Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)
I dette emnet får du utviklet dine utøvende og skapende evner i musikk og dans, samt din evne til kreativ og tverrfaglig tenkning og praktisering i estetiske læreprosesser. I løpet av emnet utformer og gjennomfører du et tverrfaglig formidlingsprosjekt i musikk og dans sammen med dine medstudenter. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid i klasse og grupper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
ÅMUS103
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før våren 2025
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan musikk- og danseutøving bidrar til elevers skaperglede, engasjement og utforskertrang
- hvordan utvikle ulike verktøy og metoder i skapende og utøvende arbeid med elever
- tverrfaglige prosesser i musikk og dans
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge for skapende prosesser og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
- kan sette i gang, støtte og ivareta utøvende, kreative og medskapende prosesser i musikk og dans.
- kan legge til rette for og skape ulike formidlingsarenaer for estetiske prosesser i musikk og dans
Generell kompetanse
Studenten
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, utøve og reflektere i medskapende estetiske prosesser
- kan initiere faglig samarbeid i skolen og bruke musikk og dans i tverrfaglige undervisningsprosesser
- kan initiere og gjennomføre formidlingsprosjekter sammen med elever
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått Vekting: 1/1
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver. Dette består blant annet av et formidlingsprosjekt for elever med påfølgende presentasjon og drøfting av aspekter knyttet til gjennomført prosess og arbeidsmetoder i prosjektet.
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.
80 % tilstedeværelse på undervisning
100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter