Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy

Mandag 6. mai kl. 09:00 - Onsdag 8. mai kl. 16:45,
UiS,
Arne Rettedals hus.

Lesesenteret og Skrivesenteret har gleden av å invitere til Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy i Stavanger. Skriv! Les! er en møteplass for nordiske literacyforskere, og konferansen arrangeres nå for syvende gang.

Publisert Sist oppdatert

Skriv! Les! 2024: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid"

Vi lever i en tid preget av konstant forandring, og det er utgangspunktet for temaet for Skriv! Les! 2024.

skriv les Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy logo
Velkommen til Universitetet i Stavanger 6.-8. mai 2024! 6. mai er det ph.d.-seminar, mens hovedkonferansen vil foregå 7.-8. mai.

Hvordan påvirker teknologi, samfunnsendringer og kulturelle skifter vår tilnærming til lesing og skriving?

Dette er tema når literacyforskere fra hele Norden inviteres til konferanse ved Universitetet i Stavanger 6., 7. og 8. mai 2024.

Årets hovedforedragsholdere er Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne.

Vi gleder oss til å sees i Stavanger!
Under finner du program og praktisk informasjon knyttet til konferansen.
Har du spørsmål? Kontakt oss på lesesenteret@uis.no.
Følg også gjerne arrangementet på Facebook for å bli holdt løpende oppdatert underveis.

Praktisk informasjon:

Oversikt over programmet (se under for fullstendig program):

Fullt program

Trykk på "les mer" for å se programmet for de ulike dagene.

Arne Rettedals hus, UiS

Romforklaring:
AR: Arne Rettedals Hus
KK: Kitty Kiellands Hus
HL: Hagbard Lines Hus
Universitetet i Stavanger, Ullandhaug campus

Endringer i programmet kan forekomme.

Mandag 6. mai stipendiatseminar

09.30Registrering med kaffe/te og mat
10.00Innledning, presentasjonsrunde
10.30Foredrag v/ hovedforedragsholdere

Plenumsdiskusjon
12.00Lunsj
13.00Workshops i grupper på cirka fire deltakere, med presentasjon og diskusjon av tekster
16.00 Avslutning

Tirsdag 7. mai hovedkonferanse

09:00Velkommen og hovedforedrag

Rom: AR G-001
Jeppe Bundsgaard: Lette ofre eller modstandsdygtige borgere?
10.15–10.30Pause
10.30–12.30Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
Rom: AR G-001
Chair:
Rom: AR V-101
Chair:
Rom: AR Ø-120
Chair:
Rom: AR Ø-130
Chair:
Rom: HL U-300
Chair:
Rom: KK S-115
Chair:
Parallellsesjoner:
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
A J Aasen, K L Berge,
G Skar, S Matre,
R Solheim:


Symposium:
Hva er stoda for skriving som grunnleggende ferdighet i norsk skole - 20 år etter at Kunnskapsløftet ble vedtatt i Stortinget? Om innføringen og forvaltningen av skriving som grunnleggende ferdighet i det norske utdanningssystemet i skjæringspunktet mellom politikk, forvaltning, forskning og undervisning
T Alatalo,
A M Johansson,
S Vuorenpaa,
C Wijnbladh


Symposium:
Språk-, läs- och skrivutvecklande undervisning i matematik, teknik och svenska i förskoleklass – möjligheter och utmaningar

O Strand, H Støle,
Å K H Wagner,
T F Hoem,
K Knudsen,
K Lundetræ,
M Mossige


Symposium:
PIRLS 2021: Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid
D L Cameron,
G Dolmer,
H Bundgaard Svendsen,
S F Engmose,
N B Gøttsche,
P H Lützen,
M E Martre,
M Mossige, L Rønberg


Symposium:
Skrivning og skrivedidaktik med fokus på skrivere med og i skriftsprogsvanskeligheder
A M Vadstein:
Barn sine responsar på visuell kreativ utforming av skriftmodaliteten i bildebøker

K Norman


Plurilingual students’ learning opportunities through functional writing in early school years: teacher perspectives.
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> S Tjäru, H Höglund
Inlevelse och lekfullhet – lärares syn på att anlägga ett estetiskt förhållningssätt under bokstunder
J O Sørhaug
«Kan du forbedre denne teksten litt?». Elevars leietekstar i chatbotassisterte skriveoppgåver

Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> H Myklebust
Naturfaglege samtalar med barn - møte med skriftkulturen
K V Maalø
"Uten eller med - forskjell på det?"
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> M G Mitchell, T. Hoel
Bruk av leselogg som vurderingsverktøy for å utvikle barnehagens arbeid med lesing
I Fredwall
og L Anundsen

Skolebiblioteket som flerspråklig arena
12:30–13:30Lunsj
13:30–14:30 Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
AR G-001
Chair:
AR V-101
Chair:
AR Ø-120
Chair:
AR Ø-130
Chair:
AR G 101
Interaktive posterpresentasjoner.
Chair:
AR V-209
Interaktive posterpresentasjoner.
Chair:
Parallellsesjoner:
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
>>>

M Svensson
og E Hultin

Demokrati och bildning i den nya ämnesplanen i svenska för gymnasiet

I M Jegteberg
Språkleg medvit blant lærarar i nynorske randsoneområder

K M Grønli,
B Walgermo,
E McTigue,
P H Uppstad

Tilbakemeldinger i leseopplæring – en mulighet for elevmedvirkning? En systematisk litteraturgjennomgang.



A Eidsvik
Kommunikasjon gjennom leikemateriell - Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik.

A B Slåttvik
Læse- og skriveteknologi i engelskundervisningen på mellemtrinnet i grundskolen
Parallellsesjoner: >>>K Breivega
Lærarstudentars forståing og tilrettelegging av forteljande skriving på ungdomssteget
S O Cederwall
Den kompetente tv-serietittaren
H L Gunnerud, N Foldnes,
L Magyari, O Solheim

“Struggling reader or not? The answer depends on the reading comprehension test”.

M Selaas, T H Skattør
Tidleg litterasitetsutvikling i barnehagen
A C Aksnes
Ph.d. Teachers` and students’ perspectives about the factors that can enhance or undermine engagement in reading fiction in L1 Norwegian at upper secondary school, preparatory program
Parallellsesjoner: >>>>>>>>>>>>M Haugstad,
EB Stangeland
og KAB Næss

Examining the effects of language interventions for second language (L2) learners under the age of eight: A systematic review and meta-analysis of barriers to responsiveness

M Oddvik, A A Bueie
Videregåendeelevers arbeid med samtaleroboter i norskfagets skriveopplæring – fra passive til aktive brukere?
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> G E Isaksen, H Sandø
Digital tools as a pedagogical way of working in Norwegian kindergartens.
Songsamling i barnehagen: Literacypraksis med 1–3-åringar.

E Waaland,
D ten Braak,
V Rønneberg

Effects and Characteristics of Mathematics Interventions for Children with Co-Occuring Difficulties in Mathematics and Reading: A Systematic Review and Meta-Analysis.
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> Hedvig Flaten Lie
Lekende tekster
H B Nielsen
Ikke dysleksi, men upræcis og langsom ordlæsning
14:30–14:45Pause
14:45–15:45Hovedforedrag
Rom: AR G-001
Wenke Mork Rogne: Hva sier forskning om hva som er best av håndskrift og/eller digitale verktøy i begynneropplæringen? Noen resultater fra DigiHand-prosjektet
15:45–16:00Pause
16:00–17:30Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
AR G-001AR V-101AR Ø-120AR Ø-130HL U-300
Parallellsesjoner:
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
K Kiær, T Albrechtsen og K Appelquist
Læsevejledere og videncirkulation i professionelle læringsfællesskaber
Y Albrigtsen, R Farstad
Faglighet, følelser og fornuft - Norskfaglig essaysjanger i forandring?
T Haglind, E Simonsson
Språkpedagogen leder språkutveckling i en förändringsprocess – en longitudinell intervention med språket i fokus
Å Wengelin, S Kraft
Skriver du vad jag säger? En undersökning av hur väl ett tal-till-text-system fungerar för svenska mellanstadiebarn med- och utan läs- och skrivsvårigheter
H Skaar og G Stavem
Hva motiverer elevene som leser mest? Et utvalg sjetteklassinger i spennet mellom kontroll og autonomi
Parallellsesjoner: M Aasen, J Aske, T R Skurtveit
Når teori og praksis byr opp til dans. Om samskaping av leseundervisning i partnerskap
P Cederholm
Läromedel för svenska som andraspråk förklarar utredande text
G K Juuhl, E F Spiling,
L K B Øvereng

Digitalisering av byrjaropplæringa - konsekvensar for nynorskelevane
O Strand
Tekstnær lesing
BR Walgermo, PH Uppstad
Hvordan kan vi styrke elevenes motivasjon for lesing og staving i vurderingssituasjoner?
Parallellsesjoner: T F Hoem, A Mangen
«Du må se gevinsten i praksis, ellers bruker du det ikke». Hva rapporterer lærere i grunnskolen om sin planleggingspraksis og hva skal til for at de vil ønske å bruke et digitalt, didaktisk planleggingsverktøy?
H Nystad
Chattespråkets kvaliteter - Repertoar og refleksivitet i digital sosial skriving blant ungdommer på det sentrale Østlandet
J H Kristiansen
Å skrive matematisk i begynneropplæringen. - En utforsking av hvordan nedskrivninger inngår i ‘det å bli matematikkelev’ med en lærers støttestrukturer for deltakelse.
C Krogh og M Oddvik
Leseutholdenhet og -engasjement med internett i lomma?
G H Ofstad og I K Birkedal
Barns opplevelser av egne lese- og skriveferdigheter i overgangen barnehage og skole
19.30KonferansemiddagRadisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger sentrum

Onsdag 8. mai hovedkonferanse

09:00–10:00Hovedforedrag

Rom: AR G-001
Sarah Bro Trasmundi: The Imaginative powers of reading
10:00–10:15Pause
10:15–12:15Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
AR G-001AR V-101AR Ø-120AR Ø-130HL U-300HL U-301
Parallellsesjoner:
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
M Burgess, A Eilertsen, A Løvland, A Veum, I Ertzeid, K L Kruse, G Kvåle

Symposium:
CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen
IM Berge, A Bjørklund, E Hultin, M Johansson, H Rangnes, A Skaftun, GB Skar, M Sønneland, M Tengberg, ÅKH Wagner, M Wejrum

Symposium:
Forskar- och lärarsamarbete för utvecklad klassrumsdialog om komplexa texter
J Bremholm, D Carlsen, T S Frønes, C Reusch, W Weyergang, J O Bakke, C Engblom, J J Hansen, M Rasmusson

Symposium:
Læsepraksisser og læsedidaktik i den digitaliserede skole
CF Bergh, RER Greiner, M B Johansen, AH Kvistad, E Høidal, T Kringstad, V Lorentzen, G Skar

Symposium:
Motivasjon for skriving på mellomtrinn, ungdomstrinn og i videregående opplæring
Björn Kindenberg og Anna Maija Norberg
Kreativa textuniversum i yngre och äldre åldrar
M H Holthe
Hvordan kan elevers mottakerbevissthet utvikles under samskriving? Argumenterende skriving på 5. trinn
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> V Waagaard
”Kanske det händer till oss” – uttryck för ämnesliteracy i texter skrivna av elever med utländsk språkbakgrund
S Heger
"Det bedste er at skrive sammen med andre”. Børns skriveoplevelser i forfatterskoler i fritiden – og hvorfor skolen bør interessere sig for dem.
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> L M Magerøy-Grande,
K A Nordgård

Arbeidslivets krav til fagarbeidernes lese- og skrivekompetanse
M Nygård, R Solheim
Språksamtaler og skriftutforsking med sjuåringer
Parallellsesjoner: >>> >>> >>> >>> >>> I H Myran, M Riis-Johansen
Spontan interaksjon under individuell skriving på 1. trinn
12:15–13:15Lunsj
13:15–14:45Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
AR G-001AR V-101AR Ø-120AR Ø-130HL U-300HL U-301
Parallellsesjoner:
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
A F Gourvennec, E McTigue, M Tengberg
Quality in L1 instruction. A systematic literature review

A Alves-Wold, N Foldnes, BR Walgermo
Assessing writing interest and self-beliefs: Does the type of pictorial support affect first and third graders’ responses?
A Svensson, C Grenner og L Hamberg
Läsning på engelska i en föränderlig tid
J Bremholm, B Buck, M K Sillasen
Læremiddelbrug og literacyforståelser i naturfag: En landsdækkende kortlægning af naturfagslæreres brug af læremidler i dansk grundskole
M Kolmos, A M Nielsen,
A Skyggebjerg

Dialogisk læsning af billedbøger som udgangspunkt for udvikling af børnehavebørns handlekraft og sprog for bæredygtighed
Karin Forsling
Lärares perspektiv på design och iscensättning av inkluderande undervisning i varierande literacypraktiker
Parallellsesjoner:
P Bjellås, A Norendal

Når sidemålslæraren er ein robot! Ei utforsking i kva grad digitale omsetjingsverktøy kan vere digitale læringsartefaktar
M Mossige
Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapsoversikt (scoping review).
Anna Nissen, Thomas Illum Hansen, Heidi Höglund, Camilla Gudmundsdatter Magnusson, Birna Svanbjörnsdóttir
Likheter och skillnader i nordiska högstadielärares skönlitteraturundervisning: En enkätstudie.
T Andersen
Hva forteller eksamensoppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk 2023 om skjønnlitteraturens plass og rolle i ungdomsskolen?
E Bjørhusdal, J S Thingnes
Lingvistiske landskap som vilkår for tidleg literacy

Henriette Romme Lund

Hvordan er det at være en læselysten elev i skolen?
Parallellsesjoner: Anne Kristine Øgreid og Kristin T Marti
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
O Björk, C Engblom, S Hort, M Westmand
Att ”rita en bild till texten” Socialsemtiotiska verktyg för analys av multimodala textkompositioner i årskurs F-3
A Vinichenko
Dialekt i digital kommunikasjon: språkbruk og oppfatninger blant norske 14-åringer
M Furumo, C Krogh
Motstandere og hjelpere i et omskiftelig leselandskap. Et leseprosjekt i to klasser på niende trinn
M Semundseth, C B Østbø Munch, M H Hopperstad
Samarbeidstekster mellom ansatte og barn i barnehagens garderobe
Camilla Fitjar, Marit Aasen, Unni Synnøve Fuglestad, Katrine Nag Vatne
Likeverdig tilbud og felles praksis i lese- og skriveopplæringen: Ulike forståelser i spill
14:45–15:00Pause
15.00–16:45Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene


AR G-001AR V-101AR Ø-120AR Ø-130HL U-300HL U-301
Parallellsesjoner
Sveip eller scroll til venstre for å se alle programpostene
H Rangnes, T F Hoem, Å K H Wagner
«Det ble veldig sånn tekstnært» Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst
C S Knudsen, O Solheim
Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa
K B Grimsgaard
Elevers arbeid med utfordrende sakprosabildebøker
C Weyergang, M Skar
Elevers lesestrategier i møte med multimodale tekster
M Fredagsvik, M Lønnum og R L Staberg
Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn
M V Christensen, K Kabel, S F Bendizen, L Olsen, M Tannert
Elevers metasproglige repertoire om skrivning i førstesprogsfaget i 5. og 8. klasse

Parallellsesjoner: C Magnusson
Kritisk literacy i nordisk L1-undervisning. En videostudie av makt- og mangfoldsaspekter i klasseromssamtaler om tekst.
J O Bakke, F Lindstøl, M S Solem
Leseløp! – å utvikle leseundervisning i et praksissamarbeid
L Illum
Multimodal lytning i et interaktionelt og dialogisk perspektiv
M E Choi-Natvik
Dialogisk lesing av fagtekster. En studie av engasjerende læringsstøtte på mellomtrinnet
H Halberg og A K Hundal
Stedsbasert lesing i gamma: Høytlesing av sørsamiske eventyr for elever på 7. trinn
M Tannert
Udvikling af ’stance’ i et korpus af argumenterende elevtekster fra 5. og 8. klassetrin
Parallellsesjoner: A Normann, H Otnes
Sosial annotering – studenters nettbaserte «marg-samtaler» om en samlest tekst
H Staurseth
Å navigere i tekst i en omskiftelig tid
A Bock
Skrivning og det poetiske bliK
M H Fiksvik
Norskfagleg skriving på mellomtrinnet – erfaringar og refleksjonar frå lærarar i dialog
T Gedde-Dahl
Men plutselig var Per borte! – Bruken av tekstordnarane «men» og «plutseleg» i spøkelsesforteljingar på tredje og sjette trinn
C Andreassen, S Laake
Ei grammatisk undersøking av variasjon og kompleksitet i forfeltet i elevtekstar på 5. trinn.
Endringer kan forekomme.

Hovedforedragsholdere Skriv! Les! 2024:

Jeppe Bundsgaard
Sarah Bro Trasmundi
Wenke Mork Rogne

Presentasjonsformater / presentation formats

Paper-presentasjon / paper presentation

  • 20 min presentasjon + 10 min diskusjon
  • 20 min presentation + 10 min discussion

Interaktiv postersesjon / interactive poster session

  • I postersesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra andre forskere. Poster-sesjonene er åpne for både yngre og erfarne forskere, og for prosjekter i alle stadier. På Skriv-Les 2024 vil poster-sesjonene være interaktive. Det vil si at alle som deltar med poster presenterer sitt arbeid i ca. 5 minutter hver, og til slutt åpnes det opp for diskusjon mellom dem som har presentert og publikum. Hver poster-sesjon vil inkludere 4–6 postere. Det vil bli lagt opp til flere sesjoner, avhengig av antall bidrag. Posteren må ha form som en plakat i A0-format.
  • In the poster session, you get to present your project on a poster, and can get useful input from other researchers. The poster sessions are open to both younger and experienced researchers, and to projects at all stages. At Skriv-Les 2024, the poster sessions will be interactive. This means that everyone who participates with posters presents their work for approx. 5 minutes each, and at the end it opens up for discussion between those who have presented and the audience. Each poster session will include 4-6 posters. Several sessions will be arranged, depending on the number of contributions. The poster must have the shape of an A0-format poster.

Symposium

  • 4–6 presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (120 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
  • 4–6 presentations within a common theme with discussion and opponent/commentator at the end (120 min). Established researchers are encouraged to take the initiative for the symposium. It involves putting together several presentations around a common theme, accepting abstracts from the participants in the symposium and uploading these together on the conference server. Presentation language is Scandinavian or English.

Skriv! Les! Ph.d-seminar 2024

Vi ønsker stipendiater innenfor konferansens fagområder velkommen til å delta på ph.d.-seminar under Skriv! Les! 2024. Ph.d.-seminaret finner sted 6. mai på Universitetet i Stavanger.

Engasjerte studenter rundt en PC i kantinen

Skal du være med på stipendiatdagen 6. mai? Da må du gjøre to ting:

Teksten skal ta utgangspunkt i ditt ph.d-arbeid, og være noe du ønsker å diskutere eller få tilbakemelding på. Dette kan være en innledning til eller en del av en artikkel, en del av kappen, teori, forslag til analyse eller lignende. 

Under seminaret vil dere diskutere hverandres tekster i grupper. Ca to uker før seminaret vil vi sende dere én tekst hver, fra en av de andre på din gruppe. Vi ønsker at du leser og forbereder en kort tilbakemelding på teksten du mottar før vi møtes i Stavanger. En av hovedforedragsholderne vil også gi tilbakemelding på tekstene. Gruppene blir satt sammen av oss i komiteen på forhånd.

Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne, konferansens hovedforedragsholdere, vil delta med hver sin innledning under seminardagen. 

Pris og påmelding:

For deltakere på ph.d.-seminaret er deltakelse inkludert i den totale konferanseprisen på kr 2400.

Følg med på konferansens Facebook-side for å bli holdt oppdatert.