Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)
Her får du grunnleggende opplæring i sansende, utøvende og skapende virksomhet, og utvikler breddekompetanse ved hjelp av opplæring i sang, dans og spill. I slutten av semesteret lager du og dine medstudenter et musikkformidlingsprosjekt for elever.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
ÅMUS101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at de selv kan ta aktivt del gjennom kjerneelementene: Oppleve musikk, Utøve musikk, Lage musikk samt Kulturforståelse. I musikkstudiet rettet mot grunnskolen er det derfor lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom lærerstudentens egen musikalske utvikling og utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisningen.
Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.
Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser utenom skolen, for eksempel Den Kulturelle Skolesekken eller kulturskolen. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over tid og er derfor sentrale.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykk, inkludert kulturarv som døråpner for fellesskap og sosial kompetanse
- har kunnskap om grunnleggende musikkteori, ulike former for musikkanalyse og om hvordan musikk og dans blir brukt og integrert i samfunnet.
- har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, danserisk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne musikkleker og danser fra vår egen og andres kulturer
- kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk på eget hovedinstrument og flere hjelpeinstrumenter, kan akkompagnere sang
- kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans og drama
- kan bruke digitalt opptaksutstyr og digitale musikkprogram med tanke på musikalsk skaping og formidling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan initiere faglig samarbeid
- har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere i musikk og dans
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Samlet karakter
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig innlevering | 2/5 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Muntlig/praktisk fremføring | 3/5 | Bestått/ Ikke bestått |
• En skriftlig innlevering - karakter Bestått/ikke bestått: Individuell prosjektoppgave knyttet til et musikkdidaktisk emne
• En muntlig fremføring - karakter Bestått/ikke bestått: Egenprodusert forestilling/visning (ca. 30 min.) der du viser: - utøvende ferdigheter i musisering (sang, dans, spill) - at du kan reflektere over kreativ prosess og produkt (logg)
Alle eksamensdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Vilkår for å gå opp til eksamen: Oppgaveportefølje. 1 gruppepresentasjon 1 individuell presentasjon
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80 % tilstedeværelse på undervisning.
100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter.