Introduksjonsemne for ph.d.-kandidater (DUH120)
Kurset innledes med en orientering om forskerutdanningen og det å ta en ph.d. ved UiS (bl.a. om studiets struktur, relevant regelverk, studieplanen for ph.d., opplæringsdelen med ph.d.-emner, utenlandsopphold / mobilitet, veiledning og rapportering, krav til avhandlingen, mv.) og ph.d.-kandidatenes vilkår ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Andre tema gjennom dagen er ansatt- vs. studentrollen, bruk av driftsmidler gjennom ph.d.-perioden, litt om forskningsetikk, forsknings- og publiseringsstøtte, kort om forskerskoler mv. Ph.d.-kandidatene presenterer kort seg selv og eget prosjekt i løpet av kursdagen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
DUH120
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Ph.d.-kandidaten skal gjennom kursdagen bli kjent med de retningslinjene og veiledende dokumentene som gjelder for kvalitetssikring på ulike tidspunkt i ph.d.-utdanningen (jf. studieplan for ph.d.-programmet ved UH-fakultetet). Spesifikt vil seminaret inneholde tema som forskningsetikk, datahåndtering, planlegging av ph.d.-løpet og ph.d.-veiledning.
Nye ph.d.-kandidater treffer hverandre og får sentral informasjon og praktiske tips som bruk av biblioteket og hjelpemidler fra IT, samt informasjon om bruk av driftsmidler i stipendiatperioden.
Målet med seminaret er å gi kandidatene god oversikt over utdanningsløpet, å gi dem anledning til å bli kjent med de andre som starter samtidig, og at de får møte ph.d.-administrasjonen og bli trygg på hvor de kan få gode råd for veien videre.
Læringsutbytte
Etter dette kurset skal studentene kunne:
- Kjenne til ph.d.-forskriften og retningslinjer for ph.d-utdanningen ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.
- Kjenne til forskningsetiske retningslinjer, samt etiske retningslinjer for veiledere.
- Få en god oversikt og kunne planlegge eget forskningsprosjekt i henhold til tiden de har og til institusjonens måter å kvalitetssikre doktorgradsutdanningen på.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Deltakelse | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |