I dette mikro-prosjektet er studentene ute i barnehagen med sine ideer om hvordan de kan bruke impulser (inspirasjon) fra formingsundervisningen i arbeid med barn.
- Prosjekt: Spor av student
- Prosjektledere: Inger Sofie von Krogh (UiS), og Kirsti D. Jåtten og Kine Mide Kihlstrøm (Jåttå barnehage).
I dette mikro-prosjektet er studentene ute i barnehagen med sine ideer om hvordan de kan bruke impulser (inspirasjon) fra formingsundervisningen i arbeid med barn. En videreføring av arbeids- og undervisningsdag på Vigdel strand under tittelen SPOR. Studentenes oppgave er nå: SPOR med barn.
Studenter fra deltidstudiet som ikke har egen praksis i barnehage (ca. 4-9 stud.) får tilbud om å arbeide med en barnegruppe. Studentene kan samarbeide parvis. Studentene gjennomfører sine ideer, gjør observasjoner, dokumenterer i form av foto og skriver rapport.
Rapporten anvendes til utveksling av erfaring med medstudenter i seminar på Universitetet. Her arbeider studenten med sammenhengen mellom teori og praksis, samt refleksjon over hvorfor og hvordan deres erfaring har betydning for dem som kommende barnehagelærer. Det arbeides i grupper.
Foreløpige forskningsspørsmål:
- Hvordan kan samarbeidet med Universitetsbarnehagen komme studentene til fordel i formingsfaget i Kunst, kultur og kreativitet?
- Hvilke spor setter studenten som kan gi impulser til hvordan vi kan utvikle og forbedre våre praksisnære undervisningsmetoder i studiet, i samarbeidet med Universitetsbarnehagen?