Religionsvitenskap, etikk og livssyn (LREL195)
I dette emnet får du en grundigere innføring i begreper, teorier og metoder som brukes for å systematisere og analysere de religiøse uttrykkene i studiets øvrige emner. Faget religionsvitenskap inkluderer ulike tilnærminger til religion. Det samlende for faget er at religion er det primære studieobjektet, og at «utenfrablikk» og sammenligning står sentralt. Emnet legger vekt på kulturvitenskapelig tilnærming ettersom religion betraktes som et kulturfenomen. I etikk- og livssynsdelen ligger hovedvekten på ulike etiske teorier og modeller og hvordan disse brukes i drøfting av etiske spørsmål. Her vil også etikk i verdensreligioner bli tematisert.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
LREL195
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om
- sentrale religionsvitenskapelige begrep, teorier og arbeidsmetoder, religionsvitenskapelig faghistorie og faglig relevant vitenskapsteori
- sentrale etiske begrep og modeller og hvordan disse brukes i ulike kontekster
- livssynsbegrepet, livssynstradisjoner og individuelle livssyn
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
- anvende nøkkelbegreper og teoretiske perspektiver fra religionsvitenskap i drøfting av spørsmål knyttet til religion, kultur og samfunn
- bruke kunnskap om etiske modeller og kontekster til drøfting av aktuelle etiske spørsmål
- identifisere ulike livssynstradisjoner og drøfte hvordan de kommer til uttrykk i kultur og samfunn
Generell kompetanse
Etter å ha fullført studiet skal studenten
- kunne formidle sentralt fagstoff innen religionsvitenskap, etikk og livssyn og anvende sine kunnskaper og ferdigheter i relevant arbeid
- ha tilegnet seg analytisk og kritisk tenkning og forståelse som er overførbart til andre felt
- kunne bygge på sin kunnskap i videre utdanning eller i yrkeslivet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Innleveringsoppgave og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Innleveringsoppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | ||
Skriftlig eksamen | 55/100 | 5 Timer | Bokstavkarakterer |
Oppgaven skal være på 2000 ord +/- 10 %.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gjennom semesteret vil studentene få utlevert totalt tre korte oppgaver knyttet til emnets læringsutbytter, pensumlitteratur, nettressurser og forelesningstema. Disse må besvares og godkjennes innen angitt frist før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Henriette HankyFaglærer:
Katrine Mørch GadsbøllEmneansvarlig:
Marianne Hafnor BøeArbeidsformer
Forelesninger
Drøfte spørsmål i grupper/seminarer
Studere tekster og estetikk, og samtale om disse i grupper og plenum
Bruk av digitale verktøy står sentralt i alle arbeidsformene
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Religionsvitenskap, jødedom og islam (REL115_1) | 5 |
Religionsvitenskap, jødedom og islam (LREL115_1) | 5 |
Etikk og livssyn, kristen tro og trostradisjoner (REL165_1) | 7.5 |
Etikk og livssyn, kristen tro og trostradisjoner (LREL165_1) | 7.5 |
Religionsvitenskap (REL130_1) | 5 |
Allmenn religions- og livssynskunnskap (KRL130_1) | 5 |
Allmenn religions- og livssynskunnskap (ÅKR130_1) | 3 |
KRL Grunnfag G2A: Andre religioner og livssyn (HU0213_2) | 3 |
Religionssystematikk (KRL130_2) | 5 |
KRL Grunnfag G2B (HU0214_1) | 3 |
KRL Grunnfag G2B: Etikk og filosofi. Religionspedagogikk og fagdidaktikk (HU0214_2) | 3 |
Religionsvitenskapelig teori og metode og samtidsreligiøsitet (LREL116_1) | 5 |
Religionsvitenskapelig teori og metode og samtidsreligiøsitet (REL116_1) | 5 |