Michelle studerer matematikk og fysikk og vil forske på universet

– Drømmejobben må være forskning innenfor astrofysikk, og være med på å oppdage noe nytt. Det er så mye vi ikke vet om universet som venter på å bli oppdaget.

Portrettbilde av en kvinne som smiler mot kamera. Foto.
Michelle Nordanger Lavik studerer matematikk og fysikk.

Navn og alder: Michelle Nordanger Lavik, 26 år
Hjemsted: Askøy
Her bor jeg nå: Sola
Dette studerer jeg nå: Matematikk og fysikk master 5 år

Jeg studerer matematikk og fysikk fordi:

Jeg har alltid vært fascinert av universet. For å kunne forstå hvordan universet henger sammen, og for å få de ferdighetene jeg trenger for å kunne jobbe med dette senere, måtte jeg begynne med matte og fysikk. Matte og fysikk er byggesteinene for å forstå universet.

Mitt favorittemne på studiet er:

Jeg er veldig glad i faget Mekanikk (FYS100). Det er et spennende fag og jeg er veldig glad i fysikk. Jeg ser også frem til å ha flere fysikkfag. Senere i graden kan jeg velge Astronomi og astrofysikk (FYS220) og det gleder jeg meg til. Det går inn under kategorien universet - som jeg har lyst til å fortsette å jobbe med.

Dette er mitt beste studietips:

Jobb masse med oppgaver, jevnlig og ikke rett før eksamensperioden. Gå også på forelesninger og øvingstimer. I forrige semester hadde vi øvingstimer til alle fagene der studentassistenter, som har kommet lenger i studieløpet, kan hjelpe med oppgaver. Vi har for eksempel ukentlige innleveringer på studiet som man kan jobbe med under øvingstimene. Jobb også sammen med medstudenter eller andre som har hatt faget tidligere. Man kan få mye nyttig hjelp fra de som har vært gjennom studiet før og vet hva de snakker om.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

Jeg er med i linjeforeningen Theta. Linjeforeningen har et eget rom hvor vi kan sitte og lese, eller slå av en prat. Det er en veldig sosial møteplass. Jeg er også med i studentorganisasjonen UiS Aerospace. Man knytter automatisk kontakter ved å være med i en slik organisasjon.

Dette liker jeg å gjøre i fritiden:

Jeg liker å være sosial og trene.

Dette er typisk Stavanger:

Det er mye vind her, men det er jo også veldig koselig her. Det er en hyggelig by som minner litt om Bergen – det hjelper på når man har flyttet fra Bergen til Stavanger. Solastranden er også veldig fin.

Dette er min drømmejobb:

Drømmejobben må være forskning innenfor astrofysikk, og være med på å oppdage noe nytt. Det er så mye vi ikke vet om universet som venter på å bli oppdaget. Å være med på noen gjennombrudd i den forbindelse – det må være drømmen. Svarte hull fascinert meg aller mest, så kanskje noe innenfor det.