Sykdomslære I (BPA301)
Emnets fokus er det medisinske grunnlaget for utøvelse av paramedisin. Emnet skal gi kunnskap om ulike sykdommers årsaker, symptomer/tegn, behandling og prognose. Innsikt i dette gir paramedisineren nødvendig kunnskap for å kunne håndtere problemstillinger rundt disse sykdommene alene eller sammen med andre akutte utfordringer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BPA301
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Patologi
Syre, base, væske- og elektrolyttbalansen
Sykdomslære innenfor områdene:
Hjerte/karsystemet
Respirasjonsorganene
Fordøyelsessystemet
Nyrer, urinveier og mannlige kjønnsorganer
Hudsykdommer
Infeksjoner
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for årsaker, symptomer/tegn, prognose og behandlingsformer ved ulike sykdommer
- har kunnskap om hvordan livsstils- og infeksjonssykdommer kan forebygges
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap fra sykdomslæren i sine faglige vurderinger rundt undersøkelse, behandling og transport
- kan observere, planlegge og iverksette relevante tiltak overfor pasienter med ulike sykdommer
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sykdom kommer til uttrykk gjennom vitale tegn og symptomer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer |
Studenter som ikke har fullført og bestått emnet, senest ved ny/utsatt prøve, vil ikke ha adgang til å fremstille seg til eksamen i eventuelle påfølgende emner hvor dette emnet er angitt som forkunnskapskrav.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Trond Myklebust LundFaglærer:
Merete Frøyland KlugeStudieprogramleder:
Nina VatlandEmneansvarlig:
Torunn StrømmeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del A (BSY252_2) | 5 |