Naturlaster (BYG525)
Emnet skal gi en innføring i naturlaster på byggkonstruksjoner og deres betydning for utforming av konstruksjoner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BYG525
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
- ha grunnleggende forståelse av virkning av snø- og islaster på konstruksjoner og deres dimensjonerende lastverdier
- ha forståelse av virkning av jordskjelv på konstruksjoner og kunne beregne respons forårsaket av jordskjelv ved bruk av designspektra, samt foreta enkle responsberegninger i tidsplan
- ha forståelse for statisk og dynamisk virkning av vindlast, og kunne beregne statisk og dynamisk respons til vindlast
- ha grunnleggende forståelse av lineær bølgeteori og bølge- og strømlaster på bunnfaste og flytende konstruksjoner
- ha forståelse av prinsipper for dimensjonering av konstruksjoner
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Alle trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Alle kalkulatorer tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
6 av totalt 7 regneøvinger må være godkjent, for at studenten kan gå opp til eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav (som innlevering, laboratorieoppgaver, prosjektoppgaver og lignende) skal være godkjent av faglærer innen angitt frist.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jasna Bogunovic JakobsenFaglærer:
Jungao WangInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Naturlaster (BYG520_1) | 6 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.