Bacheloroppgave (BBABAC)
Bacheloroppgaven er et selvstendig skriftlig arbeid som skal tilfredsstille krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BBABAC
Versjon
6
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I bacheloroppgaven skal studenten drøfte en problemstilling med utgangspunkt i faglig kunnskap/teori/sentrale begrep. Studenten skal redegjøre for de valgte vitenskapelige metoder og drøfte disse. Studenten velger selv problemstilling som skal ligge innenfor et av barnevernspedagogens fire kompetanseområder:
- barnevernfaglig kompetanse
- oppvekst og familieliv
- yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste
- innovasjon, kritisk tenkning og kunnskapsbasert praksis.
Studenten kan også velge problemstilling til bacheloroppgaven med utgangspunkt i praktiske problemstillinger som studenten har møtt i praksis eller på annen måte i løpet av studiet.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Ha bred og flerfaglig kunnskap om ett sentralt barnevernfaglig tema med tilhørende problemstillinger og prosesser.
- Ha kunnskap om forskningsprosessen.
- Ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.
Ferdigheter
- Anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i forskningsprosessen.
- Anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte.
- Anvende kvalitativ og/eller kvantitativ metode i arbeidet med barnevernfaglige problemstillinger.
- Formidle faglig kunnskap som fremmer likeverd og mangfold og bidrar til likestilling, inkludering, mestring og deltakelse i hverdag, skole og arbeidsliv.
- Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen.
Generell kompetanse
- Planlegge, gjennomføre, begrunne barnevernfaglige tema, problemstillinger og prosesser selvstendig.
- Ha innsikt i fag og yrkesetiske problemstillinger i det barnevernfaglige feltet.
- Kan tilegne seg ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten også kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Bacheloroppgaven kan skrives individuelt, eller sammen med en medstudent. Bacheloroppgaven er en fordypningsoppgave på inntil 10 000 ord inkludert innholdsfortegnelse, fotnoter, kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 7th.Øvrige formelle krav og generelle tips er beskrevet i dokumentet "Retningslinjer for bacheloroppgaven".Instituttet tildeler veileder. Studenten har rett på fire ganger veiledning, hvorav minimum en veiledning skal være individuell. Studenten har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. Veiledningen må være avsluttet en uke innen innleveringsfristen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan levere bacheloroppgaven. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra å kunne levere bacheloroppgaven.
Prosjektskisse: Studenten skal levere en prosjektskisse på inntil 600 ord. Skissen skal beskrive og begrunne problemstilling og redegjøre for oppgavens design, herunder valg av forskningsmetode.
Nærværskrav: 75% nærværsplikt på undervisning i forskningsmetode. Studenter som har nærvær under 75%, mister rett til å levere bacheloroppgaven, uansett grunn.