Det finnes rundt 1200 veitunneler og 900 jernbanetunneler i Norge. Sikkerheten i disse må ivaretas. Universitetet i Stavanger tilbyr videreutdanning i sensorsystemer og kommunikasjonsteknologi i tunneler.
Norge trenger økt kompetanse på tunnelsikkerhet. Med rundt 1200 veitunneler og 900 jernbanetunneler i Norge, og stadig teknologisk utvikling, er det viktig at bransjen finner nye løsninger på sikkerhetsutfordringer. I det nye kurset i regi av Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet, kan du lære mer om tidligfasevarsling, nye sensorsystemer og kommunikasjonsteknologi i tunnelsystemer. Seminarrekken består av presentasjoner fra sentrale aktører innen tunnelindustrien og akademia.
Kursene er veldig nyttige for både veieiere og ledere. Jeg fikk stort utbytte av å delta.
Jeg fikk en mer akademisk tilnærming til feltet, samt lærte hvordan akademia jobber med et fagfelt.
Vi ønsker å øke samhandlingen mellom rådgivere, vegforvaltere, leverandører og akademia.
Kompetanseheving
Erling Drangsholt, rådgiver ved Vegtrafikksentralen i Statens vegvesen, deltok sist gang seminarrekkene ble holdt i 2021. Drangsholt jobber til daglig med styring og overvåking av tunneler. Han hadde særlig nytte av undervisningen som handlet om bruk av kunstig intelligens i tunnelsikkerhet.
– Min inngang var å øke kompetansen min på dette feltet, slik at jeg kan bidra til å få forbedret kvaliteten på varslene fra tunnelsystemene våre, sier Drangsholt.
Han sier at ansatte i veitrafikksentralene står ovenfor en stor utfordring; nyere sensorer i tunnelsystemene i møtet med nyere biler.
– Kombinasjonen av disse faktorene gjør at man stadig har behov for kompetanseheving. Kursene som ble tilbudt i seminarrekken er dermed veldig dagsaktuelle, sier han.
Etter å ha deltatt på kurset, fikk Drangsholt muligheten til å lansere et nytt ITS-prosjekt hos Statens vegvesen.
– Dette er et pilotprosjekt hvor vi bruker et nytt sensorsystem i en gammel tunnel. Vi ønsker å undersøke om nye sensorsystem kan bruke gamle bilder. For meg var det et stort pluss at kurset ga meg muligheten til å sette i gang dette pilotprosjektet, sier Drangsholt.
– Nyttig for veieiere og ledere
Erling Drangsholt mener det er et stort behov for etter- og videreutdanning i bransjen. Han ser gjerne at rådgivere som han selv tas med på lag når kursene utvikles.
– Det er oss brukere av tunnelsystemer som oppdager hvor det presser på. Veier, bruer og tunneler er svært komplekse systemer. Hvordan gjøres ting i dag? Hvordan angriper konsulentfirmaene utviklingen i bransjen? De har gjerne en annen inngang til problemstillingene enn vi som sitter i veitrafikksentralene, sier han.
Drangsholt ønsker seg også et samarbeid mellom universitetene i Norge som jobber med tunnelsikkerhet.
– Alt i alt var det en fin seminarrekke for å få informasjon om hva som rører seg på feltet. Kursene er veldig nyttige for både veieiere og ledere. Jeg fikk stort utbytte av å delta, avslutter Drangsholt.