Fordypning i historiske temaer (LHIS271)
Emnet skal gi dypere innsikt i et utvalgt historisk tema. Emnet gir gjennom dette en dypere kunnskap om og ferdigheter i den historiske forskningsprosessen. Emnet bygger på kompetansen og kunnskapene studentene har utviklet gjennom innføringsemnene i historie og forutsetter at studentene videreutvikler disse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
LHIS271
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter å ha fullført dette emnet, skal studenten
- kunne gjøre rede for utvalgte teorier, begrep og ståsted innenfor et tematisk emne i historiefaget
- ha kjennskap til forskning som foregår innenfor fagområdene emnet omhandler
- utvikle historisk kunnskap med bredde i tid og rom - samt dybde i detaljene - for å kunne utskille sammenhenger
- gjenkjenne hvordan mennesker i fortiden formet sin egen unike historiske tid og ble formet av denne tiden
- forklare hvordan samtiden er formet av fortiden i både kontinuitet og forandring
- evaluere historiske argumenter og å kunne forklare hvordan disse ble skapt for ulike formål og kan forbedres. Dette inkluderer studentens egen historiske praksis
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette emnet, skal studenten
- kunne samle, sortere, organisere, granske, syntetisere, sitere og kritisk tolke komplekst materiale, inklusive primær- og sekundærkilder, i tekstlige, visuelle og digitale former
- kunne utforme velbegrunnede historiske narrativ, argumenter og rapporter om forskningsfunn i varierte media for varierte publikum
- beherske normer og konvensjoner i akademisk lesning og skriving i historiefaget
Generell kompetanse
Etter å ha fullført dette emnet, skal studenten
- kunne anvende historisk kunnskap og historisk tenkning på spørsmål i samtiden, spesielt utdanning, medborgerskap og miljøspørsmål
- kunne gjenkjenne og utvikle standpunkter som skal gjenspeile refleksjon, samarbeid og et mangfold av perspektiver
- kunne konstruere faglig baserte argument, ved å bruke kilder, teorier og metoder på en saklig og redelig måte
- ha tilegnet seg analytisk og kritisk tenkning og forståelse som er overførbart til andre felt
Forkunnskapskrav
HIS145 Europeisk historie fra antikken til nytid, HIS165 Moderne historie, HIS175 Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
HIS100 Moderne historie 1914-2000, HIS105 Nyere historie 1815-1914, HIS110 Antikk og middelalderhistorie til ca. 1350, HIS115 Senmiddelalder- og tidlig nytidshistorie 1350-1815, HIS190 Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og fagdidaktikk
HIS100 Moderne historie 1914-2000, HIS105 Nyere historie 1815-1914, HIS115 Senmiddelalder- og tidlig nytidshistorie 1350-1815, HIS190 Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og fagdidaktikk
HIS145 Europeisk historie fra antikken til nytid, HIS175 Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk, HIS195 Byens historie
HIS145 Europeisk historie fra antikken til nytid, HIS165 Moderne historie, HIS195 Byens historie
HIS165 Moderne historie, HIS175 Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk, HIS195 Byens historie
Andre emnekombinasjoner kan godtas hvis de har tilsvarende innhold.
Forkunnskapskravet er minimum 45 studiepoeng i historie eller tilsvarende på innføringsnivå for å starte på fordypningen.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 20 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamensoppgaven skal besvares på norsk med mindre noe annet er innvilget via søknad.