Hausstätter, Rune

(2018)

Profesjonskunnskap: frå instrumentalisme til verdigheit.

Syn og Segn.

ISSN 0039-7717.

Volum 124.

Hefte 1.

s.52-59.

Somby, Hege Merete; Vik, Stine

(2018)

Defectology and inclusive education.

Re-discovering Vygotsky. Socio-historical-cultural approach to development and education. Reconstruction and historical-methodological tropes;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Vik, Stine; Somby, Hege Merete

(2018)

Defectology as a Way of Doing Inclusion Through Compensatory Processes.

XIX L.S. Vygotsky International Readings;

2018-11-13 - 2018-11-17.

Vik, Stine

(2018)

Tidlig innsats- velsignelse eller forbannelse?.

Konferansen "Menn i barnehagen";

2018-05-24.

Vik, Stine

(2018)

Tidlig innsats i skole og barnehage.

Fagseminar ;

2018-11-29.

Vik, Stine

(2018)

Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats.

Statpedkonferansen 2018;

2018-10-12 - 2018-10-13.

Vik, Stine

(2017)

Tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.

Kvello-konferansen 2017;

2017-05-10 - 2017-05-11.

Vik, Stine

(2017)

Tidlig innsats- skole og barnehage.

Fagseminar for Buskerud fylke;

2017-03-21.

Vik, Stine

(2017)

Tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.

Fagseminar for Haugesund kommune;

2017-02-09.

Vik, Stine

(2016)

Leter etter problemer hos barna.

Første steg.

ISSN 1504-1891.

Hefte 1.

Vik, Stine

(2016)

Forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.

Statpedkonferansen 2016;

2016-03-16 - 2016-03-17.

Vik, Stine

(2016)

Forutsetninger for tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.

Fagseminar for Stavanger kommune;

2016-05-24.

Vik, Stine

(2015)

Paradigmatiske posisjoner og spesialpedagogiske praksisregimer.

NERA (Nordic Educational Research Association);

2015-03-04 - 2015-03-06.

Skaare, Sigrun Dancke; Vik, Stine

(2015)

Advarer mot å stemple barn som problematiske for tidlig.

Forskning.no.

ISSN 1891-635X.

Vik, Stine

(2015)

Tidlig innsats i barnehagen : en studie av barnehagelæreres forståelse av egen profesjonsrolle.

Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis.

ISSN 1903-8143.

Hefte 19.

s.14-21.

Vik, Stine

(2014)

Towards a pedagogical framework for Early Intervention.

NERA-konferansen;

2014-03-05 - 2014-03-07.

Vik, Stine

(2014)

Early Intervention in Kindergarten: The Challenge of Instrumentalism.

ECER;

2014-09-01 - 2014-09-05.

Thuen, Harald; Grimsgaard, Anne-Cathrine; Vik, Stine

(2013)

Temakveld: hvordan oppdra barn og hvordan synet på oppdragelse har forandret seg gjennom tidene.

Forskningsdagene;

2013-09-23 - .

Vik, Stine

(2013)

Early Intervention in Education. A literature review and Pedagogical challenges.

NERA (Nordic Educational Research Association);

2013-03-07 - 2013-03-09.