Toril Frafjord Hoem

Dosent i lesevitenskap

Toril Frafjord Hoem

Kontakt

Telefon: 51833252

E-post: toril.f.hoem@uis.no

Rom: OD B-2633

Avdeling

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Toril Frafjord Hoem er dosent ved Lesesenteret, hvor hun har vært ansatt siden 2009. Hoem har lang erfaring som lektor i grunnskolen, både fra barnetrinn og ungdomstrinn. Hun har utviklet flere KFK-kurs i lesing og skriving samt masterutdanning for lærerspesialister i begynneropplæring og i norsk med vekt på lesing og skriving, og deretter undervist på disse emnene. Hoem er prosjektleder for et NFR-finansiert innovasjonsprosjekt DigUp, som har som mål å utvikle et digitalt didaktisk planleggingsverktøy for lærere. Hennes forskningsinteresser er lesing og skriving, fagspesifikk literacy, begynneropplæring og læreres læring.

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Hoem, Toril Frafjord; Foldnes, Njål

(2024)

Tekstene i PIRLS 2021 : Hvor godt liker elevene tekstene, og hvordan presterer de på oppgavene?. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.180-202.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-10

Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni ; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sønneland, Margrethe; Sæbø, Johanne Ur; Billington, Mary Genevieve

(2024)

The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 10 .

Hefte 3.

s.82-103.

DOI: 10.23865/njlr.v10.5205

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

(2022)

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring .

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 8.

Hefte 1.

DOI: 10.23865/njlr.v8.3672

Hoem, Toril Frafjord

(2021)

Hvordan utnytte høytlesingens potensial i begynneropplæringen. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205553743.

s.165-181.

Hoem, Toril Frafjord

(2021)

Å bevege seg i tekster og sette tekster i bevegelse. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205553743.

s.144-164.

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; McTigue, Erin

(2020)

The Quantity and Quality of Teachers’ Self‑perceptions of Read‑Aloud Practices in Norwegian First Grade Classrooms.

Early Childhood Education Journal.

ISSN 1082-3301.

DOI: 10.1007/s10643-020-01053-5

Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord; Børhaug, Kjetil

(2019)

Grunnleggende ferdigheter 5-10. I: Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-62201-5.

s.88-163.

Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Hoem, Toril Frafjord; Torvanger, Dag; Børhaug, Kjetil

(2019)

Grunnleggende ferdigheter. I: Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-56723-1.

s.86-165.

Håland, Anne; McTigue, Erin ; Hoem, Toril Frafjord

(2018)

Writing in First Grade: The Quantity and Quality of Practices in Norwegian Classrooms.

Early Childhood Education Journal.

ISSN 1082-3301.

DOI: 10.1007/s10643-018-0908-8

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Schulz-Heidorf, Kathrin

(2017)

Lærerens betydning for norske elevers leseresultater Hva forteller PIRLS 2016. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215030241.

s.108-131.

DOI: 10.18261/9788215030258-2017-7

Hoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude

(2017)

Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

s.65-70.

Hoem, Toril Frafjord; Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2014)

Lesing i matematikk. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-40457-4.

s.97-112.

Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Å bevege seg i tekster og sette tekster i bevegelse. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205431164.

s.243-262.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2014)

Lesing i samfunnsfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-40457-4.

s.145-165.

Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Grunnleggende ferdigheter, 1.-7. I: Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

ISBN 978-82-7634-884-2.

Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Grunnleggende ferdigheter, 5.-10. I: Lærerarbeid for elevenes læring 5-10.

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

ISBN 978-82-7634-885-9.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Tekst + leser = lesing?. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276490688.

Bøker og kapitler

Hoem, Toril Frafjord

(2023)

God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Rangnes, Hege; Sæbø, Johanne Ur

(2023)

Læringsaktiviteter. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

s.63-107.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Sæbø, Johanne Ur

(2023)

Eksempler på DigUp i praktisk bruk. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

s.108-129.

Staurseth, Hanne Egenæs; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Hvordan støtter DigUp lærerne i undervisningsplanleggingen?. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2023)

Mål. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Vurdering. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

s.46-62.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2017)

Før tenkte jeg at det var en nødløsning å lese i timene.... I: Skolebasert kompetanseutvikling i partnerskap.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-748-4.

s.46-66.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2017)

God leseplanlegging.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-53392-2.

Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Vurdering for læring. I: Lese, skrive, regne. Pedagogikk og fagdidaktikk i begynneropplæringen.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02303-8.

s.223-242.

Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

(2010)

Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276490688.

Formidling

Wagner, Åse Kari H.; Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

PIRLS 2021 - Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid .

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Støle, Hildegunn; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2024)

Lesepraksis i Farsundskolene.

fagsamling;

2024-04-05.

Hoem, Toril Frafjord; Støle, Hildegunn

(2024)

Norsklærarane i PIRLS 2021.

Konferanse Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

«Det ble veldig sånn tekstnært»: Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst .

Skriv! Les! 2024;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari Hansen

(2024)

Veiledet lesing, Webinar 1 Arbeid i tekst.

Tid for lesing, Nasjonalt lesesenters nettside;

2024-09-01 - 2024-09-17.

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari Hansen

(2024)

Veiledet lesing, webinar 2, Arbeid ut over tekst.

Tid for lesing, Nasjonalt legesenters nettside;

2024-10-01.

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari Hansen

(2024)

Veiledet lesing, webinar 3, Kritisk arbeid med tekst.

Tid for lesing, Nasjonalt lesesenters nettside;

2024-10-15.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2023)

Hvordan planlegge undervisning med støtte i forskningsbasert kunnskap? Presentasjon av det didaktiske digitale planleggingsverktøyet DigUp .

Avslutningsseminar DigUp;

2023-11-15.

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom på ungdomstrinnet.

NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;

2023-05-25.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2023)

Hvordan planlegge undervisning med støtte i forskningsbasert kunnskap?.

Seminar med skoleledere i Vestland fylke;

2023-11-23.

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. Innlegg på Nasjonal lesekonferanse .

Foredrag;

2023-03-28 - .

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom. Innlegg på NOA-konferansen .

Foredrag;

2023-05-25 - .

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

«Det ble veldig sånn tekstnært». Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen. Veiledet lesing i samtale om tekst. Innlegg på MuMo, Muntlighetsdidaktik i modersmålsfaget-seminar .

Foredrag;

2023-11-14 - .

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Lesesenteret. UiS..

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. .

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring.

Forskerkonferanse;

2022-05-10 - 2022-05-11.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2022)

Hvordan utvikle et forskningsbasert digitalt verktøy for undervisningsplanlegging som støtter lærernes læring og planleggingspraksiser og som ivaretar prinsipper om sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering? .

Forskerkonferanse;

2022-05-10 - 2022-05-11.

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste.

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

To ting må klaffe om elevene skal ha utbytte av leseleksene .

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

(2021)

En kvalitativ undersøkelse av leseleksepraksiser på 2. trinn .

Nordiskt nätverk för modersmålsforskning (NNMF);

2021-11-24 - 2021-11-25.

Hoem, Toril Frafjord; Nygård, Stine; Solheim, Oddny Judith

(2021)

Tilpasset og meningsfull skriving på første trinn.

Skolestartseminaret 2021;

2021-08-12.

Hoem, Toril Frafjord

(2021)

Høytlesingens potensial i begynneropplæringen.

Skolestartsseminar;

2021-08-12.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2021)

DigUp .

Webinar;

2021-08-24.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2021)

DigUP et digitalt didaktisk planleggingsverktøy.

Webinar;

2021-08-30.

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

(2021)

En kvalitativ undersøkelse av leseleksepraksiser på 2. trinn .

Forskerkonferanse;

2021-11-24 - 2021-11-25.

Hoem, Toril Frafjord

(2019)

Hva kan vi lære av nasjonale prøver i lesing?.

Planleggingsdag Bogafjell skole;

2019-01-15.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

(2019)

Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper.

Fagdag for friskolene i Rogaland, desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

2019-01-02.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

(2019)

Hva er kvantiteten og kvaliteten på høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?.

Noles forskingskonferanse;

2019-03-11 - 2019-03-13.

Hoem, Toril Frafjord; Billington, Mary Genevieve

(2019)

Perspektiver på lærerspesialist.

Erfaringskonferanse for lærerspesialister;

2019-03-04.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

(2019)

Hva er kvantiteten og kvaliteten på læreres høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?.

SkrivLes konferansen 2019;

2019-05-08.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

(2019)

Hva er kvantiteten og kvaliteten på læreres høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?.

NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forkningsfelt;

2019-10-23 - 2019-10-24.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

(2019)

Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del.

Planleggingsdag for friskolene. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

2019-08-14.

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Solheim, Oddny Judith

(2018)

Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?.

God start! Begynneropplæring i skolen;

2018-01-25 - 2018-01-26.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

(2018)

Lykkes med meningsfull skriving i første klasse.

Hoem, Toril Frafjord

(2018)

God leseplanlegging.

Planleggingsdag Bogafjell skole;

2018-08-15.

Hoem, Toril Frafjord

(2018)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Planleggingsdag;

2018-09-18.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

(2018)

Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?.

Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;

2018-01-02.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

(2018)

Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy..

Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;

2018-08-14.

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Skriveopplæring i norske klasserom – egnet for å møte elevmangfoldet?.

SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

(2017)

Lesestrategi­enes mål.

Morgenbladet.

ISSN 0805-3847.

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

(2017)

Skrivepraksiser på 1. trinn.

forskernettverk;

2017-09-25.

Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

(2017)

Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.

Skriv/Les konferansen ;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2017)

Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?.

Nordisk konferanse: Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning;

2017-11-30 - 2017-12-01.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2017)

Lærerens betydning for norske elevers resultater - hva forteller PIRLS 2016?.

Pirlskonferanse 2017;

2017-12-06 - .

Hoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude

(2017)

På vei til å bli profet i eget land. Hvordan kan videreutdanning styrke lærere i å fylle rollen som lærerspesialist?.

SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2017)

Undervisningsplanlegging og lesing.

Ressurslærarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

2017-03-20 - 2017-03-28.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2017)

Hva styrer læreres beslutninger når de planlegger for fagspesifikk lesing og skriving?.

Seminar med forskargruppa: Nye literacypraksisar.;

2017-12-20 - 2017-12-21.

Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

(2016)

La det være et eventyr å lese lærebøker.

Redaktørforum;

2016-05-30.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2016)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.

Ressurslærersamling Ungdomstrinn i utvikling;

2016-01-12 - 2016-01-13.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.

Ressurslærarsamling, Ungdomstrinn i utvikling;

2016-01-19 - 2016-01-20.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2016)

Undervisningsplanlegging og lesing.

Ressurslærersamling pulje 3;

2016-03-14 - 2016-03-15.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Undervisningsplanlegging og lesing.

Ressurslærarsamling pulje 3, Ungdomstrinn i utvikling;

2016-04-05 - 2016-04-06.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Nielsen, Ingrid

(2016)

Satsingsområdet lesing.

Samling for UH Ungdomstrinn i utvikling;

2016-03-30.

Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

(2016)

La det bli et eventyr å lese lærebøker.

Fagseminar;

2016-05-30.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2016)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Ressurslærersamling pulje 4;

2016-09-05 - 2016-09-06.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Ressurslærarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

2016-09-12 - 2016-09-13.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2016)

Leseplanleggeren og dybdelæring.

Sentersamling;

2016-05-14 - 2016-05-15.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2016)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Skoleledersamling Ungdomstrinn i utvikling;

2016-09-28.

Hoem, Toril Frafjord; Alfsvåg, Trude

(2016)

Lesing som grunnlegende ferdighet.

Skoleledersamling Ungdomstrinn i utvikling;

2016-10-18.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Skuleleiarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

2016-10-20.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2016)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Ressurslærersamling pulje 4;

2016-10-31 - 2016-11-01.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Ressurslærarsamling pulje 4, Ungdomstrinn i utvikling;

2016-11-07 - 2016-11-08.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

Introduksjonssamling Two teachers;

2016-06-06.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

Introduksjonssamling Two teachers;

2016-06-07.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

Introduksjonssamling Two teachers;

2016-06-09.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper.

Introduksjonssamling Two teachers;

2016-06-13.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2016)

God leseundervisning: Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Seminar for UH ansatte ;

2016-02-11.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2016)

Undervisningsplanlegging.

Planleggingsdag;

2016-04-18.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2016)

Hvordan iverksette et mer praktisk, variert, utfordrende og relevant ungdomstrinn?.

Planleggingsdag;

2016-01-25.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Litteratur på mellomtrinnet.

Kompetanse for kvalitet;

2016-02-02.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Undervisningsplanlegging.

Planleggingsdag;

2016-08-16.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Hva er god leseopplæring?.

Kompetanse for kvalitet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1;

2016-08-23.

Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

(2016)

Helhetlig undervisningsplanlegging, Mål - vurdering - undervisning.

Kompetanse for kvalitet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1;

2016-08-25 - 2016-08-26.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2016)

Hvordan støtte elevenes skriving i fag?.

Planleggingsdag;

2016-09-07.

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Fagspesifikk lesing og skriving.

Skriv!Les!;

2015-05-20 - .

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Disciplinary literacy. How can we design Research focusing on disciplinary Reading and writing practices?.

IAMTE- konferanse;

2015-06-03 - .

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Skartveit, Bente Stausland

(2015)

Kva vil det seia å vera leselærar på faget sine eigen premissar?.

Norsklæreren.

ISSN 0332-7264.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2015)

Skolebasert kompetanseutvikling. Den røde tråden i planleggingen - med fokus på førlesing.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-01-19.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2015)

Hvordan kan vi arbeide systematisk for å fremme elevenes leseferdighet?.

Skolebasert kompetanseutviling;

2015-01-20.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2015)

Den røde tråden i planleggingen - med fokus på etterlesefasen slik at elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-02-02.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2015)

Den røde tråden i planleggingen - med fokus på lesefasen.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-03-09.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Ressurslærersamling Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

2015-03-11.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Ressurslærersamling Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

2015-03-18.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

Ressurslærersamling Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

2015-03-25.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2015)

Å jobbe med tekster og oppgaver.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-09-28.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid; Dessingué, Alexandre; Wagner, David-Alexandre; Knutsen, Ketil

(2015)

Kritisk literacy, Symposium.

SkrivLes;

2015-05-18.

Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Bruk av nasjonale prøver 5. trinn.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-11-30.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-09-21 - 2015-09-22.

Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Skolebasert kompetanseutvikling;

2015-09-09 - 2015-09-10.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Samling for skoleeiere og skoleledere i Ungdomstrinnssatsingen;

2015-09-07 - 2015-09-08.

Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Samling for skoleieere og skoleledere i Ungdomstrinn i utvikling;

2015-10-05.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve; Nielsen, Ingrid

(2015)

Satsingsområde LESING.

Nettverkssamling Ungdomstrinn i utvikling;

2015-09-24 - 2015-09-25.

Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Samling for skoleieere og skoleledere i Ungdomstrinn i utvikling;

2015-10-08 - 2015-10-09.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.

Ressurslærersamling 3 Pulje 2, Ungdomstrinn i utvikling;

2015-10-20 - 2015-10-21.

Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter..

Ressurslærersamling Ungdomstrinn i utvikling, pulje 2;

2015-10-27 - 2015-10-28.

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

(2015)

Kva er god leseopplæring?.

Lesing 1;

2015-09-03.

Hoem, Toril Frafjord

(2015)

Bruk av skjønnlitteratur i andre fag enn norsk.

Lesing 1;

2015-11-18.

Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

(2014)

Lesing av multiple tekster. En tilnærming til Palestina-konflikten som eksempel i samfunnsfag.

Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

Hefte 3.

s.32-39.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2014)

Lesing som grunnleggjande ferdigheit.

Ressurslærarsamling;

2014-04-03 - 2014-04-04.

Hoem, Toril Frafjord; Skartveit, Bente Stausland

(2014)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Samling for skoleeiere og skoleledere i ungdomstrinnssatsingen;

2014-10-21.

Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Hvordan kan samarbeid mellom UH og et nasjonalt senter foregå i ungdomstrinnssatsingen?.

Samling for UH sektoren i ungdomstrinnssatsingen;

2014-09-17.

Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Korleis kan ein arbeite med lesing i ungdomstrinnssatsinga?.

Fagseminar for lærerutdannere;

2014-05-20 - 2014-05-21.

Hoem, Toril Frafjord

(2014)

"Lesing som grunnleggende ferdighet; – hva legges i dette og hva kan det innebære for fagene i lærerutdanningen?”.

Workshop for faglærere og ledelse ved Lærerutdanningen, UiN;

2014-05-26.

Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Bok i bruk. Litteraturformidling i grunnskolen.

Lesing 2;

2014-11-13.

Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Lesing som grunnleggende ferdighet.

Ressurslærersamamling;

2014-09-03 - 2014-09-04.

Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Samarbeid i skolebasert utviklingsarbeid.

Samling i Nettverk for kompetansemiljøer;

2014-09-16 - .

Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Samarbeid i skolebasert utviklingsarbeid.

Samling i Nettverk for kompetansemiljøer, Gardermoen;

2014-09-17 - .

Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

(2014)

Samarbeid i skolebasert utvikling.

Samling i nettverk for kompetansemiljøer, Bergen;

2014-09-24 - .

Husebø, Dag; Hoem, Toril Frafjord

(2013)

Teachers and teacher educators understanding of their profession, the subjects they teach and their reading didactics.

Collaborative Action Research Network CARN;

2013-11-07 - 2013-11-09.

Hoem, Toril Frafjord

(2013)

Ungdomstrinn i utvikling. Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

Nasjonal konferanse om lesing: "God praksis";

2013-03-18 - 2013-03-19.

Hoem, Toril Frafjord; Mitchell, Monica Gundersen

(2013)

Hva kjennetegner en god leser på ungdomstrinnet?.

Seminar for Uh-tilsatte;

2013-11-06.

Hoem, Toril Frafjord

(2013)

Bok i bruk.

Forelesing;

2013-11-14.

Hoem, Toril Frafjord

(2013)

Lese, lære, lykkes.

Samling for nyutdannede lærere;

2013-04-10.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

Fagdag for lærere;

2013-01-21.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

Fagdag for lærere;

2013-01-22.

Hoem, Toril Frafjord; Husebø, Dag; Nielsen, Ingrid

(2013)

Skolebasert kompetanseutvikling.

Fagdag for lærere;

2013-08-15.

Hoem, Toril Frafjord

(2013)

Historisk literacy.

SkrivLes konferansen 2013;

2013-05-06 - 2013-05-07.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Skriving og lesing av fagtekst på 2.trinn.

Nasjonal konferanseom lesing;

2012-03-26 - 2012-03-27.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Den som leser settes i bevegelse.

Fagdager for lærere ;

2012-04-17 - 2012-04-18.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Bok i bruk.

Videreutdanningskurs for lærere;

2012-11-15.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Hvordan kan elever demonstrere kompetanse i et fag?.

Planleggingsdag;

2012-01-17.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Vurdering for læring.

Planleggingsdag;

2012-10-10.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Hvorfor er lesing i fag viktig? Ideer til hvordan dette kan gjennomføres i praksis.

Fagsamling for deltakere i piloten i ungdomstrinnssatsingen;

2012-10-25 - 2012-10-26.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Hvorfor er lesing i fag viktig?.

Planleggingsdag;

2012-11-23.

Hoem, Toril Frafjord

(2012)

Arbeid med lesing på ungdomstrinnet. Presentasjon av bakgrunnsdokument.

Nettverkssamling Skolebasert kompetanseutvikling;

2012-11-19.

Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Grunnleggende ferdigheter. I: Lærerarbeid for elevenes læring 1-7.

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

ISBN 978-82-7634-884-2.

s.77-120.

Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Grunnleggende ferdigheter. I: Lærerarbeid for elevenes læring 5-10.

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

ISBN 978-82-7634-885-9.

s.65-105.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Tekst i bruk.

Videreutdanningskurs i Leseopplæring;

2011-11-11.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Vurdering for læring.

Planleggingsdag;

2011-11-08.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Vurdering for læring.

Planleggingsdag;

2011-09-19.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Vurdering for læring.

Tastarustå skole;

2011-08-18.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Tekst i bruk.

VIdereutdanningskurs i leseopplæring;

2011-03-25.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Å røre seg i tekst.

Videreutdanningskurs i Leseopplæring;

2011-03-08.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Å røre seg i litterære tekster.

Maktens pluttifikasjon;

2011-02-09.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Vurdering for læring.

Planleggingsdag;

2011-02-24.

Hoem, Toril Frafjord

(2011)

Systematisk observasjon av elevenes leseferdigheter.

Planleggingsdag;

2011-10-25.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2011)

Å lese i alle fag, hvorfor, hva og hvordan?.

Lesing er;

2011-09-01.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Å bevege seg i tekst.

utenTitteltekst;

2010-01-05.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Tekst i bruk.

utenTitteltekst;

2010-11-11.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Makt og motmakt i bildebøker Hvordan arbeide med moderne bildebøker på 5. - 10. trinn.

utenTitteltekst;

2010-11-16.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Vurdering for læring.

utenTitteltekst;

2010-12-03.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Lesing er... Teksten i bruk.

utenTitteltekst;

2010-10-19.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Litteratur i det flerspråklige klasserommet.

utenTitteltekst;

2010-10-08.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Hva er lettlest?.

utenTitteltekst;

2010-08-27.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Utfordringer i tekst Hva kan hemme og hva kan fremme leseforståelse?.

utenTitteltekst;

2010-12-09.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Det enkelte fagets tekster.

utenTitteltekst;

2010-03-08.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Modulplanlegging og rubrikkvurdering.

utenTitteltekst;

2010-03-08.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Modulplanlegging og rubrikkvurdering.

utenTitteltekst;

2010-03-22.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Det enkelte fagets tekster.

utenTitteltekst;

2010-03-22.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Å røre seg i tekst.

utenTitteltekst;

2010-04-13.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Å røre seg i tekst.

utenTitteltekst;

2010-04-14.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Å røre seg i tekst.

utenTitteltekst;

2010-03-12.

Hoem, Toril Frafjord

(2010)

Det enkelte fagets tekster.

utenTitteltekst;

2010-03-22.

Hoem, Toril Frafjord

(2009)

Lesing er... Utfordringer i ungdomsskolen.

utenTitteltekst;

2009-10-02.

Hoem, Toril Frafjord

(2009)

Ord + bilde = sant Hvordan arbeide med moderne bildebøker på ungdomstrinnet.

utenTitteltekst;

2009-10-30.

Hoem, Toril Frafjord

(2009)

Inn i teksten.

utenTitteltekst;

2009-11-12.

Hoem, Toril Frafjord

(2009)

Modulplanlegging og rubrikkvurdering.

utenTitteltekst;

2009-12-16.

Kunstnerisk produksjon

Bakken, Arild Michel; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Podcast: Hvilken plass har leseleksen i norskfagets begynneropplæring?.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

(2022)

Undervisningsplanlegging med DigUp. Planleggingsdag med Lesesenteret..

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2021)

Hvorfor er meningsfull skriving viktig på første trinn?.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2021)

Familiemeldinger.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2021)

Leik og skriving i begynneropplæringen.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2021)

Fagspesifikk skriving.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

(2021)

Bruk av modelltekster og skriverammer som skrivestøtte i begynneropplæringen.

Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

(2019)

Undervisningsplanlegging, Språkløyper.

Hoem, Toril Frafjord

(2016)

Å være lese- og skrivelærer.

Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

(2016)

Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.