Lesesenteret og Skrivesenteret har gleden av å invitere til Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy i Stavanger. Skriv! Les! er en møteplass for nordiske literacyforskere, og konferansen arrangeres nå for syvende gang.
Skriv! Les! 2024: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid"
Vi lever i en tid preget av konstant forandring, og det er utgangspunktet for temaet for Skriv! Les! 2024.
Hvordan påvirker teknologi, samfunnsendringer og kulturelle skifter vår tilnærming til lesing og skriving?
Dette er tema når literacyforskere fra hele Norden inviteres til konferanse ved Universitetet i Stavanger 6., 7. og 8. mai 2024.
Årets hovedforedragsholdere er Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne.
Vi gleder oss til å sees i Stavanger!
Under finner du program og praktisk informasjon knyttet til konferansen.
Har du spørsmål? Kontakt oss på lesesenteret@uis.no.
Følg også gjerne arrangementet på Facebook for å bli holdt løpende oppdatert underveis.
Praktisk informasjon:
- Tid:
6.*-8. mai 2024 (*ph.d.-seminar 6. mai, hovedkonferanse 7.-8. mai) - Påmeldingsfrist:
22. april 2024 - Påmelding:
Meld deg på her. - Ph.d.-seminar 6. mai:
Les mer om ph.d.-seminaret her. - Sted:
Universitetet i Stavanger, Arne Rettedals hus (på campus).
Konferansemiddag på Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger sentrum - Priser:
Konferanse: NOK 2400
Konferansemiddag*: NOK 850
*Du kan melde deg på konferansemiddagen til slutt i påmeldingsprosessen (etter fakturainformasjon) - Program:
Se program her - Abstrakthefte:
Kommer - Mer informasjon:
Følg gjerne konferansens Facebook-side for oppdateringer..
Hotellrabatter:
- På campus, UiS:
- Ydalir Hotel (Rabattkode blir gitt ved påmelding.)
- Andre hoteller (med bussforbindelse til UiS):
- Clarion Hotel Energy
(Madlaveien)
Trykk på lenken for rabattkode - Clarion Hotel Stavanger
(Stavanger sentrum)
Trykk på lenken for rabattkode - Hotel Victoria Stavanger
(Stavanger sentrum)
Rabattkode blir gitt ved påmelding.
Presentasjonsformater:
- Skal du presentere? Trykk her for en oversikt over de ulike formatene.
Oversikt over programmet (se under for fullstendig program):
Mandag 6. mai
Stipendiatseminar
09.30: Registrering med kaffe/te og mat.
10.00: Innledning, presentasjonsrunde.
10.30: Foredrag v/ hovedforedragsholdere
Plenumsdiskusjon.
12.00: Lunsj
13.00: Workshops i grupper på cirka fire deltakere, med presentasjon og diskusjon av tekster.
16.00: Stipendiatseminaret avsluttes
Les her dersom du skal delta på stipendiatseminaret
Tirsdag 7. mai
08.30: Registrering
09.00: Velkommen
09.05: Hovedforedrag:
Jeppe Bundsgaard
10.15: Pause
10.30: Paralleller
12.30: Lunsj
13.30: Paralleller / posterpresentasjoner
14.30: Pause
14.45: Hovedforedrag:
Wenche Mork Rogne
15.45: Pause
16.00: Paralleller
19.30: Konferansemiddag, Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger sentrum
Onsdag 8. mai
09.00: Hovedforedrag:
Sarah Bro Trasmundi
10.00: Pause
10.15: Paralleller
12.15: Lunsj
13.15: Paralleller
14.45: Pause
15.00: Paralleller
16.45: Dag 2 avsluttes
Fullt program
Trykk på "les mer" for å se programmet for de ulike dagene.
Romforklaring:
AR: Arne Rettedals Hus
KK: Kitty Kiellands Hus
HL: Hagbard Lines Hus
Universitetet i Stavanger, Ullandhaug campus
Endringer i programmet kan forekomme.
Mandag 6. mai – stipendiatseminar
09.30 | Registrering med kaffe/te og mat | |
10.00 | Innledning, presentasjonsrunde | |
10.30 | Foredrag v/ hovedforedragsholdere Plenumsdiskusjon | |
12.00 | Lunsj | |
13.00 | Workshops i grupper på cirka fire deltakere, med presentasjon og diskusjon av tekster | |
16.00 | Avslutning | |
Tirsdag 7. mai – hovedkonferanse
09:00 | Velkommen og hovedforedrag Rom: AR G-001 | Jeppe Bundsgaard: Lette ofre eller modstandsdygtige borgere? | ||||
10.15–10.30 | Pause | |||||
10.30–12.30 | Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | |||||
Rom: AR G-001 Chair: | Rom: AR V-101 Chair: | Rom: AR Ø-120 Chair: | Rom: AR Ø-130 Chair: | Rom: HL U-300 Chair: | Rom: KK S-115 Chair: | |
Parallellsesjoner: Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | A J Aasen, K L Berge, G Skar, S Matre, R Solheim: Symposium: Hva er stoda for skriving som grunnleggende ferdighet i norsk skole - 20 år etter at Kunnskapsløftet ble vedtatt i Stortinget? Om innføringen og forvaltningen av skriving som grunnleggende ferdighet i det norske utdanningssystemet i skjæringspunktet mellom politikk, forvaltning, forskning og undervisning | T Alatalo, A M Johansson, S Vuorenpaa, C Wijnbladh Symposium: Språk-, läs- och skrivutvecklande undervisning i matematik, teknik och svenska i förskoleklass – möjligheter och utmaningar | O Strand, H Støle, Å K H Wagner, T F Hoem, K Knudsen, K Lundetræ, M Mossige Symposium: PIRLS 2021: Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid | D L Cameron, G Dolmer, H Bundgaard Svendsen, S F Engmose, N B Gøttsche, P H Lützen, M E Martre, M Mossige, L Rønberg Symposium: Skrivning og skrivedidaktik med fokus på skrivere med og i skriftsprogsvanskeligheder | A M Vadstein: Barn sine responsar på visuell kreativ utforming av skriftmodaliteten i bildebøker | K Norman Plurilingual students’ learning opportunities through functional writing in early school years: teacher perspectives. |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | S Tjäru, H Höglund Inlevelse och lekfullhet – lärares syn på att anlägga ett estetiskt förhållningssätt under bokstunder | J O Sørhaug «Kan du forbedre denne teksten litt?». Elevars leietekstar i chatbotassisterte skriveoppgåver |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | H Myklebust Naturfaglege samtalar med barn - møte med skriftkulturen | K V Maalø "Uten eller med - forskjell på det?" |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | M G Mitchell, T. Hoel Bruk av leselogg som vurderingsverktøy for å utvikle barnehagens arbeid med lesing | I Fredwall og L Anundsen Skolebiblioteket som flerspråklig arena |
12:30–13:30 | Lunsj | |||||
13:30–14:30 | Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | |||||
AR G-001 Chair: | AR V-101 Chair: | AR Ø-120 Chair: | AR Ø-130 Chair: | AR G 101 Interaktive posterpresentasjoner. Chair: | AR V-209 Interaktive posterpresentasjoner. Chair: | |
Parallellsesjoner: Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | >>> | M Svensson og E Hultin Demokrati och bildning i den nya ämnesplanen i svenska för gymnasiet | I M Jegteberg Språkleg medvit blant lærarar i nynorske randsoneområder | K M Grønli, B Walgermo, E McTigue, P H Uppstad Tilbakemeldinger i leseopplæring – en mulighet for elevmedvirkning? En systematisk litteraturgjennomgang. | A Eidsvik Kommunikasjon gjennom leikemateriell - Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik. | A B Slåttvik Læse- og skriveteknologi i engelskundervisningen på mellemtrinnet i grundskolen |
Parallellsesjoner: | >>> | K Breivega Lærarstudentars forståing og tilrettelegging av forteljande skriving på ungdomssteget | S O Cederwall Den kompetente tv-serietittaren | H L Gunnerud, N Foldnes, L Magyari, O Solheim “Struggling reader or not? The answer depends on the reading comprehension test”. | M Selaas, T H Skattør Tidleg litterasitetsutvikling i barnehagen | A C Aksnes Ph.d. Teachers` and students’ perspectives about the factors that can enhance or undermine engagement in reading fiction in L1 Norwegian at upper secondary school, preparatory program |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | M Haugstad, EB Stangeland og KAB Næss Examining the effects of language interventions for second language (L2) learners under the age of eight: A systematic review and meta-analysis of barriers to responsiveness | M Oddvik, A A Bueie Videregåendeelevers arbeid med samtaleroboter i norskfagets skriveopplæring – fra passive til aktive brukere? |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | G E Isaksen, H Sandø Digital tools as a pedagogical way of working in Norwegian kindergartens. Songsamling i barnehagen: Literacypraksis med 1–3-åringar. | E Waaland, D ten Braak, V Rønneberg Effects and Characteristics of Mathematics Interventions for Children with Co-Occuring Difficulties in Mathematics and Reading: A Systematic Review and Meta-Analysis. |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | Hedvig Flaten Lie Lekende tekster | H B Nielsen Ikke dysleksi, men upræcis og langsom ordlæsning | |
14:30–14:45 | Pause | |||||
14:45–15:45 | Hovedforedrag Rom: AR G-001 | Wenke Mork Rogne: Hva sier forskning om hva som er best av håndskrift og/eller digitale verktøy i begynneropplæringen? Noen resultater fra DigiHand-prosjektet | ||||
15:45–16:00 | Pause | |||||
16:00–17:30 | Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | |||||
AR G-001 | AR V-101 | AR Ø-120 | AR Ø-130 | HL U-300 | ||
Parallellsesjoner: Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | K Kiær, T Albrechtsen og K Appelquist Læsevejledere og videncirkulation i professionelle læringsfællesskaber | Y Albrigtsen, R Farstad Faglighet, følelser og fornuft - Norskfaglig essaysjanger i forandring? | T Haglind, E Simonsson Språkpedagogen leder språkutveckling i en förändringsprocess – en longitudinell intervention med språket i fokus | Å Wengelin, S Kraft Skriver du vad jag säger? En undersökning av hur väl ett tal-till-text-system fungerar för svenska mellanstadiebarn med- och utan läs- och skrivsvårigheter | H Skaar og G Stavem Hva motiverer elevene som leser mest? Et utvalg sjetteklassinger i spennet mellom kontroll og autonomi | |
Parallellsesjoner: | M Aasen, J Aske, T R Skurtveit Når teori og praksis byr opp til dans. Om samskaping av leseundervisning i partnerskap | P Cederholm Läromedel för svenska som andraspråk förklarar utredande text | G K Juuhl, E F Spiling, L K B Øvereng Digitalisering av byrjaropplæringa - konsekvensar for nynorskelevane | O Strand Tekstnær lesing | BR Walgermo, PH Uppstad Hvordan kan vi styrke elevenes motivasjon for lesing og staving i vurderingssituasjoner? | |
Parallellsesjoner: | T F Hoem, A Mangen «Du må se gevinsten i praksis, ellers bruker du det ikke». Hva rapporterer lærere i grunnskolen om sin planleggingspraksis og hva skal til for at de vil ønske å bruke et digitalt, didaktisk planleggingsverktøy? | H Nystad Chattespråkets kvaliteter - Repertoar og refleksivitet i digital sosial skriving blant ungdommer på det sentrale Østlandet | J H Kristiansen Å skrive matematisk i begynneropplæringen. - En utforsking av hvordan nedskrivninger inngår i ‘det å bli matematikkelev’ med en lærers støttestrukturer for deltakelse. | C Krogh og M Oddvik Leseutholdenhet og -engasjement med internett i lomma? | G H Ofstad og I K Birkedal Barns opplevelser av egne lese- og skriveferdigheter i overgangen barnehage og skole | |
19.30 | Konferansemiddag | Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger sentrum |
Onsdag 8. mai – hovedkonferanse
09:00–10:00 | Hovedforedrag Rom: AR G-001 | Sarah Bro Trasmundi: The Imaginative powers of reading | ||||
10:00–10:15 | Pause | |||||
10:15–12:15 | Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | |||||
AR G-001 | AR V-101 | AR Ø-120 | AR Ø-130 | HL U-300 | HL U-301 | |
Parallellsesjoner: Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | M Burgess, A Eilertsen, A Løvland, A Veum, I Ertzeid, K L Kruse, G Kvåle Symposium: CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen | IM Berge, A Bjørklund, E Hultin, M Johansson, H Rangnes, A Skaftun, GB Skar, M Sønneland, M Tengberg, ÅKH Wagner, M Wejrum Symposium: Forskar- och lärarsamarbete för utvecklad klassrumsdialog om komplexa texter | J Bremholm, D Carlsen, T S Frønes, C Reusch, W Weyergang, J O Bakke, C Engblom, J J Hansen, M Rasmusson Symposium: Læsepraksisser og læsedidaktik i den digitaliserede skole | CF Bergh, RER Greiner, M B Johansen, AH Kvistad, E Høidal, T Kringstad, V Lorentzen, G Skar Symposium: Motivasjon for skriving på mellomtrinn, ungdomstrinn og i videregående opplæring | Björn Kindenberg og Anna Maija Norberg Kreativa textuniversum i yngre och äldre åldrar | M H Holthe Hvordan kan elevers mottakerbevissthet utvikles under samskriving? Argumenterende skriving på 5. trinn |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | V Waagaard ”Kanske det händer till oss” – uttryck för ämnesliteracy i texter skrivna av elever med utländsk språkbakgrund | S Heger "Det bedste er at skrive sammen med andre”. Børns skriveoplevelser i forfatterskoler i fritiden – og hvorfor skolen bør interessere sig for dem. |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | L M Magerøy-Grande, K A Nordgård Arbeidslivets krav til fagarbeidernes lese- og skrivekompetanse | M Nygård, R Solheim Språksamtaler og skriftutforsking med sjuåringer |
Parallellsesjoner: | >>> | >>> | >>> | >>> | >>> | I H Myran, M Riis-Johansen Spontan interaksjon under individuell skriving på 1. trinn |
12:15–13:15 | Lunsj | |||||
13:15–14:45 | Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | |||||
AR G-001 | AR V-101 | AR Ø-120 | AR Ø-130 | HL U-300 | HL U-301 | |
Parallellsesjoner: Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | A F Gourvennec, E McTigue, M Tengberg Quality in L1 instruction. A systematic literature review | A Alves-Wold, N Foldnes, BR Walgermo Assessing writing interest and self-beliefs: Does the type of pictorial support affect first and third graders’ responses? | A Svensson, C Grenner og L Hamberg Läsning på engelska i en föränderlig tid | J Bremholm, B Buck, M K Sillasen Læremiddelbrug og literacyforståelser i naturfag: En landsdækkende kortlægning af naturfagslæreres brug af læremidler i dansk grundskole | M Kolmos, A M Nielsen, A Skyggebjerg Dialogisk læsning af billedbøger som udgangspunkt for udvikling af børnehavebørns handlekraft og sprog for bæredygtighed | Karin Forsling Lärares perspektiv på design och iscensättning av inkluderande undervisning i varierande literacypraktiker |
Parallellsesjoner: | P Bjellås, A Norendal Når sidemålslæraren er ein robot! Ei utforsking i kva grad digitale omsetjingsverktøy kan vere digitale læringsartefaktar | M Mossige Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapsoversikt (scoping review). | Anna Nissen, Thomas Illum Hansen, Heidi Höglund, Camilla Gudmundsdatter Magnusson, Birna Svanbjörnsdóttir Likheter och skillnader i nordiska högstadielärares skönlitteraturundervisning: En enkätstudie. | T Andersen Hva forteller eksamensoppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk 2023 om skjønnlitteraturens plass og rolle i ungdomsskolen? | E Bjørhusdal, J S Thingnes Lingvistiske landskap som vilkår for tidleg literacy | Henriette Romme Lund Hvordan er det at være en læselysten elev i skolen? |
Parallellsesjoner: | Anne Kristine Øgreid og Kristin T Marti Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022. | O Björk, C Engblom, S Hort, M Westmand Att ”rita en bild till texten” Socialsemtiotiska verktyg för analys av multimodala textkompositioner i årskurs F-3 | A Vinichenko Dialekt i digital kommunikasjon: språkbruk og oppfatninger blant norske 14-åringer | M Furumo, C Krogh Motstandere og hjelpere i et omskiftelig leselandskap. Et leseprosjekt i to klasser på niende trinn | M Semundseth, C B Østbø Munch, M H Hopperstad Samarbeidstekster mellom ansatte og barn i barnehagens garderobe | Camilla Fitjar, Marit Aasen, Unni Synnøve Fuglestad, Katrine Nag Vatne Likeverdig tilbud og felles praksis i lese- og skriveopplæringen: Ulike forståelser i spill |
14:45–15:00 | Pause | |||||
15.00–16:45 | Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | |||||
AR G-001 | AR V-101 | AR Ø-120 | AR Ø-130 | HL U-300 | HL U-301 | |
Parallellsesjoner Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene | H Rangnes, T F Hoem, Å K H Wagner «Det ble veldig sånn tekstnært» Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst | C S Knudsen, O Solheim Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa | K B Grimsgaard Elevers arbeid med utfordrende sakprosabildebøker | C Weyergang, M Skar Elevers lesestrategier i møte med multimodale tekster | M Fredagsvik, M Lønnum og R L Staberg Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn | M V Christensen, K Kabel, S F Bendizen, L Olsen, M Tannert Elevers metasproglige repertoire om skrivning i førstesprogsfaget i 5. og 8. klasse |
Parallellsesjoner: | C Magnusson Kritisk literacy i nordisk L1-undervisning. En videostudie av makt- og mangfoldsaspekter i klasseromssamtaler om tekst. | J O Bakke, F Lindstøl, M S Solem Leseløp! – å utvikle leseundervisning i et praksissamarbeid | L Illum Multimodal lytning i et interaktionelt og dialogisk perspektiv | M E Choi-Natvik Dialogisk lesing av fagtekster. En studie av engasjerende læringsstøtte på mellomtrinnet | H Halberg og A K Hundal Stedsbasert lesing i gamma: Høytlesing av sørsamiske eventyr for elever på 7. trinn | M Tannert Udvikling af ’stance’ i et korpus af argumenterende elevtekster fra 5. og 8. klassetrin |
Parallellsesjoner: | A Normann, H Otnes Sosial annotering – studenters nettbaserte «marg-samtaler» om en samlest tekst | H Staurseth Å navigere i tekst i en omskiftelig tid | A Bock Skrivning og det poetiske bliK | M H Fiksvik Norskfagleg skriving på mellomtrinnet – erfaringar og refleksjonar frå lærarar i dialog | T Gedde-Dahl Men plutselig var Per borte! – Bruken av tekstordnarane «men» og «plutseleg» i spøkelsesforteljingar på tredje og sjette trinn | C Andreassen, S Laake Ei grammatisk undersøking av variasjon og kompleksitet i forfeltet i elevtekstar på 5. trinn. |
Hovedforedragsholdere Skriv! Les! 2024:
Professor Jeppe Bundsgaard, Aarhus Universitet
Lette ofre eller modstandsdygtige borgere?
Nordiske elever er ifølge internationale undersøgelser ganske gode til at forholde sig kritisk til kommunikation sammenlignet med elever fra andre regioner. Men er de gode nok? Jeppe Bundsgaard vil præsentere resultater fra PISA og ICILS som giver indblik i hvad eleverne er i stand til at forholde sig til. På baggrund af disse resultater og analyser af debatindlæg skrevet af nordiske elever, vil han præsentere et forslag til hvad undervisningen i kommunikationskritisk kompetence må bestå i.
Om Jeppe Bundsgaard:
'Bundsgaard skrev PhD om danskfagets IT-didaktikk. I dag forsker han videre på de samme områdene. På den ene siden tar han for seg hvordan informasjons- og kommunikasjonssamfunnet krever endrede mål- og innholdsbeskrivelser for allmennutdanningsprogrammer, og på den andre siden tar han for seg hvordan IT kan brukes til å støtte flere studentstyrte (samarbeidende) prosesser i skole og utenfor skolen.
Jeppe Bundsgaard holder jevnlig foredrag, workshops og kurs for lærere, konsulenter, skoleledere, politikere mm. Han har skrevet en lang rekke bøker rettet mot lærere og lærerstudenter, og han har deltatt i utarbeidelsen av en rekke digitale læremidler.
Jeppe Bundsgaard har hatt og har ledende roller i en rekke store forskningsprosjekter, for eksempel demonstrasjonsskoleprosjektene og spillbasert læring i det 21. århundre, og han er nasjonal forskningskoordinator for Danmark i International Computer and Information Literacy Study (ICILS) . Han er ekspert i OECDs Education 2030-prosjekt, og har fungert som rådgiver i en rekke oppgaver for statlige og kommunale organisasjoner. Han var med på å utarbeide Felles mål for dansk i 2014.
Les mer på www.jeppe.bundsgaard.net.
Førsteamanuensis Sarah Bro Trasmundi, Universitetet i Oslo
The Imaginative Powers of Reading
In this talk I present a theoretically grounded perspective on embodied imagining in reading. Recognizing the positive impact of varied reading habits on imagining capacity, I investigate the emergence and constraints of imagining during reading. This investigation involves describing the (dys)functional engagement of readers’ bodies in creative reading, deciphering effective embodied strategies for a heightened imaginative experience. For instance, how they speed up or slow down, or how they impose rhythmicality, stop, continue, or go back in the text. The function of such breaks is not systematically described in the reading literature. I argue that they are the glue for imagining.
Om Sarah Bro Trasmundi:
Sarah Bro Trasmundis forskningsinteresse faller innenfor feltet kroppsliggjort lesing. Hun er interessert i å undersøke det erfaringsmessige grunnlaget for lesing basert på metoder fra kvalitative kognitive vitenskaper.
Ved å sammenligne lesing av beslektede vitenskapelige tekster (innenfor sosialpedagogikk) på trykk og på digitale enheter er hun interessert i å undersøke om det er en fordel med papir fremfor digital lesing når leseutfordringer dukker opp ettersom papirbaserte tekster gir et rikere kroppslig engasjement. Ved å undersøke slike spørsmål er hun interessert i å forstå hvordan slik kunnskap brukes til å påvirke praksis, slik at praktikere (for eksempel lærere) er i stand til å designe effektive lesemiljø og lesernes lesestrategier blir forbedret.
Professor Wenke Mork Rogne, Høgskulen i Volda:
Hva sier forskning om hva som er best av håndskrift og/eller digitale verktøy i begynneropplæringen? Noen resultater fra DigiHand-prosjektet.
Om Wenke Mork Rogne:
Wenke Mork Rogne er professor i norskdidaktikk i lærarutdanninga på Høgskulen i Volda. Rognes forskingsinteresser er digital literacy, kritisk lesing og læringsprosesser, multippel tekstforståelse, skriveutvikling, digitale verktøy og vurdering for læring.
Rogne er en engasjert foredragsholder og tidligere lærer i videregående skole og voksenopplæring. Hun har en PhD. frå Universitetet i Oslo om elevers lesestrategier og kritiske tekstforståelse, og har skrevet flere artikler og bøker om dybdelæring og læringsprosesser. Hun har lang fartstid i norsk i lærerutdanningen, og har deltatt i flere nasjonale kompetanseutviklingsprosjekt inn mot kommuner (UIU, Dekomp) om dybdelæring, lesing og skriving i alle fag, samt vurdering for læring (VfL). Hun har også laget kompetansepakker i Språkløyper til Utdanningsdirektoratet (Udir), i samarbeid med Lesesenteret og Nynorsksenteret om arbeid med lesing av multiple tekster.
I den senere tid har Rogne vært prosjektleder for FINNUT-prosjektet DigiHand (2018-2022) finansiert av Forskingsrådet. Prosjektet har undersøkt 1. klassingere skriftspråksutvikling i to år ved bruk av håndskrift og/eller digitale verktøy, og har vært et samarbeid mellom forskere på Høgskulen i Volda og Universitetet i Stavanger.
Les mer om Wenke Mork Rogne på Høgskulen i Voldas nettsider.
Presentasjonsformater / presentation formats
Paper-presentasjon / paper presentation
- 20 min presentasjon + 10 min diskusjon
- 20 min presentation + 10 min discussion
Interaktiv postersesjon / interactive poster session
- I postersesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra andre forskere. Poster-sesjonene er åpne for både yngre og erfarne forskere, og for prosjekter i alle stadier. På Skriv-Les 2024 vil poster-sesjonene være interaktive. Det vil si at alle som deltar med poster presenterer sitt arbeid i ca. 5 minutter hver, og til slutt åpnes det opp for diskusjon mellom dem som har presentert og publikum. Hver poster-sesjon vil inkludere 4–6 postere. Det vil bli lagt opp til flere sesjoner, avhengig av antall bidrag. Posteren må ha form som en plakat i A0-format.
- In the poster session, you get to present your project on a poster, and can get useful input from other researchers. The poster sessions are open to both younger and experienced researchers, and to projects at all stages. At Skriv-Les 2024, the poster sessions will be interactive. This means that everyone who participates with posters presents their work for approx. 5 minutes each, and at the end it opens up for discussion between those who have presented and the audience. Each poster session will include 4-6 posters. Several sessions will be arranged, depending on the number of contributions. The poster must have the shape of an A0-format poster.
Symposium
- 4–6 presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (120 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
- 4–6 presentations within a common theme with discussion and opponent/commentator at the end (120 min). Established researchers are encouraged to take the initiative for the symposium. It involves putting together several presentations around a common theme, accepting abstracts from the participants in the symposium and uploading these together on the conference server. Presentation language is Scandinavian or English.
Skriv! Les! Ph.d-seminar 2024
Vi ønsker stipendiater innenfor konferansens fagområder velkommen til å delta på ph.d.-seminar under Skriv! Les! 2024. Ph.d.-seminaret finner sted 6. mai på Universitetet i Stavanger.
Skal du være med på stipendiatdagen 6. mai? Da må du gjøre to ting:
- Meld deg på hovedkonferansen
- Meld deg på ph.d-seminaret og send inn en tekst på 1500–3000 ord innen 14. april via denne lenka.
Teksten skal ta utgangspunkt i ditt ph.d-arbeid, og være noe du ønsker å diskutere eller få tilbakemelding på. Dette kan være en innledning til eller en del av en artikkel, en del av kappen, teori, forslag til analyse eller lignende.
Under seminaret vil dere diskutere hverandres tekster i grupper. Ca to uker før seminaret vil vi sende dere én tekst hver, fra en av de andre på din gruppe. Vi ønsker at du leser og forbereder en kort tilbakemelding på teksten du mottar før vi møtes i Stavanger. En av hovedforedragsholderne vil også gi tilbakemelding på tekstene. Gruppene blir satt sammen av oss i komiteen på forhånd.
Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne, konferansens hovedforedragsholdere, vil delta med hver sin innledning under seminardagen.
Pris og påmelding:
For deltakere på ph.d.-seminaret er deltakelse inkludert i den totale konferanseprisen på kr 2400.
Følg med på konferansens Facebook-side for å bli holdt oppdatert.